Краєзнавчий матеріал на уроках з історії України в українському Придунав’ї: виклики сьогодення

  • Альона Акчебаш Ізмаїльський державний гуманітарний університет
Ключові слова: краєзнавча діяльність, краєзнавча робота, освітній процес, краєзнавчий світогляд, краєзнавча свідомість, національно-патріотичне виховання

Анотація

У статті зроблено спробу з’ясувати роль краєзнавчої роботи у сучасному освітньому процесі в навчальних закладах Українського Придунав’я – регіону, який протягом багатьох століть перебував у складі інших держав, страждав від політики навмисного відриву від історичних традицій, культури і мови. Розглянуто актуальність теми, визначено що дослідженням обраної тематики займалось чимало дослідників.  В контексті сьогоднішніх подій, проведено аналіз поняття «краєзнавство», розглянуто необхідність вивчення та дослідження історії Батьківщини, її духовної та матеріальної  культури. Охарактеризовані правила проведення краєзнавчої роботи з учням в різних класах. Встановлено, що на уроках з історії необхідно показувати взаємозв’язок місцевого та загальноісторичного матеріалу. При цьому, підкреслюємо необхідність,  описувати краєзнавчий матеріал всебічно, звертаючи увагу на періодизацію історичних події (хронологічну послідовність) та дотримання тематичного принципу відбору місцевого матеріалу, відповідно до шкільної програми. Висвітлено деякі аспекти, які можна взяти за основу під час відбору навчального змісту краєзнавства. Виявлено різні форми краєзнавчої роботи, а саме: поєднання основного й місцевого матеріалів на уроках; проведення учнівських конференцій; організація  ігрових форм навчання (квести, історичні турніри, брейн-ринги тощо); діяльності гуртків краєзнавчого напряму. Доведено, що краєзнавча робота сприяє формуванню в учнів любові та поваги до свого рідного краю, стимулює їх участь в суспільно корисній діяльності. Зазначено, що краєзнавство відіграє важливу роль в процесі національно-патріотичного виховання, сприяє єднанню українського народу, зміцненню соціально-економічних, духовних, культурних основ розвитку українського суспільства і держави. Доведено, що використовуючи краєзнавчі матеріали в освітньому процесі можна вирішити кілька завдань: розвиток національної самосвідомості й гідності; пізнання учнями  історії своєї місцевості; дбайливе ставлення до Батьківщини, рідної мови, культури; виховання шанобливого ставлення до старших поколінь; вироблення вміння приймати участь в різних заходах вести дискусії, поєднувати дослідницьку діяльність з науковою, а також з’ясовувати можливості для подальшого застосування результатів праці.

Посилання

Betsenko T.P., Pidopryhora Yu. O. (2018). Aktualni pytannia filolohii ta metodyky vykladannia mov. [Current issues of philology and methods of language teaching] Zbirnyk materialiv Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii (26–27 kvitnia 2018 roku) [Collection of materials of the All-Ukrainian Scientific and Practical Internet Conference (April 26-27, 2018)]. Kryvyi Rih. Р. 256-259. [in Ukrainian].

Borys U. Z. (2023). Shkilne kraieznavstvo v Ukraini: vytoky stanovlennia ta osoblyvosti rozvytku za umov vyklykiv sohodennia [School regional studies in Ukraine: the origins of formation and peculiarities of development under the conditions of today’s challenges]. Molod i rynok [Young and the market]. Vyp. 1 (209). P. 105-108. [in Ukrainian].

Honcharova N.O. (2009). Metodyka vykladannia istorii u vyshchii shkoli: navchalnyi posibnyk. [Methods of teaching history in higher education: a study guide]. Kharkiv. 85 р. [in Ukrainian].

Honcharova N.O. (2019). Mistse interviu yak chynnyk pamiati [The location of the interview as a memory factor]. Naukovyi visnyk Izmailskoho derzhavnoho humanitarnoho universytetu: zbirnyk naukovykh prats. Seriia «Istorychni nauky» [Scientific Bulletin of the Izmail State Humanitarian University: collection of scientific works. Series «Historical Sciences»]. Vyp. 43. P. 24-30. [in Ukrainian].

Honcharova N.O. (2019). Usnoistorychnyi metod yak instrument vyvchennia etnofolklornykh osoblyvostei [The oral history method as a tool for studying ethno-folkloric features]. Naukovyi visnyk Izmailskoho derzhavnoho humanitarnoho universytetu: zbirnyk naukovykh prats. Seriia «Istorychni nauky» [Scientific Bulletin of the Izmail State Humanitarian University: collection of scientific works. Series «Historical Sciences»]. Vyp. 40. P. 47-52. [in Ukrainian].

Kashaba O. Yu. (2010). Istorychne kraieznavstvo yak skladova natsionalnoi osvity: teoretychnyi aspekt [Historical local studies as a component of national education: theoretical aspect]. Kraieznavstvo [Local history]. Vyp. 1-2. P. 96-104. [in Ukrainian].

