Вивчення літератури рідного краю в системі особистісно зорієнтованого навчання (на матеріалі творчості поетів Придунав’я)
Анотація
У статті обґрунтовано потребу реформування сучасної літературної освіти в умовах діджиталізації усіх сфер життєдіяльності людського буття. На основі праць авторитетних дослідників (педагогів, методистів, літературознавців) здійснено аналіз змісту інформаційно-комунікаційних компетентностей освітньої галузі.
Охарактеризовано традиційні та новітні методичні технології літературної освіти в контексті гуманістичної теорії особистості. Основну увагу зосереджено на концепції особистісно зорієнтованого навчання (ОЗОН) в процесі вивчення літератури рідного краю як запоруки підвищення читацької компетентності школярів. Особливого значення надається становленню суб’єктності учня-читача на принципах освітньої рефлексії в ситуації ОЗОН-технологій. На основі аналізу доробку поетів українського Придунав’я (Михайла Василюка, Валерія Виходцева, Таміли Кібкало) змодельовано педагогічні ситуації засвоєння учнями ідейно-змістових вимірів авторського тексту кожного з означеного кола митців, спрогнозовано ймовірні якісні зміни в читацькій самосвідомості школярів, у зростанні рівня мотиваційної сфери їх читацьких інтересів. Творчість придунайських поетів розглядається в аспекті формування в учнів особистісної ідентичності – національної, громадянської, аксіологічної. Автор статті трактує особистісно зорієнтоване навчання як важливий напрям гуманізації сучасної літературної освіти.