Особливості використання інформаційно-комунікаційних технологій у вищій школі та їх вплив на формування фахової компетентності студентів
Анотація
У статті досліджено проблеми застосування інформаційно-комунікативних технологій навчального призначення для формування фахових компетентностей у майбутніх учителів. Обґрунтовано актуальність упровадження ресурсів електронного навчання в систему фахової освіти студентів. Уточнено сутність понять: «інформаційно-комунікативні технології», «освітні електронні ресурси», «фахові компетентності» тощо. На основі аналізу наукової літератури, узагальнення власного педагогічного досвіду, анкетування студентів, з’ясовано стан використання інформаційно-комунікативних технологій у фаховій підготовці бакалаврів хіміко-біологічного та історичного факультетів. Здійснено аналіз використання засобів електронного навчання студентами – майбутніми учителями. Описано результати опитування й анкетування студентів щодо активності й ефективності використання засобів інформаційно-комунікативних технологій у фаховій підготовці. Наведено результати дослідження щодо активності використання ІКТ, платформ електронного навчання, вибору засобів інформаційно-комунікаційних технологій на основі анкетування викладачів. Виявлено, які засоби інформаційно-комунікативних технологій та електронного навчання викладачі вважають найефективнішими. З’ясовано, яким платформам електронного навчання віддають перевагу викладачі. У статті проаналізовано і доведено, що використання інформаційних технологій під час навчання студентів сприяє підвищенню мотивації студентів до професійної освіти. Обґрунтовано актуальність застосування технологій електронного навчання та відповідних інформаційно-комунікаційних технологій. Охарактеризовано проблеми та недоліки запровадження інформаційно-комунікативних технологій.
Посилання
Bocheliuk V.Y. (2020). Didzhytalizatsiia yak faktor formuvannia kohnityvnoi sfery [Digitalization as a factor in the formation of the cognitive sphere]. Visnyk KNPU imeni H.S. Skovorody. Psykholohiia [Bulletin of KNPU named after H.S. Skovorody, Psychology]. V. 62. Р. 81-107. [in Ukrainian].
Doroshenko Y.O. (2005). Biolohiia ta ekolohiia z komp’iuterom [Biology and ecology with a computer]. K.: Vyd. dim «Shkilnyi svit». 128 р. [in Ukrainian].
Dyshko O.L., Zubekhina T.V., Pavlyshyna N.B. (2017). Informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii v orhanizatsii elektronnoho navchannia bakalavriv (na prykladi spetsialnosti «Turyzm» ta «Sotsialna robota») [Information and communication technologies in the organization of electronic education of bachelors (on the example of the specialties «Tourism» and «Social work»)]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information technologies and teaching aids]. Tom 59. №3. Р. 76-86. [in Ukrainian].
Kademiia M.Y., Koziar, T.Y., Rak M.M. (2011). Informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii navchannia: slovnyk hlosarii [Information and communication technologies of education: dictionary glossary]. Lviv : «SPOLOM». 327 р. [in Ukrainian].
Kontseptsiia Novoi Ukrainskoi Shkoly. (2016). [The concept of the New Ukrainian School]. [in Ukrainian]. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed
Korostil L.A. (2018). Pokolinnia Z: рoshuk sposobiv pedahohichnoi vzaiemodii [Generation Z: searching for ways of pedagogical interaction]. Narodna osvita [Public education]. Р. 82-88. [in Ukrainian].
Kravchuk O.A. (2020). Perevahy ta nedoliky vykorystannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii v osvitnomu protsesi [Kravchuk Advantages and disadvantages of using information and communication technologies in the educational process]. Modern Achievements of Science and Education: XV International Conference [Modern Achievements of Science and Education: XV International Conference]. Р. 64-68. [in Ukrainian]. URL: http://elar.khmnu.edu.ua/bitstream/123456789/9131/1/Kravchuk.pdf
Nakaz «Pro zatverdzhennia Polozhennia pro elektronni osvitni resursy». (2019). [Order «On approval of the Regulation on electronic educational resources»]. [in Ukrainian]. URL: http://zakon.rada.gov.ua/go/z1695-12
Natsionalna stratehiia rozvytku osvity v Ukraini. (2022). [National strategy for the development of education in Ukraine]. [in Ukrainian]. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/ opublikovano-strategiyu-rozvitku-vishoyi-osviti-v-ukrayini-na-2022-2032-roki
Osadchyi V.V., Osadcha K.P., Serdiuk I.M. (2011). Vykorystannia multymediinoho proektora ta elektronnoi interaktyvnoi doshky v navchalno-vykhovnomu protsesi VNZ: navch.-metod. posib. [The use of a multimedia projector and an electronic interactive board in the educational process of a university: educational method. manual]. Melitopol: TOV «Vydavnychyi budynok MMD». 132 р. [in Ukrainian].
Palchevskyi S.S. (2007). Pedahohika: navch. posib [Pedagogy: teaching. manual]. Kyiv: Karavela. 576 р. [in Ukrainian].
Spirin O.M. (2009). Informatsiino-komunikatsiini ta informatychni kompetentnosti yak komponenty systemy profesiino-spetsializovanykh kompetentnostei vchytelia informatyky [Information, communication and informatics competencies as components of the system of professional and specialized competencies of the informatics teacher]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information technologies and teaching aids]. № 5 (13). 16 р. [in Ukrainian].
Zakon «Pro vyshchu osvitu». (2023). [Law «On Higher Education»]. [in Ukrainian]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
Zakon Ukrainy «Pro Natsionalnu prohramu informatyzatsii». (2022). [Law of Ukraine «On the National Informatization Program»]. [in Ukrainian]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/74/98-%D0%B2%D1%80#Text