Особливості мови заголовків сучасної періодики
Анотація
Заголовок завжди був предметом зацікавленості для лінгвістів. У науковій
літературі існує для нього ряд номінацій. Проблему типізації заголовків, характерних
рис, специфіки вміщеної в них інформації, стилістичних функцій, різноманітних
класифікацій відображено в низці наукових розвідок вітчизняних і зарубіжних лінгвістів.
Проте питання систематизації мовних засобів, які посилюють їх перлокутивну функцію
у газетному дискурсі, не зазнало всебічного висвітлення.
Метою розвідки – спроба «зареєструвати» різноманітні мовностилістичні засоби і
прийоми оформлення заголовкових комплексів, завдяки яким вони здатні виконувати
перлокутивну функцію. Назви газетних повідомлень сприйнятливі до найрізноманітніших
мовних модифікацій, трансформацій. Мовні засоби і прийоми їх увиразнення, оновлення
найрізноманітніші. Активно використовуваними є система паралінгвістичних засобів та
пунктуаційних знаків. Потужним способом оновлення є переосмислення і трансформація
усталених зворотів, їх модернізація. Новизною характеризуються заголовки із введенням в
їх структуру авторських новотворів, паронімів, омонімів, просторіччя, власних назв.
Поширеним є використання різних стилістичних прийомів і синтаксичних інновацій:
синтаксична компресія, парцельовані структури, окремі другорядні члени речення,
різновиди односкладних побудов, трансформування цитат, висловів фольклорного, уснопобутового та книжково-літературного походження. Представлена концепція
упорядкування « мови» заголовків може стати основою для подальших теоретичних
розробок.