Логопедичне лідерство в клініці дитячої немовленнєвості
Анотація
В статті розглядається критична важливість логопедії в формуванні мовлення у немовленнєвих дітей з комплексними порушеннями психофізичного розвитку (ППФР). Йдеться про її дозовану в часі і узгоджену з колегами лідерську роль в мультидисциплінарній команді на сензитивних і близьких до них етапах онтогенетичного розвитку. Сучасне лікування і реабілітація дітей з комплексними ППФР починається в лікарняних закладах і здійснюється в межах мультидисциплінарного підходу під психоневрологічним проводом. В багатьох випадках комплексних ППФР, проблема немовленнєвості не вирішується через відсутність автоматичного запуску мовлення, що загрозливо зменшує шанси дитини на інклюзивну освіту і виховання та заважає успішній соціалізації. Між тим, методологія логопедії надає позитивний прогноз на раннє формування мовлення (вербального, аугментативного чи альтернативного) немовленнєвих дітей з комплексними ППФР. Стаття пропонує у якості знаряддя вирішення проблеми немовленнєвості опцію «клінічне логопедичне лідерство», яка, організаційно, полягає у запозиченні, за певних умов, провідної ролі у психоневрології в мультидисциплінарному процесі, а змістовно – у використанні, сумісно з лікарськими протоколами лікування, логопедичних протоколів реабілітації в межах сензитивних періодів формування мовлення пацієнта. Логопедичне лідерство в сензитивному немовлячому і ранньому віці розглядається у якості надважливого елементу формування мовлення і подальшого успішного перебігу процесів інклюзії і соціалізації немовленнєвих дітей з комплексними ППФР. Акцентується увага на необхідності визнання системою охорони здоров’я дозрілості цього питання, що мало би стати одним із кроків на шляху її приєднання до інклюзивного руху.