Інформаційно-комунікаційні технології в трудовій підготовці учнів основної та старшої школи: проблеми практичного застосування

  • Олексій Гончаренко Університет Григорія Сковороди в Переяславі
Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології, комп’ютерна техніка, трудове навчання, заклад освіти, освітній процес

Анотація

Аналіз змісту проблеми практичного застосування інформаційно-комунікаційних технологій у трудовій підготовці учнів основної та старшої школи, проведений у публікації, надає можливостей констатувати, що вона таки стала предметом немалої кількості науково-педагогічних досліджень. Поява та активний розвиток комп’ютерної техніки та відповідних програм її функціонування, інформаційна революція призвели до об’єктивної необхідності застосування всього арсеналу потужних технічних засобів у трудовій підготовці учнів. Активне використання ІКТ у трудовому навчанні проводилось паралельно із запровадженням у навчальних програмах шкільного курсу інформатики, у практиці викладання інших шкільних предметів, а також підготовці майбутніх педагогів у вищих навчальних закладах України. Комп’ютерна техніка виявилась зручним інструментом подолання суперечностей між суспільними запитами до викладання шкільного курсу трудового навчання й реальним станом його матеріально-технічного забезпечення. Нагальність реалізації завдань щодо активного запровадження ІКТ у трудову підготовку учнів основної та старшої школи призвела до вивчення цієї проблеми в окремих дисертаційних дослідженнях. Проте вузькість предмета цих досліджень кандидатського рівня, зосередження уваги її авторів лише на окремих аспектах запровадження ІКТ у навчальний процес так і не дозволило створити цілісний педагогічний продукт, без сумніву, так потрібний школі. Власне, самі дисертаційні продукти призначалися лише окремим класам та фрагментам трудової підготовки школярів, що не дає можливості підійти до їх практичного використання на основі дидактичного принципу наступності. Реальна відсутність графічної підготовки учнів основної та старшої школи, неадекватне усунення традиційного курсу креслення з практики роботи закладів освіти спонукала науковців до використання в  цьому процесі засобів комп’ютерної графіки, що є певним виходом із ситуації. У публікації констатується, що активне запровадження ІКТ у трудову підготовку учнів основної та старшої школи України проводиться шляхом поєднання традиційної методики викладання та інвазії в цей процес засобів комп’ютерної техніки, носіїв різнопланової інформації. Тому застосування ІКТ знайшло своє відображення в графічній підготовці школярів, проведенні демонстрацій, імітуванні, моделюванні та конструюванні, використанні інформаційних баз даних, організації самостійної роботи та оцінювання й діагностики навчальних досягнень учнів. Водночас усе ще відсутні комплексні наукові дослідження використання ІКТ у трудовому навчанні як цілісної й логічно завершеної дидактичної системи, обумовленої цілями й завданнями сучасного освітнього процесу.

Опубліковано
2022-03-30
Як цитувати
Гончаренко, О. (2022). Інформаційно-комунікаційні технології в трудовій підготовці учнів основної та старшої школи: проблеми практичного застосування. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету, (58), С. 45-58. вилучено із http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/563