Нові технології соціальних мереж та їх наслідки для інформаційного протистояння навколо історії України

  • Кирило Мєлєкєсцев Донецький національний університет імені Василя Стуса
Ключові слова: зовнішні впливи, історія України, інформаційне протистояння, соціальна мережа, Twitter

Анотація

У статті висвітлюються новітні технології впливу у соціальних мережах, що використовувалися у 2022–2023 рр., особливо в мережі Twitter та можуть становити загрозу інтересам української держави в інформаційному протистоянні щодо історії України. Отримані результати свідчать про варіації змісту, способу та джерел розповсюдження антиукраїнської пропаганди залежно від того, на україномовну чи англомовну аудиторію переслідують суб’єкти інформаційного протистояння. У першому випадку інформаційні операції здійснюються через месенджер Telegram, соціальну мережу Facebook, відеохостинг YouTube; були орієнтовані на історичні наративи, а здебільшого торкалися гострих проблем сучасності, панічних чуток, розпалювання соціальної напруги; орієнтувалися на людей поважного віку та вразливих за економічним становищем. У другому випадку, через недостатню обізнаність англомовної аудиторії з сучасним чи минулим України, у пропагандистів більше простору для зухвалих висловлювань про історію України, переважно з використанням Twitter, популярної соціальної мережі для знайомства зі світовими новинами серед англомовних. 2022 – 2023 роки продемонстрували вразливість населення до інформаційних операцій з використанням новітніх технологій. В україномовному середовищі представники влади неодноразово спростовували чутки, які поширювалися в месенджері Telegram, хоча інновації спостерігаються мінімальні, скоріше збільшився масштаб поширення повідомлень. У випадку англомовному випадку ми маємо справу з інноваціями нового власника Twitter Ілона Маска, які можуть якісно змінити, що саме вважається «перевіреною інформацією» для мільйонів читачів Twitter, які звикли до старого поняття про «перевірені профілі». По-перше, нова платна «верифікація» відкриває широкі можливості одіозним, радикальним «інформаційним агентствам» поширювати пропаганду з ярликом, який у попередні роки існування Twitter означав перевірене, офіційно зареєстроване ЗМІ, і це значно посилить антиукраїнські голоси в англомовному інформаційному просторі. По-друге, ососбисті інтереси генерального директора щодо використання своєї багатомільйонної аудиторії в Twitter для просування певних поглядів щодо історії України, як власних, так і шляхом поширення антиукраїнських точок зору інших користувачів. Щодо наративів з історії України, які поширюються за допомогою вищеописаних новітніх технологій, то були спостережені такі: 1) «неправильне виховання історії України в школі» ; 2) «переписування історії» (націлено на українських користувачів); 3) «штучність кордонів України»; 3) «історично російський Крим до помилки Хрущова»; 4) «етнічні російські регіони в Україні»; 5) «українська історична символіка хозарська/єврейська»; 6) «українська історична символіка сатанинська» (на англомовних користувачів).

Опубліковано
2023-05-30
Як цитувати
Мєлєкєсцев, К. (2023). Нові технології соціальних мереж та їх наслідки для інформаційного протистояння навколо історії України. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету, (61), С. 26-35. вилучено із http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/742