Розвиток особистості дитини дошкільного віку у мовленнєвій діяльності

  • Cвітлана Пенькова Ізмаїльський державний гуманітарний університет
Ключові слова: мовленнєвий розвиток, особистість дошкільника, навчально-мовленнєва діяльність

Анотація

У статті розкривається роль мовлення як засобу особистісного становлення дошкільника. Розвиток особистості в дошкільному дитинстві шляхом мовленнєвої діяльності є найважливішим завданням сучасного закладу дошкільної освіти. У статті розкривається роль мовлення як засобу особистісного становлення дошкільника. Специфіка дошкільного віку визначає характерні особливості психофізіологічного та соціально-особистісного розвитку дитини, її активність у формах пізнання довкілля, різноманітність способів практичної діяльності. Здатність висловлювати свої думки та почуття в усному мовленні, оволодіти пропедевтичним чуттям мови належить до першочергових компетентностей здобувача дошкільної освіти. Набуті ними вміння ефективно використовувати мовні засоби перевіряються в навчально-мовленнєвій роботі та повсякденному спілкуванні в ЗДО. Тому організаційне та методичне забезпечення вихователем оптимальних способами організації навчально-мовленнєвої діяльності різновікових груп дошкільників потребує подальших теоретичних розробок й осмислення передового педагогічного досвіду. За концептуальними положеннями мовної теорії й проблематики особистісно-діяльнісного  підходу до здобувачів освіти зроблено висновок про психолінгвістичні закономірності засвоєння дітьми фонетичної, лексичної, граматичної систем української мови. Йдеться про зростання активності під час дошкільного дитинства, що дозволяє дитині якнайкраще розкривати свої розумові, емоційні, вольові та фізичні властивості, тобто виявляти особистісні риси соціальної істоти – суб’єкта пізнання та активного діяча в соціумі, якому характерні певна суспільна роль, суспільно корисна спрямованість діяльності. Подано структурний аналіз особистості як інтегрованої багатокомпонентної сутності, до складу якої входять психологічні особливості людини: характер, темперамент, особливості перебігу психічних процесів (сприймання, пам’яті, мислення, мовлення, волі, почуттів), особливості її мотиваційної сфери, спрямованості. Дослідження довело, що в дошкільному віці значно збільшуються мовні можливості вихованців, від правильного використання яких істотно залежить рівень їхнього мовленнєвого розвитку.

Опубліковано
2022-03-30
Як цитувати
ПеньковаC. (2022). Розвиток особистості дитини дошкільного віку у мовленнєвій діяльності. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету, (58), С. 120-127. вилучено із http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/570