Фізичне виховання як чинник успішної соціальної адаптації здобувачів вищої освіти

  • Анастасія Радовенчик Ізмаїльський державний гуманітарний університет
Ключові слова: фізичне виховання, адаптація, дезадаптація, суспільство, здобувачі освіти, особистісна тривожність, фізичні вправи, умови адаптації

Анотація

У статті досліджується сфера фізичного виховання як платформа адаптації здобувачів у суспільстві. Підкреслено, що бувають ситуації, коли людина через обставини, пов’язані з її психологічним здоров’ям, не може задовольнити свої актуальні потреби, тоді найчастіше виникає почуття тривоги, страху, занепокоєння, які діють як захисний механізм. Виникнення тривоги, у свою чергу, підвищує поведінкову активність і змінює форми поведінки. У статті наголошується, що процес адаптації необхідно розглядати комплексно, у взаємозв’язку його рівнів: лише на рівні міжособистісних стосунків, поведінки окремого учня, лише на рівні психофізіологічної діяльності організму. Також наголошується, що корисною є практика оформлення спеціального паспорта для адаптації абітурієнтів. Рекомендується регулярно проводити заходи, на яких абітурієнти матимуть можливість спільно вирішувати актуальні для них питання, оскільки численні дослідження довели ефективність спільної роботи для налагодження міжособистісних стосунків. При цьому наголошується, що варто пам’ятати, що найважливішим аспектом у процесі адаптації є особливості особистості абітурієнта, його індивідуально-особистісні риси, здібності, навички та бажання адаптуватися до нових соціальних умов, тому, необхідна самостійна та творча робота самого претендента. У статті зосереджено увагу на тому, що дослідження особливостей прояву ставлення до здоров’я у молоді показує, що здоров’я для молоді – це переважно рухова активність, відсутність або обмеження шкідливих звичок, здорове харчування. Тоді як низка складових здоров’я – позитивне мислення, можливість самореалізації, задоволення від навчання – взагалі не фігурують у відповідях молоді. Було наголошено, що адаптація абітурієнтів безпосередньо пов’язана із хвилюванням особистості при здійсненні процесу адаптації. У статті також описано, що тривога може бути ситуативною або особистою. Особистісна тривожність проявляється в типовій, ситуативно стійкій реакції людини – стані підвищеної тривожності – на ситуацію, що загрожує її особистості. Ситуативна тривожність є показником інтенсивності переживань, що виникають у зв’язку з типовими подіями. І тому почуття тривоги, виражене в показниках рівня тривожності, неминуче супроводжує життя здобувачів, але це необхідно розуміти і використовувати вправи для зниження тривожності, як індивідуальні, так і групові, а фізичні вправи є одним із ефективних способів. в цьому напрямку. Визначено, що існує ряд факторів, що впливають на процес адаптації здобувачів до навчання, які знижують ефективність навчання. Всі ці фактори відіграють «уповільнювальну» роль в адаптації набувача. А сукупність цих факторів викликає перенапруження фізичної та психічної сфери набувача, що може призвести до дезадаптації.

Посилання

Dovzhenko I. (2007). Orhanizatsiya samostiynoho navchannya studentiv u vyshchiy shkoli. Moloda sportyvna nauka Ukrayiny : zb. nauk. pr. v haluzi fiz. kul’tury ta sportu. Vyp. 11. T. 1. P. 7–9. [in Ukrainian].

Koval’chuk N. V., Dovhopol E. P. (2018). Problema formuvannya zdorovoho sposobu zhyttya u studentiv vyshchykh navchal’nykh zakladiv. Naukovyy chasopys Natsional’noho pedahohichnoho universytetu imeni M. p. Drahomanova. Seriya № 15. Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoyi kul’tury (fizychna kul’tura i sport) : zb.nauk. prats’ / za red. O. V. Tymoshenka. Kyyiv : Vydavnytstvo NPU imeni M.M. P.Drahomanov. Vyp. 2 (96). P. 39–41. [in Ukrainian].

Luchko O. R., Dovzhenko S. S., Dorosh M. I. (2013). Fizychna kul’tura i sport u systemi zahal’nolyuds’kykh tsinnostey, zabezpechennya zdorov’ya i profesiynoyi diyal’nosti. Kharkiv. P. 61–62. [in Ukrainian].

Michuda YU. (2002). Problemy vdoskonalennya mekhanizmu derzhavnoho upravlinnya sferoyu fizychnoyi kul’tury i sportu v Ukrayini. Fizychne vykhovannya, sport i kul’tura zdorov’ya u suchasnomu suspil’stvi : zb. nauk. prats’ T. 1. Luts’k. Р. 26–28. [in Ukrainian].

Pavlova YU., Tulaydan V., Vynohrads’kyy B. (2011). Rukhova aktyvnist’ yak skladova yakosti zhyttya studentiv. Pedahohika, psykholohiya ta medykobiolohichni problemy fizychnoho vykhovannya i sportu. 2011. № 1. Р. 102–106. [in Ukrainian].

Stolyarov V. I., Bykhovs’kyy I. M., Lubysheva L. I. (2008). Kontseptsiya fizychnoyi kul’tury i fizkul’turnoho vykhovannya (innovatsiynyy pidkhid). teor. i prakt. fiz.kul’tury. 2008. № 5. Р. 11–13. [in Ukrainian].

Fizychne vykhovannya ta sport u zakladakh osvity: materialy IV Vseukrayins’koyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi, m. Kyyiv. (2023). Kharkiv, 27 kvitnya 2023 roku / za zah. red. A. A. Ivashury. Kharkiv : KHNEU im. S. Kuznetsya. 252 р. [in Ukrainian].

Опубліковано
2023-12-04
Як цитувати
Радовенчик , А. (2023). Фізичне виховання як чинник успішної соціальної адаптації здобувачів вищої освіти. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету, (64), С. 169-181. вилучено із http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/768