Аспекти лінгвосоціокультурної компетентності майбутнього вчителя англійської мови та зарубіжної літератури в профільній школі поліетнічного регіону

  • Тетяна Шевчук, Ольга Шикиринська Ізмаїльський державний гуманітарний університет
Ключові слова: лінгвосоціокультурна комтепентність, поліетнічний регіон, проєктна діяльність

Анотація

Актуальність дослідження пов’язана з вивченням аспектів міжкультурної комунікації регіонального рівня для формування лінгвосоціокультурної компетентності майбутніх учителів англійської мови та зарубіжної літератури у поліетнічному регіоні на прикладі українського регіону південна Бессарабія (Буджак), розташованого у південній частині Одеської області. Автори діляться набутим досвідом розвитку лінгвосоціокультурної компетентності здобувачів вищої освіти на основі реалізації проєктної діяльності кафедри англійської філології та світової літератури та впровадження її результатів у навчальний процес в Ізмаїльському державному гуманітарному університеті. Літературно-краєзнавчий проєкт  «Діалог культур у літературі рідного краю» був започаткований кафедрою англійської філології та світової літератури ІДГУ у 2024 році. За результатами його реалізації вийшла збірка «Міста Бессарабії. Вибрані вірші у паралельному перекладі англійською мовою», яка складається з добірки віршів регіональних поетів, присвячених містам (Ізмаїл, Білгород-Дністровський, Кілія, Татарбунари, Арциз, Болград, Рені та ін.) та селам (Саф’яни, Кам’янка, Ларжанка та ін.) південної Одещини у паралельному перекладі англійською мовою. Вони відображають самобутність і неповторність історичного розвитку регіону, працелюбність і життєву наснагу його жителів, специфічний колорит культури поліетнічного населення краю. Проєкт «Діалог культур у літературі рідного краю» є продовженням більш масштабного міжкафедрального проєкту МОН України в ІДГУ «Регіональна література і живопис етнічних груп Українського Придунавя як засіб формування колективної ідентичності локального соціуму» (2019-2021), одним із здобутків якого стала серія «Поезія Буджака», в якій поезія європейських діаспор краю була представлена у паралельному перекладі державною мовою. Впровадження результатів проєктної діяльності у навчальний процес увиразнилося введенням в програму ОК «Методика навчання зарубіжної літератури» регіональної компоненти з вивчення художнього доробку сучасної поезії болгарської та румунської діаспор, що підготує здобувача не тільки до фахового викладання курсу «Зарубіжна література» в профільній школі, але й читання курсу «Література рідного краю» у ЗЗСО південної Одещини. Реалізовані проєкти формують уміння навчати міжкультурної компетентності, розвивають здатність толерантного сприйняття інших культур та навички міжкультурного діалогу. Переконливі результати проєктної роботи в ІДГУ поглиблюють лінгвосоціокультурну компетентність майбутніх фахівців англійської мови та зарубіжної літератури в поліетнічному регіоні, укріплюють колективну ідентичність строкатого регіонального соціуму південної Одещини через продуктивний міжкультурний діалог як приклад успішної реалізації європейської ідеї толерантного пограниччя.

Посилання

Bozhko N.V. Teoretychni zasady rozvytku linhvosotsiokulʹturnoyi kompetentnosti maybutnikh uchyteliv inozemnoyi movy. Naukovyy chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Vyp. 71, 2019. S. 16-21.
Dvi kolysky, dvi Batʹkivshchyny. Poeziya bessarabsʹkykh bolhar v ukrayinsʹkykh perekladakh. Seriya «Poeziya Budzhaka». Vyp. 2 [zbirka poeziy bolh., ukr. movamy] / Uporyadnyky Shevchuk T.S., Berestetsʹka O.P. Izmayil: Irbis, 2021. 148 s.
Konyeva M.Z. Linhvistychna kompetentnistʹ yak vazhlyvyy skladnyk inshomovnoyi komunikatsiyi maybutnikh uchyteliv inozemnoyi movy. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadsʹkoho. Seriya: Filolohiya. Sotsialʹni komunikatsiyi. T. 31 (70) № 1 CH. 3, 2020. S. 28-33.
Kremenʹ V. H. Filosofiya lyudynotsentryzmu v osvitnʹomu prostori : monohr. 2-he vyd Kyyiv: T-vo «Znannya» Ukrayiny, 2011. 520 s.
Mista Bessarabiyi. Vybrani virshi u paralelʹnomu perekladi anhliysʹkoyu movoyu. / Za red. Shevchuk T.S. Izmayil: RVTS IDHU, 2024. 44 s.
Skrypnyk N.I. Sotsiokulʹturna kompetentnistʹ yak skladova movnoyi pidhotovky fakhivtsiv u vyshchomu navchalʹnomu zakladi. Naukovyy zhurnal Lʹvivsʹkoho derzhavnoho universytetu bezpeky zhyttyediyalʹnosti «Lʹvivsʹkyy filolohichnyy chasopys». № 6, 2019. S. 186-191.
Sokolova A.V. Vesnyanyy kalendarno-obryadovyy folʹklor bolhar Pivdennoyi Bessarabiyi: osoblyvosti pobutuvannya. Naukovyy visnyk Izmayilʹsʹkoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Seriya Filolohichni nauky, 2019. S. 112-118.
Stratehiya rozvytku vyshchoyi osvity v Ukrayini na 2022-2032 roky. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2022/04/15/VO.plan.2022-2032/Stratehiya.rozv.VO-23.02.22.pdf
Vidlunnya Budzhaka. Seriya „Poeziya Budzhaka”, Vyp. 3 [zbirka poeziy rum., ukr. movamy] / Uporyadnyky Shevchuk T. S., Raybedyuk H. B., Ursu N.H. Izmayil: Irbis, 2021. 110 s.
Zakon Ukrayiny Pro vnesennya zmin do Zakonu Ukrayiny «Pro natsionalʹni menshyny (spilʹnoty) Ukrayiny» shchodo deyakykh pytanʹ realizatsiyi prav i svobod osib, yaki nalezhatʹ do natsionalʹnykh menshyn (spilʹnot) Ukrayiny. Vidomosti Verkhovnoyi Rady, 2023, № 95, st.373.
Опубліковано
2024-12-18
Як цитувати
Тетяна Шевчук, Ольга Шикиринська. (2024). Аспекти лінгвосоціокультурної компетентності майбутнього вчителя англійської мови та зарубіжної літератури в профільній школі поліетнічного регіону. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету, (67), С. 283-289. вилучено із http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/930