Створення радянського міфу про Ізмаїл як «місто російської бойової слави» в повоєнний період
Анотація
Розглянуто процес і методи насадження радянських міфів серед населення
Ізмаїльської області УРСР у післявоєнний період, зокрема створення міфу про Ізмаїл як
«місто російської бойової слави». Актуальність цієї проблеми визначається необхідністю
виявлення історичного підґрунтя радянських міфологем, що й досі зберігаються в
колективній свідомості населення регіону, та їх розвінчання. У дослідженні здійснено
аналіз публікацій у регіональній періодичній пресі, зокрема в обласній газеті
«Придунайская правда», що була одним з головних інструментів насадження радянської
ідеології та засобів поширення радянських міфів. Автор прийшов до висновку, що
формування міфу про Ізмаїл як «міста російської бойової слави» було безпосереднім
результатом розвитку русоцентричного етатизму в радянській ідеології, яка в рамках
концепції «дружби народів» намагалася звеличувати роль російського народу як «першого
серед рівних». Розкрито структуру цього міфу, який поєднував імперські міфологеми про
штурм фортеці Ізмаїл з радянськими міфами про спадкоємність радянською армією
російських воєнних традицій, месіанську роль російського народу, історичну
справедливість приєднання території Бессарабії та багатостраждальність її народу від
чужоземного ярма. Доведено, що важливою складовою міфу стала глорифікація
полководця О. Суворова та його воєнних подвигів, а образ генералісимуса став
відігравати центральне місце в символічному просторі міста та історичній пам’яті
населення. Автор охарактеризував основні методи насадження міфів в регіоні,
притаманні для радянської пропаганди, зокрема формування нової концепції історичного
розвитку міста й області, відкриття культових споруд і закладів, що мали зберігати та
поширювати пам’ять про міф, відзначення річниць нових символічних дат, постійне
використання міфологем у засобах масової інформації тощо. Перспективу подальшого
дослідження становить вивчення інших історичних джерел для більш цілісного розуміння
особливостей радянської міфотворчості в регіоні.