Психологічні особливості дистанційного навчання в підготовці майбутніх психологів
Анотація
У статті висвітлено проблему ефективного використання дистанційної форми навчання у закладах вищої освіти. Розкрито сутність поняття дистанційне навчання, дистанційні технології. Охарактеризовано психолого-педагогічні аспекти дистанційного навчання та його роль в оптимізації професійної підготовки майбутніх психологів у закладах вищої освіти. Доведено, що дистанційне навчання може приймати різні форми, характеризується поділом у просторі або в часі студента та викладача, інших студентів та навчальних матеріалів та взаємодією між студентом та викладачем, іншими студентами та навчальними матеріалами з використанням однієї або кількох технологій. Конкретизовані психологічні аспекти дистанційного навчання з метою оптимізації процесу підготовки майбутніх психологів у вищій школі. Проведено психологічний аналіз переваг та проблем впровадження дистанційної освіти в навчальному процесі, що виникають в процесі професійної підготовки майбутнього фахівця в умовах дистанційного навчання. Зазначено, що провідними психолого-педагогічними умовами запровадження дистанційного навчання постають: достатній рівень комп’ютерної грамотності викладачів і студентів; наявність відповідної матеріально-технічної бази; моделювання освітнього середовища, яке включає дієві механізми практично-орієнтованого підходу. Доведено, що дистанційне навчання є актуальною проблемою сьогодення, яке не може повністю замінити повноформатного очного спілкування, а потребує трансформації науково-методологічних підходів до його запровадження. У дослідженні запропоновано рекомендації щодо організації якісного освітнього процесу у вищій школі в умовах дистанційного навчання, зокрема: організацію психолого-педагогічної підтримки студентів в умовах дистанційного навчання з метою індивідуалізації освітнього процесу вищої школи; врахування можливостей та перспектив розвитку інформаційно-освітнього середовища в професійній підготовці майбутнього фахівця; використання змішаної форми – дистанційного та очного навчання в процесі підготовки психологів, врахування запитів студентів та цілей професійної освіти у запровадженні дистанційних технологій; створення позитивного мотиваційно-емоційного середовища в організації комунікації, взаємодії зі студентом в умовах дистанційного навчання; підвищення мотивації студентів до навчання в умовах дистанційного освіти, як ресурсу індивідуальної та професійної самореалізації; формування психологічної готовності викладачів та студентів до розширення освітніх можливостей з використанням дистанційних технологій (системна підготовка науково-педагогічних кадрів до організації та проведення занять в онлайн форматі; залучення студентів до самостійного конструювання власної учбової діяльності, ефективний моніторинг навчальних результатів студентів та ін.).