Підготовка майбутніх фахівців сфери послуг до професійної комунікації у процесі вивчення іноземних мов

  • Тетяна Колбіна, Оксана Драган Харківський національний економічний університет ім. С. Кузнеця
Ключові слова: сфера послуг, професійна підготовка, іноземні мови, культура, комунікація, міжкультурна компетентність

Анотація

У Стандартах вищої освіти підготовки фахівців сфери послуг (туризм, готельно-ресторанна справа) визначено, що професійна комунікація є важливою умовою для ефективного обслуговування споживачів і продуктивного функціонування цієї галузі економіки. Актуальність формування мовленнєвої компетентності здобувачів освіти пов’язана з тим, що їх професійна діяльність відноситься до типу «Людина-Людина» й ґрунтується на комунікації та взаємодії з іншими людьми. У статті на основі аналізу наукової літератури з’ясовано сутність понять «комунікація» і «професійна комунікація»; визначено особливості процесу професійної комунікації у сфері обслуговування; обґрунтовано методологічні підходи до підготовки майбутніх фахівців сфери послуг до професійної комунікації в процесі вивчення іноземної мови; виокремлено зміст, методи і форми відповідної підготовки. Професійна комунікація фахівців у сфері послуг регламентується правилами професійного етикету; на її ефективність впливають соціально-комунікативні уміння, рівень мовленнєвої компетентності; особистісні якості (здатність до порозуміння на основі толерантності, повага до чужої думки та ін.). Особливістю професійної діяльності фахівця сфери послуг є те, що вона здійснюється переважно в безпосередньому контакті зі споживачами і спрямована на з’ясування їхніх потреб і визначення шляхів їх задоволення; в процесі спілкування необхідно не тільки сприяти максимальному задоволенню потреб споживача, а й вміти створити відповідну психоемоційну атмосферу, підтримувати неформальну бесіду. У статті представлено досвід підготовки здобувачів освіти даних спеціальностей до професійної комунікації у процесі вивчення іноземної мови у Харківському національному економічному університеті ім. С. Кузнеця. Компетентнісна парадигма у навчанні іноземної мови реалізується завдяки запровадженню комунікативно-діяльнісного та культурологічного підходів, що дозволяє визначити цілі, зміст, відповідні методи і форми навчальної діяльності. Комунікативно-діяльнісний підхід дозволяє одночасно розвивати основні мовленнєві та соціально-комунікативні уміння, яких потребують фахівці сфери послуг у професійній діяльності. Kультурологічний підхід забезпечує засвоєння іноземної мови як невід’ємної частини іншої культури завдяки текстам професійної та міжкультурної тематики, діалогам і ситуаціям, що відтворюють реалії повсякденної та професійної комунікації. Застосування системи методів («мозковий штурм», рольові та ділові ігри, дискусії, диспути, презентації та ін.) забезпечує не тільки засвоєння навчальної інформації, набуття досвіду професійної комунікації, а й формування особистості фахівця, його соціально-комунікативних і професійно важливих якостей.

Опубліковано
2023-05-09
Як цитувати
Тетяна Колбіна, Оксана Драган. (2023). Підготовка майбутніх фахівців сфери послуг до професійної комунікації у процесі вивчення іноземних мов. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету, (62), С. 140-151. вилучено із http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/726