Практика психолого-педагогічного супроводу дітей з обмеженими можливостями здоров'я в умовах закладу дошкільнох освіти

  • Оксана Мондич Ізмаїльський державний гуманітарний університет
Ключові слова: психолого-педагогічне супроводження, дошкільники з обмеженими можливостями здоров’я, заклади дошкільної освіти, команда спроводу, форми, методи, способи, прийоми, засоби виховання та навчання

Анотація

У даній статті розглянуто психолого-педагогічне супроводження дошкільників з обмеженими можливостями здоров’я в організації виховання та освіти в ЗДО. Інклюзивна освіта дозволяє дітям з особливими освітніми потребами активно брати участь в житті соціуму, виховуватися та вчитися разом з однолітками. Це забезпечує успішність їх соціалізації та інтеграції в сучасне соціальне середовище. Інклюзія також сприяє формуванню толерантного, емпатичного ставлення здорових дітей до діток з особливими освітніми потребами які виховуються та навчаються разом. Психолого-педагогічне супроводження передбачає використання різноманітних форм, методів, способів, прийомів, засобів, які сприяють вирішенню освітніх, виховних, корекційно-розвивальних завдань, проведенню анкетування, бесід, тренінгів, лекцій та консультацій для батьків. Цей вид супроводу можна розглядати як систему діяльності команди колективу ЗДО, спрямовану на надання превентивної і оперативної допомоги тим, хто навчаються з обмеженими можливостями здоров’я в рішенні їх індивідуальних проблем, пов’язаних з: фізичним і психічним здоров’ям; успішним просуванням в вихованні та навчанні, вихованні та розвитку; ефективною між особистою комунікацією; життєвим і професійним сомовизначенням. Він передбачає підвищення рівня психофізичного розвитку у дошкільнят з обмеженими можливостями здоров’я, стабілізацію емоційного фону у дітей з віком, соціалізацію дітей, нормалізацію батьківсько-дитячих відносин. В статті проаналізовано основні завдання комплексного психолого-педагогічного супроводу дошкільника. Розроблена індивідуальна програма психолого-педагогічного супроводу для дітей дошкільного віку з обмеженими можливостями здоров’я яка здійснювалася з урахуванням результатів проведеної діагностики та рекомендацій, які пред’являються освітньою програмою дошкільної освіти. Під час проведення експерименту, було відзначено значні успіхи у вихованні та навчанні у дітей з обмеженими можливостями здоров’я. Підвищена їх адаптивна спроможність до перебування в ЗДО, покращилися стосунки з батьками, відбулися зміни в корекції вад мовлення, загальному розвитку.

Посилання

Berezina O. M., Tsymbalyuk O. L. (2018). Orhanizovana navchal’no-piznaval’na diyal’nist’ ditey seredn’oho doshkil’noho viku: rozrobka zanyat’ [Organized educational and cognitive activity of children of middle preschool age: development of classes]. Ternopil’: Mandrivets’. 304 p. [in Ukrainian].

Bohush A. M. (2014). Rozvytok movlennya ditey starshoho doshkil’noho viku: navchal’nometodychnyy komplekt: posibnyk ta predmetni kartky [Development of speech of older preschool children: educational and methodological kit: manual and subject cards]. 2-he vyd. Kyyiv: Heneza. 160 р. [in Ukrainian].

Hrechko L. M. (2018). Psykholohichnyy suprovid ditey molodshoho shkil’noho viku z vadamy psykhofizychnoho rozvytku v umovakh intehrovanoho navchannya: avtoref. dys. kand. psykhol. nauk: 19.00.08 [Psychological support of children of primary school age with disabilities of psychophysical development in the conditions of integrated education: autoref. thesis Ph.D. psychol. Sciences: 19.00.08]. In-t spets. pedahohiky APN Ukrayiny. K. 20 р. [in Ukrainian].

Kolupayeva A. A. (2009). Inklyuzyvna osvita: realiyi ta perspektyvy: monohrafiya [Inclusive education: realities and prospects: monograph]. K.: «Samit-Knyha». 272 p.

Lalak N.V. (2011). Inklyuzyvna osvita v konteksti suchasnykh vyklykiv suspil’stva [Inclusive education in the context of modern societal challenges]. Visnyk Prykarpats’koho universytetu. Pedahohika [Bulletin of the Carpathian University. Pedagogy]. Ivano-Frankivs’k. Vypusk XXXVIII. P. 62-65. [in Ukrainian].

Lysenko H.M. (2011). Lohopedychna robota u dytyachomu sadku [Speech therapy work in kindergarten]. K.: Shk. Svit.120 р. [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennya Prymirnoho polozhennya pro komandu psykholoho-pedahohichnoho suprovodu dytyny z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v zakladi zahal’noyi seredn’oyi ta doshkil’noyi osvity: Nakaz MON Ukrayiny vid 08 chervn. (2018). [On the approval of the Model Regulation on the team of psychological and pedagogical support of a child with special educational needs in an institution of general secondary and preschool education: Order of the Ministry of Education and Culture of Ukraine dated June 8]. № 609. [in Ukrainian]. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-primirnogo-polozhennya-pro-komandupsihologo-pedagogichnogo-suprovodu-ditini-z-osoblivimi-osvitnimi-potrebami-v-zakladizagalnoyi-serednoyi-ta-doshkilnoyi-osviti

Опубліковано
2023-12-04
Як цитувати
Мондич , О. (2023). Практика психолого-педагогічного супроводу дітей з обмеженими можливостями здоров’я в умовах закладу дошкільнох освіти. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету, (64), С. 145-154. вилучено із http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/765

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають