Девіантна поведінка підліткі в: узагальнення, класифікація видів поведінкових відхилень
Анотація
У статті здійснена спроба проаналізувати існуючі різноманітні підходи до класифікації основних видів поведінки підлітків, що відхилюється, та систематизувати їх. В рамках дослідження заданої проблеми для розуміння сутності соціальної поведінки, що відхиляється охарактеризоване поняття «соціальна норма» за О.В. Змановською. У результаті теоретичного аналізу наукового доробку вітчизняних і зарубіжних дослідників систематизовано критерії до класифікації основних в идів поведінки, що відхиляється і девіантної поведінки підлітків. Розглянуто кілька критеріїв до класифікації основних видів поведінки, що відхиляється: за першим критерієм – у межах соціальної поведінки особистості виділено нормативна; маргінальна; нестандартна (позитивного і негативного характеру – девіантна); патологічна поведінка. За другим критерієм – наслідуючи класифікацію Е.В. Змановскої , схарактеризовано три основних підходи до проблеми поведінки, що відхиляється: соціально-правовий, клінічний, психологічний. В рамках кожного з підходів проаналізовано класифікації дослідників і надано характеристики основним групам девіацій. Констатовано, що виділення окремих видів поведінки (девіацій), що відхиляється, та їх систематизація за схожими ознаками є досить умовними, однак виправданими в цілях наукового аналізу; деякі з її форм взаємозв‟язані між собою, а кожен конкретний випадок поведінки, що відхиляється, виявляється індивідуальн о неповторним.