Компетентність з біології як складова професійноїкомпетентності майбутніх бакалаврів природничих наук

  • Надія Граматик Ізмаїльський державний гуманітарний університет
Ключові слова: бакалавр природничих наук, професійна компетентність, компетентність з біології майбутніх бакалаврів природничих наук, предметно-методична компетентність

Анотація

Переваги суб’єктного діяльнісного підходу полягають у важливості їх врахування у процесі професійної підготовки майбутнього вчителя Нової української школи. До того ж соціальний запит сучасного суспільства зорієнтований саме на посилення еколого-природничої грамотності молоді, яка має цілісне уявлення про сучасну природничо-наукову картину світу, роль і місце людини в навколишньому світі як невід’ємної частини природи. Зауважимо, що саме біологічний компонент природничої освіти забезпечує засвоєння особистістю закономірностей функціонування живих систем, набуття досвіду світосприйняття і його осмислення, використання способів діяльності у біосфері, здатність самостійно розв’язувати проблеми в різних сферах життя. Відтак, вчитель природничих наук має бути фахівцем із високим рівнем, професійної компетентності, адже без цього неуможливлюється реалізація стратегії сталого розвитку людства шляхом орієнтації освітнього процесу у площині нової парадигми природничої освіти школярів. Основною метою професійного становлення майбутнього бакалавра природничих наук постає набуття певної низки компетентностей, які створять базу для успішної реалізації біологічного компонента в інтегрованій системі шкільної природничої освіти. Доведено особливу роль у вищеокресленій площині фундаментальній біологічній підготовці майбутніх бакалаврів як складової їх предметної компетентності, спрямованої на засвоєння особистістю закономірностей функціонування живих систем різного рівня організації, набуття досвіду світосприйняття і його осмислення, використання способів діяльності у біосфері, здатність самостійно розв’язувати проблеми в різних сферах життя. Наведемо обґрунтування того, що з-поміж дисциплін професійної підготовки, спрямованих на формування компетентності з біології майбутніх бакалаврів природничих наук, чільне місце посідає навчальний курс «Біологія рослин». Схарактеризовано деякі ресурси, використання яких у чинному освітньому процесі сучасної вищої школи безпосередньо формує важливу особистісно-професійну якість – компетентності з біології майбутніх бакалаврів природничих наук.

Посилання

Banach Cz. (2001). Edukacja nauczycielska dla reformy i rozwoju edukacji w Polsce. E. Sałata (Red.), Kompetencje zawodowe nauczycieli a problemy edukacji, Radom: ITE-PIB. [in Polish].

Hrynova M. V., Dziabenko A. V. (2021). Do pytannia pro profesiinu kompetentnist maibutnoho vchytelia biolohii profesiinoi shkoly. ХХ Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia «Humanistychni oriientyry profesiinoho stanovlennia vchytelia: Makarenkivska tradytsiia i misiia Novoi ukrainskoi shkoly. P. 50-52. URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/17956/1/12.pdf. [in Ukrainian].

Hura A. M. (2018). Rivni sformovanosti profesiinoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv pryrodnychykh spetsialnostei. Innovatsiina pedahohika. 4 (1). P. 10-110. URL: http://innovpedagogy.od.ua/archives/2018/4/part_1/25.pdf. [in Ukrainian].

Key Competences for Lifelong Learning. A European Reference Framework (2005). Brussels: European Commission. [in English]. URL: http://ec.europa.eu/education/ policies/2010/doc/basicframe.pdf.

Kirman V., Chaus H. (2022). Pro vymiriuvannia parametriv predmetno-metodychnoi kompetentnosti vchyteliv biolohii zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Visnyk Dniprovskoi akademii neperervnoi osvity «Filosofiia. Pedahohika». № 1(2). P. 45-51. [in Ukrainian]. URL: file:///D:/User/Downloads/48-Article%20Text-100-1-10-20221018%20(2).pdf

Lavrentieva O. O. (2014). Rozvytok metodolohichnoi kultury maibutnikh uchyteliv pryrodnychykh dystsyplin u protsesi profesiinoi pidhotovky: teoretyko-metodychnyi aspekt : [monohrafiia]. Kyiv: KNT. 456 p. [in Ukrainian].

Lesina T. M. (2018). Teoretyko-metodolohichni zasady profesiinoi pidhotovky maibutnikh vykhovateliv do rozvytku sotsialnykh umin i navychok u ditei peredshkilnoho viku : monohrafiia. Izmail: Irbis. 352 p. [in Ukrainian].

Model profesiinoi kompetentnosti vchytelia-pryrodnychnyka na zasadakh STEM-osvity / Upor. L.O. Klymenko. (2019). Mykolaiv: MOIPPO. 92 p. [in Ukrainian].

