Інноваційна технологія case study як засіб реалізації діяльнісного підходу у формуванні соціальної і комунікативної компетентностей здобувачів початкової освіти

  • Ольга Ковальчук, Наталія Гудима, Наталія Мєлєкєсцева Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
Ключові слова: «case study», здобувач початкової освіти, технологія, діяльнісне навчання

Анотація

У статті розглянуто шляхи формування в учнів соціальної та комунікативної компетентностей в освітньому процесі засобом case study. Подано концептуально-методологічне осмислення використання технології кейс-стаді в освітньому процесі початкової школи. Кейс-стаді є одним з підходів діяльнісного навчання, що розглядається як ефективний спосіб відпрацювання навичок та досягнення навчальних цілей, у порівнянні з традиційними методами навчання. Застосування кейс-методу стимулює навчально-пізнавальну діяльність здобувачів освіти, формує позитивну мотивацію та забезпечує високу ефективність навчання, формує особистісні якості та дає можливість викладачу самовдосконалюватися та розвивати творчий потенціал. Здійснено аналіз поняття «case study» у розрізі філософської, педагогічної та психологічної думки, як технологія використання конкретних ситуацій для спільного аналізу, обговорення або вироблення певного рішення. Доведено, що кейс-метод виступає специфічним та практичним методом організації освітнього процесу, методом дискусій, стимулювання та мотивації пізнавальної діяльності здобувачів, а також методом лабораторно-практичного контролю та самоконтролю. Охарактеризовано зміст і можливості впровадження технології кейс-стаді в освітній процес початкової школи. Описано дидактичні принципи на яких базується застосування технології кейс стаді, виділені ознаки, що дають змогу відрізнити їх від інших методів навчання. Наведені вимоги до створення кейсів, розроблена послідовність їх створення. Доведено, що використання технології кейс-стаді створює необхідні передумови для розвитку соціальної та комунікативної компетентностей здобувачів, так і для формування вміння приймати колективні та індивідуальні рішення. Наголошено, що використання кейс-методу відкриває широкий простір, для творчості, самостійності, розвиває мислення, уміння аналізувати інформацію, формулювати і розв’язувати проблеми, а також формує життєві компетентності. Охарактеризовано зміст роботи вчителя в контексті використання кейс-методів у навчанні молодших школярів.

Посилання

Bahrii K.L. (2013) Osoblyvosti zastosuvannia metodu keisiv u protsesi profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv. Visnyk Chernivetskoho torhovelno-ekonomichnoho instytutu. № 4. P. 368–371. [in Ukrainian].

Hrynkova M., Hrytsai N. (2016) Keis-tekhnolohii u metodychnii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv biolohii. Vytoky pedahohichnoi maisternosti. Vyp. 17. P. 72–79. [in Ukrainian].

Hudyma N., Mieliekiestseva N., Kovalchuk O. (2020) Hotovnist uchytelia pochatkovoi shkoly do formuvannia v uchniv emotsiinoi hramotnosti na urokakh movno-literaturnoi osvitnoi haluzi zasobamy emotsiinoho spilkuvannia. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka : Zb. nauk. pr. / KPNU im. I. Ohiienka; Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy [hol. red. Bakhmat N.]. Vyp. 29 (2-2020). Kyiv: Milenium. Р. 266-276. [in Ukrainian].

Kovalova S.M. (2014) Riznomanitni pidkhody do klasyfikatsii keisiv. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. № 74. P. 20–24. [in Ukrainian].

Osadchenko I.I. (2012) Dydaktychni vymohy ta metodyka formuvannia keisiv u konteksti pidhotovky maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly. Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Vyp. 107. Ch. 2. P. 58–69. [in Ukrainian].

Osina N.A. Keis-metod yak sposib formuvannia zhyttievykh kompetentnostei uchniv. Osvitnii proekt «Na Urok». 2018. [in Ukrainian]. URL: https://naurok.com.ua/keysmetod-yak-sposib-formuvannya-zhittevih-kompetentnostey-uchniv13118.html

Pliushch Y.O. (2018) Keis-tekhnolohiia v pochatkovii shkoli. Poradnyk dlia vchytelia. Kyiv. Vyd. hrupa «Osnova». 127 p. [in Ukrainian].

Smahina T.M. (2012) Teoretychni i praktychni osnovy konstruiuvannia kompetentnisnoho uroku. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. № 61. P. 128–131. [in Ukrainian].

Vozniak L.T. (2020) Orhanizatsiia urokiv u pochatkovii shkoli z vykorystanniam metodu vyvchennia sytuatsii. «Young Scientist». N 10 (86). P. 113-115. [in Ukrainian].

Zhurba O.V. (2019) Keis-metod yak zasib realizatsii tekhnolohichnoho polia kompetentnisnoho uroku. Innovatsiina pedahohika. Vypusk 11. T. 2. P. 174-177. [in Ukrainian].

Опубліковано
2023-12-04
Як цитувати
Ольга Ковальчук, Наталія Гудима, Наталія Мєлєкєсцева. (2023). Інноваційна технологія case study як засіб реалізації діяльнісного підходу у формуванні соціальної і комунікативної компетентностей здобувачів початкової освіти. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету, (64), С. 94-102. вилучено із http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/761