Сучасний стан освітнього напряму адаптаційної підготовки іноземних студентів у ЗВО України

  • Ярослав Слуцький Донбаський державний коледж технологій та управління
Ключові слова: паспортно-візові заходи, соціокультурне середовище, поточний та підсумковий контроль, консультування, інтернаціоналізація кампусу, лінгво-культурні шаблони, акультурація.

Анотація

У статті розглядається проблема адаптаційної підготовки іноземних студентів у
закладах вищої освіти України. Підкреслено, що адаптація складається з компонентів
акультураційної тріади, серед яких: психологічний, освітньо-культурний та
лінгвістичний. Виділено, що для виконання ефективної адаптаційної підготовки, ЗВО
повинен створити Центр підтримки іноземних студентів, у якому має забезпечуватись
інформаційна, консультаційна, координаційна, аналітична, міжнародна та освітня
діяльність, покликана забезпечити необхідний рівень заходів для сприяння більш
ефективній адаптації іноземного студента. Виявлено, що сучасна система підготовки
іноземних студентів у вітчизняних ЗВО застосовує методи прямої та зворотної
акультурації, що сприяє залученню у підготовчий процес не тільки іноземних студентів,
а й представників приймаючої країни. Зазначено, що Центри підтримки іноземних
студентів повинні безпосередньо впливати на структуризацію адаптаційної підготовки
в закладах освіти, тобто забезпечувати становлення і розвиток більш розгалуженої
структури програм та ініціатив; сприяти розбудові взаємозв’язків з іншими
навчальними закладами (в т.ч. такими, що представляють інші країни), що дозволить
розвивати програми обміну студентами та підвищення кваліфікації викладацького та
консультаційного складу закладу в питаннях роботи з іноземними студентами. Увагу
акцентовано на методі прямої акультурації іноземних студентів у ЗВО України, який
характеризується проведенням екскурсій і заходів, що сприяють ознайомленню з
культурними особливостями країни перебування. Обґрунтовано необхідність
формування лінгвістичних навичок спільно з прямою акультурацією у зв’язку з їх
безпосереднім зв’язком з ефективністю проведення міжособистісної взаємодії в умовах
незнайомого соціокультурного простору. Наголошено на значущості процесу
інтернаціоналізації кампусу, який характеризується наявністю достатнього рівня
навичок соціокультурної та лінгвістичної взаємодії між місцевими та іноземними
студентами і формується при виконанні заходів прямої та зворотної акультурації.

Опубліковано
2021-07-12
Як цитувати
Слуцький, Я. (2021). Сучасний стан освітнього напряму адаптаційної підготовки іноземних студентів у ЗВО України. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету, (53), C. 179-187. вилучено із http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/474