Rakovets O., Rakovets S. (2021). Kompetentnist pedahoha yak osnova yoho profesiinoi maisternosti. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii: nauk. zhurnal / holov. red. A.A. Sbruiuva. Sumy: Vyd-vo SumDPU imeni A.S. Makarenka. №1 (105). P. 50-60. [in Ukrainian]. URL: https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/08/7.pdf.

Romanovskyi O. H. (2009). Profesiina pidhotovka maibutnoho fakhivtsia u konteksti fundamentalizatsii suchasnoi osvity. Profesiina osvita i tsinnisni oriientyry suchasnosti. Kyiv; Kharkiv: NTU KhPH. P. 132-138. [in Ukrainian].

Rudyshyn S. D. (2010). Rozdumy pro yevropeiskyi vymir ukrainskoi osvity (systemnyi pidkhid). Naukovyi svit. № 1. P. 14-15. [in Ukrainian].

Shevchenko I. A. (2018). Rozvytok fakhovoi kompetentnosti vchyteliv pryrodnychykh dystsyplin u pisliadyplomnii pedahohichnii osviti. Dysertatsiia na zdobuttia naukovoho stupenia kandydata pedahohichnykh nauk (doktora filosofii) za spetsialnistiu 13.00.04 – «Teoriia i metodyka profesiinoi osvity» – (015 – Profesiina osvita). Vinnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Mykhaila Kotsiubynskoho, Vinnytsia. [in Ukrainian].

Silveistr A. (2022). Pidhotovka maibutnoho vchytelia pryrodnychykh nauk z kursu zahalnoi fizyky v umovakh reformuvannia vyshchoi osvity. Osvita. Innovatyka. Praktyka. Tom 10. №5. [in Ukrainian]. URL: file:///D:/User/Downloads/2022-OIP-v10i5+-+Silveistr,%D0%9Cokliuk.pdf

Stasiuk T. V. (2013). Novi tendentsii rozvytku terminoznavstva : zdobutky mizhnarodnoi naukovoi hrupy R. Temmeran. Terminolohichnyi visnyk : Zbirnyk naukovykh prats. K.: Instytut ukrainskoi movy NANU. Vyp. 2(1). 223 р. [in Ukrainian].

Stepaniuk A. V., Zhyrska H. Ya., Mishchuk N. Y. (2014). Nastupnist u formuvanni kompetentsii maibutnikh uchyteliv biolohii v umovakh stupenevoi osvity. Zbirnyk naukovykh prats Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Pedahohichni nauky. Vyp. 66. Р. 229-235. [in Ukrainian]. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppn_2014_66_41.

Sydorenko H. H., Turytska T. H. (2020). Rozvytok krytychnoho myslennia ta refleksyvnoi kultury vchyteliv biolohii yak nevidiemna skladova udoskonalennia profesiinykh kompetentnostei. Aktualni pytannia sotsialno-humanitarnoi serednoi ta vyshchoi osvity: materialy Vseukr. nauk.-prakt. konf. z mizhnar. uchastiu (21 kvit. 2020 r., m. Dnipro). Dnipro ; Liubliana. Р. 137-140. [in Ukrainian]. URL: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/11980.

Sydorenko V. V. (2017). Rozvytok profesiinoi kompetentnosti suchasnoho pedahoha v umovakh vidkrytoi osvity: klasternyi analiz. Profesiina kompetentnist pedahoha v umovakh onovlenoho zmistu osvity ta vymoh rynku pratsi : materialy III rehionalnoi nauk.-prakt. konf. (Vinnytsia, 2017 r.). Vinnytsia. Р. 8-7. [in Ukrainian].

Vashchenko L. S. (2020). Predmetni kompetentnosti v shkilnykh pidruchnykakh biolohii. The world of science and innovation: Abstracts of the 2nd International scientific and practical conference (September 16-18, 2020, London, United Kingdom). London, United Kingdom: Cognum Publishing House. P. 286-293. [in Ukrainian]. URL: https://lib.iitta.gov.ua/725996/.

Zhyrska H. Ya., Dzherdzh N. V. (2022). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh pedahohiv z vyvchennia kursiv pryrodnychoi osvitnoi haluzi v adaptyvnomu tsykli Novoi ukrainskoi shkoly. Pidhotovka maibutnikh uchyteliv fizyky, khimii, biolohii ta pryrodnychykh nauk u konteksti vymoh Novoi ukrainskoi shkoly: materialy IV Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (26-27 travnia 2022 r., m. Ternopil). Ternopil: TNPU im. V. Hnatiuka. Р. 316-319. [in Ukrainian].

Опубліковано
2023-12-04
Як цитувати
Граматик, Н. (2023). Компетентність з біології як складова професійноїкомпетентності майбутніх бакалаврів природничих наук. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету, (64), С. 36-47. вилучено із http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/755