Актуальні проблеми реалізації здоровязберігаючих технологій в освітньому просторі

  • Оксана Мондич Ізмаїльський державний гуманітарний університет
Ключові слова: здоровий спосіб життя, педагогічні чинники ризику, урочна і позаурочна діяльність, цінність здоров’я, діагностики функціональних станів

Анотація

У даній статті розглянуто механізми здоров’язберігаючої діяльності школи через призму різних компонентів освітньої діяльності. Функціональні обов’язки школи по збереженню і зміцненню здоров’я учнів визначені законодавчими та нормативними актами. Фізіологічні потреби і вікові особливості учнів знаходять відображення в санітарно-гігієнічних нормах. Проблеми фізичного, психічного і морального здоров’я вирішуються педагогічними засобами, змістом навчальних програм, освітніми технологіями, міжособистісними відносинами і професійними компетенціями вчителя. Актуальність теми зазначена пріоритетами сучасної освіти у сприянні здоровому способу життя дітей та підлітків, у створенні умов для активізації суб’єктної позиції дитини щодо формування культури здоров’я, потреби в заняттях фізичною культурою і спортом, готовність підтримувати здоров’я в оптимальному стані, в умінні виробляти індивідуальну програму охорони здоров’я і особистої безпеки. Метою дослідження було з’ясувати здоров’язберігаючий компонент освітньої діяльності закладів освіти; проблеми, сконцентровані на здоров’явитратної освіті школярів; ознайомитися з здоровʼязбережувальними педагогічними технологіями; запропонувати діагностику функціональних станів під час виконання проекту «Здорова школа» на навчальній практиці студентів ІДГУ, та надати практичні напрацювання для створення нових форм, методів та технологій виховання здорового способу життя учнівської молоді та вивчення змісту професійної підготовки педагогів навчальних закладів, механізмів і чинників, що впливають на його ефективність. Здоровʼязбережувальні технології ‒ це система заходів, що включає взаємозвʼязок і взаємодію всіх факторів освітнього середовища, спрямованих на збереження здоров’я дитини на всіх етапах її навчання і розвитку. Поняття «здоровʼязбережувальна» відноситься до якісної характеристики будь-якої педагогічної технології, яка б показала, наскільки при реалізації даної технології вирішується завдання збереження здоровʼя основних субʼєктів освітнього процесу ‒ дітей і їх батьків, педагогів. Здоровʼязбережувальні технології можна разглядати як сертифікат безпеки для здоров’я і як сукупність тих принципів, прийомів, методів педагогічної роботи, які доповнюють традиційні педагогічні технології завданнями здоров’язбереження. Функцію школи по збереженню і зміцненню здоров’я учнів можна розглядати через такі механізми: виключення навчального навантаження, педагогічне оцінювання, зміст навчальних предметів, заняття фізичною культурою, спортом, зміна позиції шкільного медпрацівника. Здоров’язберігаючий компонент освітньої діяльності школи отримує розвиток на основі підвищення професійної компетентності педагогів зі створення здоров’язберігаючої атмосфери на уроці, активних навчальних дій в ході занять, успішної динаміки освоєння кожним учнем програми. Завдання вчителя ‒ здійснити перехід від стресогенних форм навчання до здоров’язберігаючих. Вчителям школи рекомендована та вироблена система педагогічних чинників, які дозволяють ухилятися від перевантаження, стомлення, підвищеної тривожності. Нами був запроваджений проект «Здорова школа», який проводився під час навчальної практики студентами 2 курсу спеціальності 014.05 Середня освіта (Біологія і здоров’я людини) Ізмаїльського державного гуманітарного університету. В рамках проекту розроблена програма діагностики функціональних станів організму дитини, яка проводиться за допомогою медичного працівника школи, батьків, студентів. Студенти повинні були оцінити перш за все фізичний розвиток дитини (стан морфологічних і функціональних властивостей і якостей, які лежать в основі визначення вікових особливостей, фізичної сили і витривалості організму). Показниками, що використовуються для оцінки фізичного розвитку дитини у різні періоди розвитку, є: маса тіла, довжина тіла (лежачи, стоячи, сидячи); окружність грудної клітки, окружність голови. Показники фізичного розвитку можна отримати за допомогою антропометричних вимірювань. Фізичний розвиток може бути оцінений за допомогою методів: антропометричних індексів; антропометричних стандартів; антропометричного профілю; коефіцієнтів кореляції і регресії. В рамках пілотного проекту здійснювався моніторинг здоров’язберігаючої діяльності учнів. Формування високого рівня фізичної, соціальної, психічної задоволеності школяра ‒ це ключовий критерій якості освіти школи. Здоров’я школяра є критерій якості сучасної освіти. Основними методами педагогічної практики здоров’язбереження стають методи виявлення, аналізу та формування в учнів особистого ставлення до проблеми здоров’я, почуття відповідальності за вибір здорового способу життя ‒ це культура педагога, норма етики, громадянський обов’язок і високий рівень професійної компетентності. Проведене дослідження відкриває перспективу для більш глибокого розвитку творчої активності фахівців щодо створення нових форм, методів та технологій виховання здорового способу життя учнівської молоді та вивчення змісту професійної підготовки педагогів навчальних закладів, механізмів і чинників, що впливають на його ефективність.

