Наукова складова професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичної культури і спорту

  • Тетяна Плачинда, Тетяна Гулько Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»
Ключові слова: наукова складова, здобувачі магістерського рівня, професійна підготовка, науково-дослідна діяльність, фізична культура і спорт

Анотація

У статті наголошується на необхідності під час професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичної культури і спорту акцентувати увагу здобувачів на наукову складову. Зростаючий потік наукової інформації, швидке її «старіння» та необхідність поновлення знань вимагає від закладів вищої освіти готувати висококваліфікованих фахівців-науковців, які мають високу теоретичну й професійну підготовку та здатні до самостійної творчої роботи. Зазначається, що фахова діяльність новітнього фахівця з фізичної культури і спорту передбачає якісну організацію робочого процесу, що окреслює вимоги до його рівня професійної підготовки. У цьому контексті акцентується на науковій складовій професійної підготовки зазначених фахівців, оскільки вдосконалення робочого процесу на тій чи іншій посаді у галузі фізичного виховання відбувається, зокрема, й через упровадження сучасних технологій і наукових підходів, що покликані забезпечити ефективність та якість професійної діяльності у галузі. На прикладі освітнього компонента «Методологія та методика наукових досліджень у фізичному вихованні та спорті», що викладається здобувачам другого (магістерського) рівня Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» за спеціальністю 017 Фізична культура і спорт схарактеризована професійна підготовка з врахуванням наукової складової. Описана кількість кретитів ЄКТС, години, що відведені на лекційні та практичні заняття, пропоновані теми занять тощо. Окреслено завдання зазначеного освітнього компонента яке передбачає навчання здобувачів магістерського рівня обґрунтовувати актуальність обраної теми дослідження, обирати оптимальні шляхи досягнення мети та розв’язання поставлених у науково-дослідній роботі завдань, визначати об’єкт і предмет дослідження, аналізувати науково-методичні джерела інформації, а також провідний досвід у галузі, літературно і технічно оформлювати наукові результати, визначати їх практичну значущість і наукову новизну, підготувати до основних етапів захисту кваліфікаційної роботи тощо. Висновлюється, що описаний у статті освітній компонент «Методологія та методика наукових досліджень у фізичному вихованні та спорті» надає необхідні теоретичні та методичні основи й технології щодо організації науково-дослідної діяльності майбутніх фахівців фізичної культури і спорту, а саме формує у них теоретичне та практичне підґрунтя для ефективного, кваліфікованого проведення науково-дослідної роботи під час обраного напряму дослідження.

Посилання

Biletska H. A. (2015). Teoretychni i metodychni zasady pryrodnycho-naukovoi pidhotovky maibutnikh ekolohiv u vyshchykh navchalnykh zakladakh [Theoretical and methodical principles of natural and scientific training of future ecologists in higher educational institutions]: dys. ... na zdobuttia naukovoho stupenia doktora ped. nauk za spets. 13.00.04 – teoriia i metodyka profesiinoi osvity; Vinnytskyi derzh. ped. un-t imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Vinnytsia. 528 р. [in Ukrainian].

Horbunova N. V. (2013). Naukova skladova profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv u VNZ [Scientific component of professional training of future specialists in higher education institutions]. Problemy suchasnoi pedahohichnoi osvity. Pedahohika i psykholohiia. Vyp. 38 (1). Р. 222-231. [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy «Pro vyshchu osvitu» [Law of Ukraine «On Higher Education»]. [in Ukrainian]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Osvitno-profesiina prohrama 017 «Fizychna kultura i sport. (2023). [Educational and professional program 017 «Physical culture and sport»]. [in Ukrainian]. URL: https://nupp.edu.ua/uploads/files/0/main/page/licenzuvannia-ta-akredetacia/fks/opp/2023/017-fks-m.pdf

Plachynda T.S. (2020). Nauka ta naukovo-doslidna diialnist. Kurs lektsii [Science and research activity. Course of lectures]. 2-e vyd. dop. i pererob. Kropyvnytskyi: LA NAU. 144 р. [in Ukrainian].

Plachynda T.S. (2020). Filosofiia nauky (dlia zdobuvachiv vyshchoi osvity doktora filosofii): kurs lektsii [Philosophy of science (for PhD candidates): a course of lectures]. Kropyvnytskyi LA NAU. 104 р. [in Ukrainian].

Plachynda T. S. (2022). Filosofska pidhotovka zdobuvachiv vyshchoi osvity do naukovoi diialnosti [Philosophical preparation of students of higher education for scientific activity]. Filosofski aspekty profesiinoi osvity: materialy Kh Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (Kherson – Kropyvnytskyi, 17 lystopada 2022 r.) / Za zah. Red. T. S. Plachyndy. Kherson – Kropyvnytskyi: PP «Polium». Р. 118-120. [in Ukrainian].

Proshkin V. V. (2011). Formuvannia hotovnosti maibutnikh uchyteliv do naukovo-doslidnoi roboty v protsesi universytetskoi pidhotovky [Formation of readiness of future teachers for research work in the process of university training]. [in Ukrainian]. URL: https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2011/8_2011/35.pdf

Sylabus navchalnoi dystsypliny «Osnovy naukovo-doslidnoi roboty» (2023). [Syllabus of the educational discipline «Fundamentals of research work»]. [in Ukrainian]. URL: https://nupp.edu.ua/uploads/files/0/doc/disciplines/017/bakal_2022/017bok25.pdf

Shut M.I., Sichkar T.H., Blahodarenko L.Iu. (2019). Doslidnytska diialnist maibutnikh uchyteliv fizyky na bazi naukovoho tsentru [Research activities of future physics teachers on the basis of the scientific center]. [in Ukrainian]. URL: https://bdpu.org.ua/wp-content/uploads/2019/10/2.pdf

Uisimbaieva N. V. (). Naukovo-doslidna diialnist maibutnoho fakhivtsia [Research activity of the future specialist]. Naukovi zapysky. Serii: pedahohichni nauky. KDPU im. V. Vynnychenka. Vyp. 88. Р. 243-246. [in Ukrainian].

Опубліковано
2023-12-04
Як цитувати
Тетяна Плачинда, Тетяна Гулько. (2023). Наукова складова професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичної культури і спорту. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету, (64), С. 162-168. вилучено із http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/767