Генезис поняття та ідей STEM-освіти в Україні та зарубіжжі: історичний аспект
Анотація
У статті висвітлено історичний аспект розвитку STEM-освіти, генезису поняття та ідей STEM-освіти в Україні та зарубіжжі. На основі аналізу напрацювань українських та зарубіжних дослідників визначено, що поняття «STEM-освіта» характеризується неоднозначністю тлумачень і трактується у науково-освітній практиці як «підхід», «освіта», «спосіб навчання», «напрям», «методика», «технологія» тощо. У результаті аналізу різних підходів до визначення поняття STEM було зроблено узагальнення, що реалізація STEM-підходу в освітньому процесі відбувається через інтеграцію змісту і методології природничих наук, технологій, інженерії, математики, логіки тощо. На основі систематизації наукових праць із проблеми дослідження й узагальнення поглядів вітчизняних учених з’ясовано, що STEM-освіта в Україні та світі становить значний інтерес для науковців. Нами було прослідковано історичний шлях від заснування організації «Ініціативна наука» (США), яка дала поштовх до розвитку досліджуваного нами процесу STEM-освіти, до впровадження елементів STEM-освіти у сучасний процес закладів освіти України, а також стисло проаналізовано досвід зарубіжних країн з порушеної проблеми. Нами було з’ясовано, що провідні країни світу ведуть активну діяльність із залучення закладів освіти різних рівнів та підприємств до інтеграції STEM в освіту і науку та, у подальшому, працевлаштування STEM-спеціалістів в усі сфери ринку праці. З’ясовано, що історія розвитку STEM-освіти в Україні починається з 2015 р. і за період становлення регламентувалась низкою державних документів. Українська освіта сьогодення пройшла певні етапи впровадження елементів STEM в освітній процес закладів освіти різного рівня, але цей процес не є таким масштабним і всеохоплюючим, як, наприклад, у США чи інших зарубіжних країнах. Таким чином, світові тенденції підтверджують актуальність та необхідність розвитку STEM в Україні.