Розвиток творчих здібностей підлітків у гуртках
Анотація
У статті актуалізується проблема організації гурткової роботи та використання її можливостей у ознайомленні підлітків із різними видами навчальної та позанавчальної діяльності. Проведено теоретичний аналіз визначень ключових понять дослідження, серед яких такі: гурток, гурткова робота, форма гурткової роботи. Результати проведеного теоретичного аналізу лягли в основу вивчення особливостей застосування гурткової роботи в ознайомленні школярів з природою, навколишнім середовищем та виявлення особливостей гурткової роботи, що реалізується у школі. Автором виділено ряд переваг застосування даного виду роботи вчителя і представлена характеристика особливостей і переваг різних форм організації гурткової роботи з учнями середньої школи. Організація теоретичного дослідження у цьому форматі дозволила виявити ряд особливостей гурткової роботи, реалізованої при ознайомленні школярів із різними секціями за інтересами. Виявлено перелік даних особливостей такі, як: розуміння гурткової роботи як сукупності різних видів навчальної та позанавчальної діяльності дітей, що організується у форматі виховного впливу; відстроченість у часі; відсутність жорстких регламентацій; більша свобода вибору для педагога змісту форм, методів, ніж під час проведення заняття; відсутність контролю результатів гурткової роботи; здійснення гурткової роботи на перервах, після уроків, у святкові, вихідні дні, на канікулах, тобто у позаурочний час; широке коло можливостей залучення соціального досвіду батьків та інших дорослих. Гурток – один з основних видів діяльності в системі додаткової освіти дітей, це середовище спілкування та спільної діяльності, в якій можна перевірити себе, свої можливості, визначитися та адаптуватися в реаліях сфери зайнятості, що зацікавила. Результати гурткової роботи найчастіше втілюються у конкретних та зовні ефектних показових виступах, концертах, фестивалях, диспутах, семінарах тощо. Гуртки входять до системи загальношкільної гурткової роботи. Згідно з педагогічним словником, гурткова робота – одна з форм додаткової освіти дітей, що полягає в організації гуртків, секцій, клубів різної спрямованості. Подальших досліджень вимагають проблеми психолого-педагогічного забезпечення та визначення якості здобутих підлітками знань, сформованих творчих умінь і практичних навичок у літніх оздоровчих центрах, підготовки педагогічних кадрів, вихователів і вожатих для організації змістовної практичної роботи учнів у довкіллі, проведення відповідних масових заходів, виставок, конкурсів за результатами такої роботи, розробки навчально-виховного змісту діяльності літніх оздоровчих центрів в сучасних умовах.