Соціально-громадянська компетентність дошкільників: досвід та перспективи
Анотація
Розбудова незалежної Української держави нерозривно пов’язана з формуванням громадянського суспільства, найпотужнішою силою якого є національно свідома людина, патріот своєї Батьківщини. Особливої актуальності це набуває в сучасному світі протистояння тиранії й демократії, варварства і цивілізації, коли ворог намагається використати не лише військові засоби для знищення українського народу, а й ідеологічні. Спекуляція та цілеспрямоване спотворення історії, нав’язування чужої історичної пам’яті та наративів несуть із собою загрозу розвитку національної ідентичності. Тому одним з найважливіших завдань є виховання почуття гідності та поваги до своєї держави вже на рівні дошкільної освіти. Найсприятливішим для початку цілеспрямованого та систематичного національно-патріотичного виховання є середній дошкільний вік. Саме в цей час відбувається становлення майбутнього громадянина, дитина виявляє інтерес до соціального світу, громадсько-суспільних явищ, що в ньому відбуваються. До основних видів діяльності, в процесі яких формується соціально-громадянська компетентність, відносяться ігрова, комунікативна, художньо-естетична, здоров’язберігальна, пізнавально-дослідницька складова. Соціально-громадянська компетентність має стати стрижнем майбутнього громадянина України.
Посилання
Haripova L., Iskra O., Klymchuk H. (2023). Chym bahata ukrainska khata. Siuzhetno-rolova hra dlia ditei starshoi hrupyy. Doshkilne vykhovannia. № 5. Р. 15-18. [in Ukrainian].
Kaplunovska O. (2016). «Ukraina – moia Batkivshchyna». Partsialna prohrama natsionalno-patriotychnoho vykhovannia ditei doshkilnoho viku. Ternopil: Mandrivnyk. 72 s. [in Ukrainian].
Kosenchuk O. (2021). Dytyna v sotsiumi. Vprovadzhuiemo Bazovyi komponent doshkilnoi osvity. Doshkilne vykhovannia. № 4. Р. 3-8. [in Ukrainian].
Kosenchuk O. (2022). Formuvannia sotsialno-hromadianskoi kompetentnosti u ditei starshoho doshkilnoho viku. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka. Vyp. 31. Р. 138-155. [in Ukrainian].
Kosenchuk O. (2023). Sotsialno-hromadianska kompetentnist doshkilnyka: suchasnyi osvitnii vektor. Doshkilne vykhovannia. № 5. Р. 8-12. [in Ukrainian].
Kosenchuk O. (2021). Svitovi tendentsii ta napriamy rozvytku doshkilnoi osvity. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka. Vyp. 31. Р. 43-56. [in Ukrainian].
Kosenchuk O., Kuzemko L. (2021). Vykhovuiemo sotsialno kompetentnoho hromadianyna u hri. Vykhovatel-metodyst doshkilnoho zakladu. № 6. Р. 9-13. [in Ukrainian].
Kurpil V. (2021). Vse, shcho pro Ukrainu znaiemo, my u mandrivtsi pryhadaiemo. Palitra pedahoha. № 9. Р. 16-18. [in Ukrainian].
Kurylenko V., Reshetnik V. (2023). Laskavo prosymo do Ukrainy! Intehrovane zaniattia dlia ditei starshoi hrupy. Doshkilne vykhovannia. № 5. Р. 20-24. [in Ukrainian].
Lutsenko I. (2016). Doshkilna osvita i hlobalizatsiia. Priorytetni napriamy vykhovannia doshkilniat. Doshkilne vykhovannia. 2016. № 3. Р. 2-5. [in Ukrainian].
Lutsenko I. (2023). Velyka liubov vyrostaie z malenkykh sprav. Suchasnyi pidkhid do natsionalno-patriotychnoho vykhovannia doshkilnykiv. Doshkilne vykhovannia. № 5. Р. 3-7. [in Ukrainian].
Lutsenko I. (2015). Vykhovuiemo hromadianyna. Moralno-pravovi aspekty vykhovannia. Doshkilne vykhovannia. № 4. Р. 9-13. [in Ukrainian].
Mishchanchuk S. (2021). Bahatstva Ukrainy. Zaniattia dlia ditei starshoi hrupy. Palitra pedahoha. № 9. Р. 14-16. [in Ukrainian].
Moia kraina – Ukraina: khrestomatiia dlia doshkilniat z natsionalno-patriotychnoho vykhovannia / avtory i ukladachi Havrysh N., Kosenchuk O. (2022). Kharkiv: Ranok. 96 р. [in Ukrainian].
Osvitnii napriam «Dytyna v sotsiumi». (2021). Vytiah iz Bazovoho komponenta doshkilnoi osvity (nova redaktsiia). Doshkilne vykhovannia. № 4. Р. 9-10 [in Ukrainian].
Yatsuk N. (2021). U muzei. Siuzhetno-rolova hra dlia ditei starshoi hrupy. Doshkilne vykhovannia. № 4. Р. 18-21. [in Ukrainian].