Інноваційні аспекти технологічної освіти в контексті комунікативної компетентності

  • Оксана Букатова Ізмаїльський державний гуманітарний університет
Ключові слова: технологічна освіта, педагогічні інновації, інноваційний аспект, комунікативна компетентність

Анотація

У статті розглядаються основні інноваційні аспекти розвитку технологічної освіти у контексті комунікативної компетентності, що є досить актуальним у сучасних умовах інформаційних перетворень суспільства та освіти. Трактується педагогічна інновація, як наукова дефініція, тобто нововведення в галузі педагогіки, цілеспрямована прогресивна зміна, яка додає до освітнього середовища стійкі елементи (нововведення), що покращують характеристики як деяких її компонентів, так і цілої освітньої системи. Визначаються особливості впливу високих інтелектуальних технологій на педагогічні технології та можливість їх освоєння на основі розвитку навичок творчого, логічного мислення та вдосконалення навичок міжособистісної комунікації. Наводиться інноваційний аспект використання теорії соціальної комунікації до сфери технологічної освіти, що в умовах модернізації освіти в нашій країні є актуальним. Робиться наголос на те, що модернізаційні процеси та реформи в освіті являють собою систему відповідних нововведень, спрямованих на повне перетворення та покращення функціонування, розвитку та саморозвитку освітніх установ та системи управління ними. Аналізуються основні напрямки досліджень щодо визначення структури та детермінант соціальної комунікації відповідно до специфіки педагогічної діяльності. Зазначається, що педагогічні інновації можуть реалізовуватись не тільки за рахунок власних освітніх ресурсів (інтенсивний шлях розвитку), а також за допомогою введення інвестицій, тобто капітальних вкладень, нового обладнання, інноваційних засобів та технологій, тощо (екстенсивний шлях розвитку). Визначаються основні напрями та об’єкти педагогічних інноваційних перетворень. Розглядаються технології інноваційних процесів та умови їх здійснення. Доводиться, що сучасні соціально-економічні умови вимагають розробки спеціалізованих комунікаційних технологій, які покликані забезпечувати передачу всієї сукупності соціальної інформації на основі сучасних засобів її доставки, обробки та уявлення, що пов’язано з розвитком наукомістких технологій та інформатизації соціального простору.

Посилання

Vashchuk O.V. (2003). Vykorystannia komp’iuternykh tekhnolohii u navchalnomu protsesi uchniv 5-7 klasiv. Onovlennia zmistu, form ta metodiv navchannia i vykhovannia v zakladakh osvity: Zb. nauk. pr. Rivnen. derzh. humanit. un-t. Rivne. Vyp. 25. Р. 98-103. [in Ukrainian].

Danylenko L. I. Modernizatsiia zmistu, form ta metodiv upravlinskoi diialnosti dyrektora zahalnoosvitnoi shkoly : monohrafiia. K.: Lohos, 1998. 234 р. [in Ukrainian].

Kobernyk O. M. Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii u trudovomu navchanni : navch.-metod. posibnyk. Uman: SPD Zhovtyi. 212 р. [in Ukrainian].

«Komp’iuterno-informatsiini i komunikatsiini tekhnolohii u navchalnomu protsesi serednoi ta vyshchoi shkoly». (2003). [Materialy mizhnar. nauk. konf., m. Kosiv Ivano-Frankivskoi obl.] Osvita. 23-30 lyp. (№34). Р. 1-7. [in Ukrainian].

Nisimchuk A.S., Padalka O.S., Shpak O.T. (2000). Suchasni pedahohichni tekhnolohii. K. 368 р. [in Ukrainian].

Nychkalo N.H. (1996). Filosofiia suchasnoi osvity. Pedahohika i psykholohiia. №4. Р. 49-57. [in Ukrainian].

Piekhota O. M. (2002). Orhanizatsiia navchalnoho protsesu v suchasnii shkoli: navchalno-metodychnyi posibnyk dlia vchyteliv, kerivnykiv navchalnykh zakladiv, slukhachiv IPO. Osvitni tekhnolohii. K.: «A.S.K.». 220 р. [in Ukrainian].

Pometun O., Pyrozhenko L. (2002). Interaktyvni tekhnolohii navchannia: teoriia i praktyka. K. 136 р. [in Ukrainian].

Pushkarova T. (2001). Innovatsiini osvitni tekhnolohii. Interaktyvni pidkhody. Dyrektor shkoly. (№ 45). Р. 1–6. [in Ukrainian].

Опубліковано
2023-12-04
Як цитувати
Букатова, О. (2023). Інноваційні аспекти технологічної освіти в контексті комунікативної компетентності. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету, (64), С. 9-19. вилучено із http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/753