Kontseptsiia natsionalno-patriotychnoho vykhovannia v systemi osvity Ukrainy. [in Ukrainian]. URL: http://nvk59.sadok.zt.ua/konczepcziya-naczionalno-patriotychnogo-vyhov annya-v-systemi-osvity-ukrayiny/

Lebedenko O. M., Tychyna A. K. (2002). Ukrainske Podunavia: mynule ta suchasne [Ukrainian Danube: past and present]. Odesa: Astroprynt. 206 р. [in Ukrainian].

Mankovska R. V. (2011). Kraieznavstvo i osvita: vytoky i perspektyvy spivbuttia [Local history and education: origins and prospects of coexistence]. Kraieznavstvo [Local history]. Vyp. 3. P. 16-22. [in Ukrainian].

Shramchenko O. V. (2012). Kraieznavstvo yak skladova zmistu shkilnoi istorychnoi osvity Ukrainy [Local history as a component of the content of school historical education of Ukraine]. Istoriia v shkoli: Naukovo-metodychnyi zhurnal [History at school: Scientific and methodical journal]. Vyp. 1. P. 7-11. [in Ukrainian].

Shynkarenko V.V. (2018). Kraieznavstvo yak diievyi zasib patriotychnoho vykhovannia [Local studies as an effective means of patriotic education]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools]. T. 1 (60). P. 220-223. [in Ukrainian].

Smolenko O. P. (2019). Vykorystannia kraieznavchoho materialu u vyvchenni istorii Ukrainy [The use of local history material in the study of the history of Ukraine.] Teoriia ta metodyka navchannia suspilnykh dystsyplin : naukovo-pedahohichnyi zhurnal. MON Ukrainy, SumDPU imeni A. S. Makarenka. [Theory and teaching methods of social disciplines: scientific and pedagogical journal. Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology of Ukraine, A.S. Makarenko State State University of Ukraine]. S.: SumDU imeni A. S. Makarenka. Vyp. 7. P. 40-44. [in Ukrainian].

Trefiak Ya.I. (2002.) Metodyka kraieznavchoi roboty v natsionalnii shkoli [Methodology of local history work in the national school]. Ivano-Frankivsk. 240 р. [in Ukrainian].

Tronko P. T. (2000.) Istorychne kraieznavstvo: Krok u nove tysiacholittia: Dosvid. Problemy. Perspektyvy [Historical regional studies: A step into the new millennium: Experience. Problems. Prospects.]. K. 270 р. [in Ukrainian].

Tsyhanenko L. F. (2021). Diialnist laboratorii usnoi istorii v konteksti natsionalno-patryotychnoho vykhovannia studentskoi molodi (z dosvidu roboty Izmailskoho derzhavnoho humanitarnoho universytetu) [Activities of the oral history laboratory in the context of national-patriotic education of student youth (from the experience of the Izmail State Humanitarian University]. Naukovyi visnyk Izmailskoho derzhavnoho humanitarnoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky [Scientific Bulletin of the Izmail State Humanitarian University. Series: Pedagogical sciences]. Vyp. 56. P. 240-249. [in Ukrainian].

Tsyhanenko L.F. (2013). Etnichnyi sklad naselennia fortetsi Izmail na pochatku XIX st.(za materialamy mistsevoho arkhivu) [The ethnic composition of the population of the Izmail fortress at the beginning of the 19th century (according to the materials of the local archive)]. Etnichna istoriia narodiv Yevropy [Ethnic history of the peoples of Europe]. Vyp. 41. P. 20-24. [in Ukrainian].

Voni zminili Istoriyu (125 vikhidtsiv Iz Pivdennoyi Bessarabiyi). (2019). [They Changed the History]. Entsyklopedychnyy slovnyk. Naukove vydannya Vykonannya v ramkakh realyzatsy mizhderzhavnoho naukovo-doslidnoho proektu «Ukrayina-Moldova: Spil’na istorychna pam’yat’, uroky ta perspektyvy». Pid red.: L. Tsyhanenko, S. Mustyatsa. Odesa: Atlant. 282 р. [in Ukrainian].

Vulytsi Izmayila: istoriya i suchasnist. (2017). [Streets of Ismail: History and Modernity]. Naukovo-informatsiynyy dovidnyk-putivnyk / L.Tsyhanenko, V. Drozdov, A. Dorosheva: pid zahal’noyu red. L. Tsyhanenko. Kharkiv: «Disa plyus». 264 р. [in Russian].

Zhuk L. V. (2006). Vykorystannia kraieznavchykh materialiv u protsesi navchannia istorii [The use of local history materials in the process of teaching history]. Istoriia Ukrainy [History of Ukraine]. Vyp. 37. P. 13-17. [in Ukrainian].

Опубліковано
2023-05-30
Як цитувати
Акчебаш, А. (2023). Краєзнавчий матеріал на уроках з історії України в українському Придунав’ї: виклики сьогодення. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету, (61), С. 109-118. вилучено із http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/749

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають