Система психологічної профілактики шкільного насильства в початкових класах
Анотація
Психологічну профілактику шкільного насильства визначено як одну з провідних проблем, що стоять перед сучасними загальноосвітніми закладами України. Установлено, що особливо гостро проблема шкільного насильства постає в учнів початкової школи, оскільки насильницькі патерни представляють засвоювану модель поведінки, а їх виникнення детермінує подальший загальний та соціальний розвиток особистості.У статті розглянуто і проаналізовано систему психологічної профілактики шкільного насильства в початкових класах. Розкрито чинники, що визначають успішність системи превентивних дій, організаційні фактори виникнення насильства в освітньому середовищі, завдання психокорекційної і психопрофілактичної діяльності практичного психолога. Конкретизовано зміст програми психопрофілактики, яка
здійснювалась поетапно за трьома рівнями – первинна психопрофілактика (попередження ситуацій з ризиком насильства), вторинна психопрофілактика (запобігання насильницької поведінки) й третинна псипрофілактика (корекція насильницької поведінки). Проаналізована практична реалізація системи профілактики насильства в молодшому шкільному віці, яка складалась з комплексу взаємопов’язаних компонентів, що забезпечували її системність, цілеспрямованість і послідовність. Акцентовано увагу на провідній ролі практичного психолога у психопрофілактиці шкільного насильства при поєднанні зусиль з вчителями і батьками.