Зарубіжний досвід формування комунікативної компетентності студентівіноземців у університетах будівництва та архітектури
Анотація
У статті розкривається зарубіжний досвід формування комунікативної компетентності студентів-іноземців у університетах будівництва та архітектури. Науковці акцентують на важливості класифікації комунікативних умінь згідно з такими групами, як-от усне, письмове, міжособистісне та візуальне спілкування. До усної комунікації були віднесені такі важливі вміння, як-от підготовка й проведення усної презентації, зустрічі, участь в телефонній розмові, брифінгу, обговорення тощо; до письмового спілкування включають вміння створювати електронні листи, звіти, пам’ятки. Натомість до системи вмінь візуальної комунікації доцільно, на думку науковців, відносити такі з них, як-от сприймати інформацію з брошур та реклами, технічних креслень, ілюстрацій, фото, малюнків, діаграм, таблиць, каталогів, презентацій. Поряд з цим до вмінь міжособистісного спілкування має сенс, з позиції дослідників, відносити участь у командній діяльності, розв’язання конфліктних ситуацій, передачі невербальних сигналів, реалізації Я-концепції та управління власним емоційним станом. Провідними методами формування комунікативної компетентності студентів-іноземців є проведення мозкового штурму, міні-інтерв’ю, обговорення сценаріїв вживання граматичних форм та лексичних одиниць, аналіз різних стилів спілкування, характеристика мови тіла. До того ж використання презентацій дозволяє асимілювати правильний наголос, інтонації, ритм речення, базові ідіоми, терміни. Є педагогічно доцільним й системно проводити ознайомлення студентів з основними компонентами планування, оцінювання та звітності їхньої навчальної діяльності. Аналіз зарубіжного досвіду формування комунікативної компетентності майбутніх студентів-іноземців у університетах будівництва та архітектури дозволяє сформулювати рекомендації задля підвищення ефективності їхньої підготовки у вітчизняній системі вищої технічної освіти, наприклад, враховувати особливості усної, письмової, міжособистісної, візуальної комунікації; створювати атмосферу занурення в англійську мову; розробляти гнучкі навчальні плани; брати до уваги специфіку професійних ситуацій спілкування; збільшення питомої ваги інтерактивних методів навчання; активне використання інформаційно-комунікаційних технологій.
Посилання
Adnan H. (2019). The Need to Provide English Communication Skills to the Engineers and the Quantity Surveyors. International E-Journal of Advances in Education. Vol. V, Issue 13. Р. 66-74. [in English]. URL: http://ijaedu.ocerintjournals.org
Bochevar A. H. (2016). Stan sformovanosti informatsiino-komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh yurystiv [The state of formation of informational and communicative competence of future lawyers]. Nauka i osvita [Science and education]. №1. P. 7-10. [in Ukrainian]. URL: https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2016/1_2016/3.pdf
Chornii V. Ya. (2013). Vzaiemozviazok skladovykh inshomovnoi komunikatyvnoi kompetentsii spriamovanyi na zdiisnennia efektyvnykh profesiinykh oboviazkiv [Interrelationship of the components of foreign language communicative competence aimed at the implementation of effective professional duties]. Naukovyi bloh [Scientific blog]. Natsionalnyi universytet «Ostrozka akademiia» [Ostroh Academy National University]. [in Ukrainian]. URL: https://naub.oa.edu.ua/2013/vzajemozvyazok-skladovyh-inshomovnoji-komunikatyvnoji-kompetentsiji-spryamovanyj-na-zdijsnennya-efektyvnyh-profesijnyh-obovyazkiv/ [in Ukrainian].
Chykhantsova O. A. Inshomovna komunikatyvna kompetentnist yak faktor rozvytku osobystosti [Foreign language communicative competence as a factor in personality development]. [in Ukrainian]. URL: https://lib.iitta.gov.ua/718913/2/%D0%A7%D0%B8%D1%85%D0%B0% D0%BD%D1%86%D0%BE%D0%B2%D0%B0.pdf
Haletskyi S. M. (2020). Formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh vykladachiv inozemnykh mov zasobamy informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii : dys... doktora filosofii (kand. ped. nauk): 13.00.04 [Formation of communicative competence of future teachers of foreign languages by means of information and communication technologies: thesis... Doctor of Philosophy (candidate of pedagogic sciences): 13.00.04]. Zhytomyrskyi derzhavnyi universytet imeni Ivana Franka. Zhytomyr. 292 р. [in Ukrainian].
Indra Devi S., Teh Zanariah Hj. Mohd Raus. (2011). A course on English for Professional Communication for engineering undergraduates in a technical university in Malaysia: A needs survey. Enhancing Learning: Teaching & Learning Conference. Sarawak, Malaysia. Curtin University. [in English]. URL: https://www.researchgate.net/publication/259268273_A_ course_on_English_for_Professional_Communication_for_engineering_undergraduates_in_a_technical_university_in_Malaysia_A_needs_survey
Kniazian M. (2020). Teoretychni zasady ta metody formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti inozemnykh studentiv v universytetakh budivnytstva ta arkhitektury [Theoretical principles and methods of formation of communicative competence of foreign students in universities of construction and architecture]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Current issues of humanitarian sciences]. Vyp 32. Tom 1. P. 217-222. [in Ukrainian].
Kovalchuk I. S. (2018). Formuvannia profesiino-komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv u protsesi vyvchennia humanitarnykh dystsyplin u vyshchykh viiskovykh navchalnykh zakladakh : dys... doktora filosofii (kand. ped. nauk) : 13.00.04 [Formation of professional and communicative competence of future officers in the process of studying humanitarian disciplines in higher military educational institutions: thesis of Doctor of Philosophy (candid. of pedagogic sciences): 13.00.04]. Zhytomyrskyi derzhavnyi universytet imeni Ivana Franka. Zhytomyr. 142 р. [in Ukrainian].
Latha K. (2014). Role of English Language for Engineering Students. American International Journal of Research in Humanities, Arts and Social Sciences. № 7(2), June-August. P. 122-123. [in English]. URL: http://www.iasir.net
Masadliahani M., Normah Z. (2020). Fulfilling the Demand for Workplace Communication Skills in the Civil Engineering Industry. Pertanika. Social. Sciences & Humanities. 28 (4). P. 3069-3087. [in English].
Missingham D. (2006). The Integration of Professional Communication Skills into Engineering Education. [in English]. URL: https://ro.ecu.edu.au/ceducom/91
Patra B., Mohanty A. K. (2016). Importance of English for Engineering students: an Evaluation of the Prevalent Teaching-Learning System in the Indian Context.. International Journal of English and Literature (IJEL). Vol. 6. Issue 4. Р. 21-34. [in English]. URL: www.tjprc.org
Standart vyshchoi osvity za spetsialnistiu 191 Arkhitektura ta mistobuduvannia dlia pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity (2020). [Standard of higher education in specialty 191 Architecture and urban planning for the first (bachelor) level of higher education]. [in Ukrainian]. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vyshcha/standarty/2020/06/17/191-Arkhitekt. mistobud-bakalavr-VO-zatv.stand.01.11.pdf
Vasilieva P. A. (2021). Osnovni komponenty inshomovnoi komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia pochatkovoi shkoly v koledzhi [The main components of foreign language communicative competence of the future elementary school teacher in the college]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy [Scientific journal of the NPU named after M.P. Drahomanova. Series 5. Pedagogical sciences: realities and prospects]. Vypusk 79. Tom 1. Р. 66-72. [in Ukrainian].