Місце жанру новела у навчальній програмі «Зарубіжна література»

  • Олексій Кискін Ізмаїльський державний гуманітарний університет
Ключові слова: новела, жанрові особливості, фантастика, детективи, горор, навчальна програма, сюжет, композиція

Анотація

У статті здійснено огляд змісту навчального матеріалу та очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності учнів за навчальною програмою «Зарубіжна література» МОН України 2022 року. Досліджено висвітлення в ній питань оволодіння здобувачами середньої освіти основними літературознавчими поняттями, а саме знайомство із теоретичними особливостями жанру новела та практичного оволодіння навиками виявлення теоретичних ознак жанру новела в літературних текстах. Проаналізовано, як у навчальній програмі «Зарубіжна література» заплановане ознайомлення учнів із теоретичними особливостями взаємовідносин оригіналу і перекладу, бо формування елементарних вмінь та навичок порівняння оригінальних та перекладених текстів поставлене у Пояснювальній записці до навчальної програми «Зарубіжна література» 6-9 класи як одне із завдань прилучення до читання. Стисло простежується культурно-історичні умови формування та становлення жанру новела в зарубіжній літературі у добу Відродження. Аргументується важливість популяризації у здобувачів середньої освіти творів малих епічних жанрів їх пануванням у сучасному інформаційному просторі, що сприятиме їх залученню до процесу читання літературних творів взагалі та формуванню естетичних смаків та виховуватиме моральні основи. Схарактеризовано жанрові чинники, які впливають на концепцію творення новели. Проаналізовано методику практичного опанування теоретичних питань, пов’язаних із терміном «новела» на прикладі запропонованих здобувачам середньої освіти у 7-ому класі Розділ 7 «Світова новела» навчальної програми «Зарубіжна література» 6-9 класи. Запропоновано методичні засоби, що сприятимуть засвоєнню основних жанрових рис новелістичного твору, допомагатимуть учням виявляти новелістичні жанрові ознаки у творах малої епічної форми та аргументувати свою відповідь на прикладах художніх текстів, що пропонує навчальна програма «Зарубіжна література». Висловлено сподівання, що результатом опанування літературознавчих засад новели та практичного ознайомлення із творчим доробком видатних майстрів жанру новела світового рівня сприятиме формуванню естетичних смаків у здобувачів середньої освіти та розвиток у них стійкого читацького інтересу до популярних у сучасному інформаційному просторі літературних творів малої епічної форми.

Опубліковано
2023-05-09
Як цитувати
Кискін, О. (2023). Місце жанру новела у навчальній програмі «Зарубіжна література». Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету, (62), С. 104-112. вилучено із http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/722