«Свій-чужий-інший» в фольклорі етноконтактної зони: за матеріалами колекції П.Т. Маркушевського в Державному архіві Одеської області

  • Наталія Петрова Одеський національний університет імені І.І. Мечникова
Ключові слова: ментальність, етноконтактна зона, «свій-чужий-інший», традиції, етнічні ідентичності

Анотація

Проблема етнічної ідентичності в етноконтактних зонах потребує дослідження на основі комплексу різноманітних джерел. Такий підхід сприяє формулюванню більш обґрунтованих висновків. Необхідно також враховувати, що кожна група джерел несе в собі переважно етноспецифічну інформацію, яка притаманна саме цій групі джерел. У даному випадку опозиція «свій-чужий» відображена у фольклорній спадщині і є перспективним предметом дослідження питання міжетнічних контактів та етнічних стереотипів в етноконтактних зонах, які є регіонами співіснування представників різних етнічних груп. Розвиток етнічної культури українців відбувався в дихотомії Схід-Захід, слов’янсько-православного та римо-католицького світів. Пограничний спосіб життя, політеїзм, ландшафтне, соціально-економічне, етнопсихологічне розмаїття мешканців диктували формування соціокультурної ідентичності через опозицію «свій»-«чужий». Ця опозиція стала однією з важливих концепцій формування етнічної культури. Сучасна епоха глобалізації диктує необхідність самозбереження через більш яскраве вираження регіональної специфіки. Предметом нашого дослідження є фольклор українців придністровських районів, які входять до зони етноконтакту. Це тексти українських народних пісень, обрядів, а також переважно ліричного, побутового та гумористичного характеру (жанру), які відображають взаємовідносини, сприйняття представників інших етносів та культур. Аналіз текстів свідчить про чітке розуміння, в даному випадку українцями, носіїв інших етнічних ідентичностей. До категорії «чужих» автоматично зараховуються представники інших етнічних груп за певними ознаками (віросповідання, виховання тощо). Так, проживання на етнічній території автоматично робило українців «своїми», хоча чужими могли називати і мешканців інших населених пунктів. Збереження діаспорою традицій, обрядів, культури та мови класифікує їх як «своїх» чи «чужих».

Посилання

Derzhavnyi arkhiv Odeskoi oblasti, Kolektsiia P.T.Markushevskoho, fond № R-8259, op. 1 sprav postiinoho zberihannia za 1952-1994 roky. Materialy folklornykh ekspedytsii do rehioniv Ukrainy studentiv viddilennia ukrainskoi movy ta literatury filolohichnoho fakultetu Odeskoho derzhavnoho universytetu im. I.I. Mechnykova, 26 ark.

Sotska H.I., Solomakha S.O., Homelia N.S., Vovk M.P., Hryshchenko Yu.V., Filipchuk N.O., Kotyrlo T.V., Konovets S.V., Soldatenko M.M. (2016). Estetychni ta etychni chynnyky rozvytku profesiinoho dosvidu vykladachiv vyshchykh pedahohichnykh navchalnykh zakladiv [Aesthetic and Ethical Factors in the Development of Professional Experience of Teachers of Higher Pedagogical Educational Institutions]. Kyiv: IPOOD.

Markushevskyi P.T. (1969). Za zemliu Radiansku Kobzar voiuvav [Kobzar fought for the Soviet land]. Odesa: Maiak.

Savelieva Ye.V. (1989). Petro Trokhymovych Markushevskyi: bibliohrafichnyi pokazhchyk [Petro Markushevsky: a bibliographic index]. Odesa.

Petrova A.O, Petrova N.O. (2016). Kolektsiia P.T.Markushevskoho u Derzhavnomu arkhivi Odeskoi oblasti yak dzherelo doslidzhennia dukhovnoi kultury ukraintsiv [P.T. Markushevsky’s Collection in the State Archives of Odesa Region as a Source of Research on the Spiritual Culture of Ukrainians]. Arkhiv. Istoriia. Suchasnist. Vyp. 2.

Petrova N. (2017a). Reprezentatsiia etnichnoi kultury v folklornykh zapysakh ostannoi chverti KhKh st. (za materialamy Derzhavnoho arkhivu Odeskoi oblasti) [Representation of Ethnic Culture in Folklore Records of the Last Quarter of the Twentieth Century (Based on the Materials of the State Archives of Odesa Region)]. Tezy Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii «Znakovi postati vitchyznianoi humanitarystyky u natsionalno-kulturnomu samostverdzhenni Ukrainy». Kyiv: IMFE im.M.T.Rylskoho NAN Ukrainy.

Petrova N. (2017b). We and others («our own-alien-another») in the mentality of the population of the ethno-contact zone. Conferinţa internaţională «Identități etno-confesionale și reprezentări ale celuilalt în spațiul est-european: între stereotip și voința de a cunoaște». Iași.

Petrova N. (2021a). Folklor Bukovyny zapysakh studentiv Odeskoho derzhavnoho universytetu (za materialamy kolektsii P.T.Markushevskoho v Derzharkhivi Odeskoi oblasti) [Folklore of Bukovina in the records of students of Odesa State University (based on the materials of P.T. Markushevsky’s collection in the State Archives of Odesa Region)]. Poklykannia sluzhyty nautsi i liudiam. Chernivtsi: Instytut pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity Chernivetskoi oblasti.

Petrova N. (2021b). Folklorni zapysy studentiv Odeskoho derzhavnoho universytetu za materialamy Kolektsii P. T. Markushevskoho v Derzharkhivi Odeskoi oblasti: osoblyvosti struktury fondu ta dosvid opratsiuvannia. Slov’ianski movy, literatury i kultury v umovakh hlobalnoi tsyfrovizatsii. Mizhnarodna naukova konferentsiia do dnia slov’ianskoi pysemnosti ta kultury. Kyiv.

Опубліковано
2023-12-16
Як цитувати
Петрова, Н. (2023). «Свій-чужий-інший» в фольклорі етноконтактної зони: за матеріалами колекції П.Т. Маркушевського в Державному архіві Одеської області. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету, (63), С. 92-98. вилучено із http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/798