Формування вмінь самостійної роботи з підручником у початковій школі
Анотація
У статті розглядаються проблеми формування вмінь самостійного опрацювання
підручника в початковій школі. Проведений аналіз лінгводидактичних джерел зумовив
визначення психолого-педагогічних умов успішного засвоєння молодшими школярами
мовних знань щляхом самостійних вправлянь. Проаналізовано види самостійної роботи на
різних структурних етапах уроку української мови; виокремлено та описано методику
планування і проведення самостійної роботи при вивченні молодшими школярами
граматико-орфографічного матеріалу. Зазначено на посиленні мотиваційної та
розвивальної спрямованості сучасного підручника з рідної мови з огляду на значущість
опанування здобувачами початкової освіти мовно-мовленнєвих компетенцій згідно з
вимогами Нової української школи. Доведено, що самостійність учнів початкових класів у
роботі з навчальною книгою забезпечується науковістю й доступністю поданих
лінгвістичних знань, проблемно-пізнавальним характером матеріалу, залученням завдань,
що вимагають умінь думати, аналізувати, порівнювати мовні явища і факти,
узагальнювати, робити висновки. Досліджено, що у методичному апараті підручника
передбачено систему запитань і завдань, які сприяють формуванню мовних знань,
розвитку мовлення та логічно-словесного мислення дітей, розширенню їх загального
світогляду, досвіду емоційно-ціннісного ставлення до світу та творчої діяльності.