Структурно-компонентний аналіз готовності майбутніх вихователів до діяльності у пізнавально-розвивальному середовищі закладу дошкільної освіти
Анотація
У статті визначено структурні компоненти готовності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти до діяльності в пізнавально-розвивальному середовищі, а саме: мотиваційно-цільовий, змістовий, рефлексивний, комунікативний. Мотиваційно-цільовий компонент передбачає професійну вмотивованість майбутнього фахівця; під змістовим компонентом розуміється наявність необхідної професійної компетенції у майбутнього вихователя відповідно до вимог Професійного стандарту вихователя закладу дошкільної освіти. Встановлено, що розвиненість комунікативного компонента професійної готовності вихователя, тобто наявність у нього високого рівня розвитку професійної комунікації позначається на всіх аспектах роботи фахівця, робить його більш конкурентоздатним на ринку праці та дозволяє ефективно виконувати виробничі функції, зокрема, реагувати на конфліктні ситуації у педагогічній сфері, творчо використовувати професійні знання. Встановлено, що у процесі розвитку професійної готовності майбутнього вихователя закладу дошкільної освіти до діяльності у пізнавально-розвивальному середовищі, зокрема за рефлексивним компонентом, особлива увага приділяється формуванню достатнього рівня теоретичних знань майбуктнього фахівця у галузі педагогіки, психології та інших наукових галузей, залученню альтернативних форм освіти та стимулюванню самоосвіти фахівця, доведенню до автоматизму практичних навичок щодо створення й вміння удосконалювати пізнавально-розвивальне середовище ЗДО, розвитку здатності до аналізу професійних дій та самоаналізу; формуванню вміння за результатами аналізу рефлексувати, робити висновки і проєктувати траєкторію особистісно-професійного розвитку, а також траєкторію особистісного розвитку вихованців. Особливу увагу сфокусовано на необхідності забезпечення освітнього процесу науково-методичними розробками і формуванні готовності майбутніх вихователів до діяльності у пізнавально-розвивальному середовищі та залучення провідного зарубіжного досвіду до розвʼязання означеної проблеми.