Технологічні засади організації інклюзивного фізичного виховання учнів з порушеннями слуху в закладах загальної середньої освіти
Анотація
У статті обґрунтовано поняття «інклюзивна освіта» як процес організації освітнього середовища, що передбачає створення психолого-педагогічних і матеріально-технічних комфортних умов для всіх учасників і має повноцінно забезпечити їхні інтелектуальні та фізичні потреби, ураховувати здібності, можливості й відмінності у стані здоров’я та фізичному розвиткові. Розроблено модель педагогічної технології організації інклюзивного фізичного виховання учнів з порушеннями слуху в закладах загальної середньої освіти, до складових якої віднесено: мету, завдання, зміст навчання, взаємодію суб’єктів навчального процесу, педагогічні умовирезультат. Мета педагогічної технології – забезпечення повноцінної участі учнів з особливими потребами в інклюзивному фізичному вихованні, вона реалізується через низку завдань і спрямована на досягнення результату – швидка адаптація учнів з вадами слуху, до умов навчання, забезпечення психологічно комфортних умов, ефективне оволодіння змістом навчального матеріалу з предмету «Фізична культура», формування рухових умінь та навичок, вдосконалення фізичних (сила, швидкість, гнучкість, спритність, витривалість) та морально вольових якостей, тобто ефективне формування предметних компетентностей. Зміст навчання відображають навчальні програми з фізичного виховання для учнів різних вікових груп та позаурочні форми організації. Теоретично обґрунтовано прийоми кьюінгу як компонент педагогічної технології, що передбачає передачу інформації вчителем фізичної культури, формування в учнів рухових умінь та навичок, контроль за технікою виконання вправ з використанням мовно-жестикуляторних дій. Виокремлено педагогічні умови технології організації інклюзивного фізичного виховання, які сприяють її ефективному функціонуванню і цілісності.