До питання про модель підготовки майбутніх учителів в університетах України на основі австрійського досвіду

  • Оксана Костенко, Володимир Сіропол Університет Григорія Сковороди в Переяславі
Ключові слова: педагогіка, Україна, Австрія, педагогічне моделювання, вища освіта, університет

Анотація

У статті автори на основі аналізу наукових досліджень по темі педагогічного моделювання узагальнюють український да австрійський досвід реалізації втілення ідей освітніх моделей в системі вищої освіти, де наводяться як спільні так і відмінні їх риси. Серед відмінностей – автори наводять: можливість вступу до університетів Австрії без знання німецької мови та вступних випробувань на відміну від обов’язкового складання ЗНО в Україні для зарахування до закладів вищої освіти; культ вищої освіти в Україні на відміну від його відсутності в Австрії; різна організація системи навчання в університетах України і Австрії, відмінність в термінах отримання університетської освіти та складанні іспитів. До спільних рис – дотримання основних вимог Болонського процесу щодо організації освітнього процесу; розгалужена система вищої освіти, наявність державних і приватних університетів; широкий профіль підготовки в університетах; нормування педагогічної підготовки низкою сучасних державних документів; двопредметна спеціалізація у структурі підготовки майбутніх учителів тощо. Результати проведеного аналізу дали підстави зробити висновок, що педагогічне моделювання як загальнонауковий метод передбачає відтворення характеристик одного об’єкта на іншому у процесі дослідження, а модель є системою елементів, що мисленнєво уявляються та відображають певні особливості, взаємозв’язки та функції досліджуваного об’єкта. Авторами було з’ясовано, що проведення роботи у цих напрямках відкриває нові можливості у формуванні професійної компетентності майбутніх учителів як складного інтегративного особистісного утворення, що характеризується сукупністю цінностей, теоретичних, лінгвістичних, методичних знань і навичок, психолого-педагогічних умінь організації освітнього процесу, що дозволяють успішно навчати учнів та набувати досвіду практичної діяльності в процесі самовдосконалення у багатомовному освітньому середовищі. Отже, розроблена модель підготовки вчителів в університетах України на основі австрійського досвіду складається з таких компонентів як мета, методологічні підходи, принципи організації професійної підготовки, спільні та відмінні риси досвіду України і Австрії, шляхи реалізації австрійського досвіду підготовки вчителів, результат підготовки. Усі компоненти моделі взаємопов’язані між собою, надають можливість створити цілісну систему вдосконалення підготовки майбутніх учителів в університетах України на основі австрійського досвіду.

Посилання

Atamanchuk P.S., Semernia O.S. (2011). Modeliuvannia yak zasib kompetentnisnoho stavlennia maibutnoho fakhivtsia u metodytsi navchannia fizyky [Modeling as a means of competence attitude of the future specialist in the method of teaching physics]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky. [News of Chernihiv National Pedagogical University. Series: Pedagogical science]. № 89. Р. 3-8. [in Ukrainian].

Briukhanova N.O., Korolova N.V. (2015). Pedahohichne modeliuvannia: stan i tendentsii rozvytku. [Pedagogical modeling. state and tendencies of development]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. [Theory and practice of managing social systems]. № 3. Р. 64-71. [in Ukrainian].

Kukh A.M. (2005). Modeliuvannia systemy fakhovoi pidhotovky vykladacha fizyky. [Modeling the system of professional training of a physics teacher]. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky. [Proceedings. Issue 66. Series: Pedagogical Sciences]. № 66. Р. 87-93. [in Ukrainian].

Lodatko Ye.O. (2010). Modeliuvannia pedahohichnykh system i protsesiv. [Modeling of pedagogical systems and processes.]. Sloviansk: SDPU. [in Ukrainian].

Lodatko Ye.O. (2011). Pedahohichni modeli, pedahohichne modeliuvannia i pedahohichni vymiriuvannia: that is that? [Pedagogical models, pedagogical modeling and pedagogical measurements: that is that?]. Pedahohika vyshchoi shkoly: metodolohiia, teoriia, tekhnolohii. Vyshcha osvita Ukrainy: Teoretychnyi ta naukovo-metodychnyi chasopys. [Higher school pedagogy: methodology, theory, technologies. Higher education of Ukraine: Theoretical and scientific-methodical journal]. № 3. (Vol. 1). Р. 339-344. [in Ukrainian].

Malikhyn O.V. (2016). Hnoseolohichne vyznachennia sutnosti modeli ta protsesu modeliuvannia. [Epistemological definition of the essence of the model and modeling process]. Molod i rynok. [Youth and the market]. № 9 (140). Р. 26-29. [in Ukrainian].

Ponomarov O.S., Sereda, N.V. & Chebotarov, M.K. (2015). Modeliuvannia diialnosti fakhivtsia. [Modeling the activity of a specialist]. Kharkiv: NTU «KhPI». [in Ukrainian].

Shtoff V.A. (1966). Modeliuvannia i filosofiia. [in Ukrainian]. URL: https://ibib.ltd.ua/modelirovanie-filosofiya.html

Shyika O.I. (2016). Systema zabezpechennia yakosti universytetskoi osvity v Avstrii. [The system of ensuring the quality of university education in Austria]. Kandydats’ka dysertatsiiaю [Candidate’s dissertation]. Lviv: Nats. un-t «Lvivska politekhnika». [in Ukrainian].

Teplytska A.O. (2015). Model i modeliuvannia v profesiinii osviti maibutnikh uchyteliv. [Model and modeling in professional education of future teachers]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka [Personal spirituality: methodology, theory and practice]. № 6 (69). Р. 181-191. [in Ukrainian].

Verkhovna Rada of Ukraine (2014, July 1). Zakon Ukrainy «Pro vyshchu osvitu» [Law of Ukraine «On Higher Education»]. [in Ukrainian]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Опубліковано
2023-12-04
Як цитувати
Оксана Костенко, Володимир Сіропол. (2023). До питання про модель підготовки майбутніх учителів в університетах України на основі австрійського досвіду. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету, (64), С. 103-110. вилучено із http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/762