Агресія як біологічне явище та її феномен у спорті

  • Оксана Баштовенко, Лариса Оніщук Ізмаїльський державний гуманітарний університет
Ключові слова: агресія, спорт, змагання, освітній процес, гормони, стрес, тренери, судді, спортсмени

Анотація

Стаття присвячена розгляду поняття агресія, проаналізовано специфічні особливості феномену на межі різних наук та особливостям агресивної поведінки у спорті. Зроблено спробу проаналізувати причини агресивної поведінки у спорті з огляду на її біологічну природу та розкрити механізми керування та корекції агресивністю. Визначено, що допустима агресія в рамках існуючих правил, є необхідною умовою для певної переваги та може поліпшити ефективність ігрових дій, зважаючи на спорт, як на перш за все – змагання, метою якого є досягнення найвищого результату завдяки особливій психологічній взаємодії учасників спортивної діяльності. Окреслено, що некерована емоційна взаємодія може мати негативні наслідки як на здоров’ї спортсменів, учасників змагання, так і на результатах змагальної діяльності. Визначено негативні і позитивні риси спорту як суспільного явища та причини їх формування. Спорт – це не просто фізичні вправи та змагання, це педагогічний процес, який формує не лише фізичні, а й духовні якості людини. Оскільки спорт є одним із найбільш ефективних засобів виховання, розвитку та навчання людини, обґрунтовано необхідність впровадження та використання нових засобів, методик навчання та тренування в освітній процес для вивчення та застосування сучасних підходів до підготовки фахівців – тренерів. Проаналізовано явище агресії як біологічного явища, що має глибоке коріння в еволюції та певні причини походження. Означено, що прояв спортивної агресії може виступати як захисний механізм, при обороні своєї території або свого м’яча. Визначено біологічну природу агресивності у спорті як породження стресу, що пов’язують з виникненням та розвитком рухової діяльності і дією різних гормонів, таких як тестостерон, кортизол та адреналін. Обґрунтовано необхідність підготовки фахівців-тренерів за обов’язковим циклом медико-біологічних дисциплін, що закладають основи розуміння процесів виникнення стресу та агресії, опанування методиками і техніками управління стресом та релаксації, що дозволять своєчасно уникнути проявів агресії під час спортивної комунікації.

Опубліковано
2023-05-09
Як цитувати
Оксана Баштовенко, Лариса Оніщук. (2023). Агресія як біологічне явище та її феномен у спорті. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету, (62), С. 17-24. вилучено із http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/712