Посилання

Deklaratsiia tysiacholittia Orhanizatsii Obiednanykh Natsii [United Nations Millennium Declaration]. (2000). Heneralna asambleia, 8 veresnia 2000 roku [General Assembly, September 8, 2000]. [in Ukrainian]. URL: http://www.un.org/ru/documents/decl_conv/declarations/ summitdecl.shtml

Dubynka L., Khmarna A. Umovy formuvannia zdoroviazberezhuvalnoho osvitnoho prostoru v shkoli spryiannia zdoroviu [Conditions for the formation of a health-preserving educational space in a health promotion school]. Ridna shkola [Native school]. 2012. № 7. P. 61-67. [in Ukrainian].

Global strategy for health for all by the year 2000. (1981). Geneva, World Health Organization (Health for All Series, № 3). Geneva. [in English]. URL: http://iris.wpro.who.int/ bitstream/ handle/10665.1/6967/WPR_RC032_GlobalStrategy_1981_en.p df

Honcharenko M.S., Kyrylenko S.V. (2007). Valeolichnyi aspekt humanizatsii osvity Valeological aspect of humanization of education [Valeological aspect of humanization of education]. Materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii z valeolohii «Formuvannia, zberezhennia i zmitsnennia zdorovia pidrostaiuchoho pokolinnia yak oboviazkovyi komponent systemy natsionalnoi osvity» [Materials of the International scientific and practical conference on valeology «Formation, preservation and strengthening of the health of the younger generation as a mandatory component of the national education system»]. K.: IZMN. Р. 60-65. [in Ukrainian].

Mondych O.V. Praktykum z «Anatomii i fiziolohii z osnovamy henetyky» dlia studentiv 1 kursu za spetsialnistiu 013 «Pochatkova osvita» [Workshop on «Anatomy and physiology with the basics of genetics» for students of the 1st year in the specialty 013 «Elementary education»]. Izmail : IDHU, 2016. 124 р. [in Ukrainian].

Osvita: sotsialni aspekty v konteksti ekonomichnoho rozvytku Ukrainy: monohrafiia [Education: social aspects in the context of economic development of Ukraine: monograph] / za red. profesoriv Laptieva S.M., Sidaka V.S., Denysenka M.P. K. : Universytet ekonomiky ta prava «KROK», 2014. 410 p. [in Ukrainian].

Poul V., Chelakh H. Vid shkoly radosti do shkoly spryiannia zdoroviu: zdoroviazberezhennia ta zdoroviaformuvannia u tvorchii spadshchyni V. Sukhomlynskoho [From the school of joy to the school of health promotion: health preservation and health formation in the creative heritage of V. Sukhomlynskyi.]. Suchasna shkola Ukrainy [Modern school of Ukraine]. 2013. № 8. P. 51-59. [in Ukrainian].

Romanova O. Innovatsiini tekhnolohii (zberezhennia zdorovia v osvitnikh zakladakh) [Innovative technologies (health preservation in educational institutions)]. Suchasna shkola Ukrainy [Modern school of Ukraine]. 2015. № 11. P. 4-7. [in Ukrainian].

World Health Organization. (2009). Jakarta Declaration on Leading Health Promotion into the 21st Century. [in English]. URL: https://scielosp.org/article/ssm/content/raw/?resource_ ssm_path=/media/ assets/rpsp/v3n1/3n1a9.pdf

Zdoroviazberezhni tekhnolohii (zdoroviazberezhna orhanizatsiia navch. protsesu) [Health-friendly technologies (health-friendly organization of the educational process)]. Zavuch [Head teacher]. 2012. № 9. P. 27-30. [in Ukrainian].

Опубліковано
2023-05-09
Як цитувати
Мондич , О. (2023). Актуальні проблеми реалізації здоровязберігаючих технологій в освітньому просторі. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету, (62), С. 189-198. вилучено із http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/731

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають