Формування управлінської культури майбутніх педагогів дошкільної освіти

  • Олексій Листопад, Ірина Мардарова Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Ключові слова: управлінська культура, педагоги дошкільної освіти, навчальна дисципліни «Організація і управління освітнім процесом в ЗВО»

Анотація

Стаття присвячена дослідженню формування управлінської культури педагогів дошкільної освіти в умовах ЗДО. Результатом формування виступає сформованість у педагогів дошкільної освіти управлінської культури, яка є новоутворенням у структурі особистості, що забезпечує теоретичну, психологічну і технологічну готовність і здатність здобувачів вищої освіти компетентно реалізувати у конкретних ситуаціях професійної діяльності свої знання та вміння ефективного керування освітнім процесом, виявляти аналітичне, критичне професійне мислення при вирішенні організаційних проблем, зокрема в умовах ЗВО. Управлінська культура педагогів дошкільної освіти проявляється через когнітивний, мотиваційно-оцінювальний і операційний компоненти. Сформованість кожного з компонентів конкретизувався рядом показників. Когнітивний компонент: розуміє основні поняття педагогічного менеджменту; сутність процесу організації та управління освітнім процесом у ЗВО, функції, методи і принципи педагогічного менеджменту; принципи державної політики в галузі вищої освіти; законодавчі документи в області вищої освіти, нормативні акти, що визначають стратегію розвитку і життєдіяльності системи вищої освіти; нові технології організації і управління освітнім процесом у ЗВО, стандарти вищої освіти, освітні програми (освітньо-професійна, освітньо-наукова), критерії оцінювання якості освітніх програм та порядок проведення їх акредитації. Операційний компонент: аналізує навчальні і реальні педагогічні ситуації, пов’язані з організацією і управлінням освітнім процесом у ЗВО; спостерігає, виявляє і оцінює основні результати організації і управління освітнім процесом у ЗВО; аналізує структуру ЗВО як соціально педагогічної системи; досліджує стандарти вищої освіти, освітні програми, розробляє критерії оцінювання якості освітніх програм та описувати порядок проведення їх акредитації. Мотиваціно-оцінювальний компонент: може оцінити конфліктну ситуацію при взаєминах суб’єктів освітнього процесу, знайти вихід; бажає діяти відповідно до соціальних морально-етичних і правових норм; наявний рівень адекватної самооцінки власних дій. Описано дослідження стану сформованості управлінської культури педагогів дошкільної освіти. Описано методику формування управлінської культури педагогів дошкільної освіти під час викладання навчальної дисципліни «Органзація і управління освітнім процесом у ЗВО». Подано приклади форм, методів, технологій роботи зі студентами, наведене індивідуально науково-дослідне завдання – проєкт (у вигляді презентації): розробка освітньо-професійної програми на здобуття рівня «магістр» спеціальності 012 Дошкільна освіта (додаткова спеціалізація за вибором студента згідно національного класифікатора професій). Для визначення достовірності відмінності між рівнями сформованості управлінської культури педагогів дошкільної освіти до і після проведення занять з навчальної дисципліни «Організація і управління освітнім процесом у ЗВО» використовувався багатофункціональний критерій згоди χ2 – Пірсона. Доведено, що реалізація даної методики забезпечила підвищення сформованості управлінської культри педагогів дошкільної освіти.

Опубліковано
2022-03-30
Як цитувати
Олексій Листопад, Ірина Мардарова. (2022). Формування управлінської культури майбутніх педагогів дошкільної освіти. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету, (58), С. 89-101. вилучено із http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/568