Психологічні основи змісту, форм організації та методів морального виховання молодших школярів: від традицій до інновацій ціннісних орієнтирів сучасної української школи

  • Ольга Ковальчук, Наталія Гудима Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
Ключові слова: моральне виховання, молодший школяр, інноваційні педагогічні технології, цінності, ігрові технології, кейс-стаді

Анотація

У статті розглянуто психологічні особливості змісту, форм організації та методів морального виховання молодших школярів. Визначено сутність понять «цінності», «інноваційні технології», «моральне виховання». Встановлено, що молодший шкільний вік виявляється сензетивним періодом для морального виховання. Ефективність виховання залежить від врахування вікових та індивідуальних особливостей школярів; особливостей дитячого колективу; конкретних умов, в яких відбувається виховний вплив. Окреслено особливості застосування ігрових технологій та кейс-методу у процесі морального виховання молодших школярів. Подано алгоритм застосування ігрових технологій. Розглянуті дидактичні принципи, на яких базується застосування кейс-методу, виділені ознаки, що дають змогу відрізнити зазначений метод від інших методів навчання. Здійснено короткий аналіз досліджень з означеної проблеми: подано трактування понять «цінності», «моральне виховання», «інноваційні педагогічні технології», «ігрові технології», «кейс-стаді». Означено психологічні особливості морального виховання; роль у процесі морального виховання відіграють система цінностей та ціннісні орієнтації індивіда. Встановлено, що ефективність формування моральних цінностей значною мірою залежить від усвідомлення процесу виховання, цілеспрямованості та системності позакласної та позашкільної роботи у напрямку морального виховання, активного включення батьків у процес виховання. Визначено психолого-педагогічні аспекти морального виховання молодших школярів: мета, завдання, результати пропедевтичного етапу професійної орієнтації; урахування вікових особливостей та потреб; охарактеризовано ігрові технології та метод кейс-стаді.

Опубліковано
2023-05-09
Як цитувати
Ольга Ковальчук, Наталія Гудима. (2023). Психологічні основи змісту, форм організації та методів морального виховання молодших школярів: від традицій до інновацій ціннісних орієнтирів сучасної української школи. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету, (62), С. 129-139. вилучено із http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/725