Німецькі учителі у вирі політичних репресій
Анотація
Мета даного дослідження на основі архівно-кримінальних справ репресованих освітян, нормативно-розпорядчих документів керівництва радянської України та СРСР, виокремити та проаналізувати основні форми та специфіку політичних переслідувань і репресій проти німецьких учителів України доби «Великого терору», як однієї з важливих соціально-професійних та національних груп населення українського суспільства. Методологія дослідження використовуючи парадигмальний підхід спирається на принципах об’єктивності, системності, історизму, діалектики та міждисциплінарності. Що дозволяє застосовувати як історичні, так і історико-педагогічні методи (контент - аналіз, метабіографічний та інші). Наукова новизна дослідження полягає в тому, щоб ґрунтуючись на широке коло архівних документів проаналізувати механізм фальсифікацій справ репресованих німецьких учителів з боку співробітників НКВС, а також специфіку звинувачень учителів, наприклад у так званому «шпигунстві» чи «контрреволюційній діяльності». Висновки дослідження демонструють, що політичні переслідування та репресії німецьких учителів, як однієї з важливих соціально-професійних та національних груп у процесі становлення сталінського режиму, були абсолютно абсурдними та злочинними з боку радянської влади. Вивчення так званої «контрреволюційної» чи «шпигунської» діяльності звинувачених учителів дає змогу з’ясувати механізми політичних репресій, їх специфіку і особливості по відношенню до етнічних німців. У той же час, педагоги завжди були важливою соціально-професійною групою населення, і слугували інструментом в системі ідеологічно-політичної пропаганди, та водночас відчували на собі «політичну недовіру» з боку радянської влади, що і спостерігали на собі німецькі учителі. Формулювання таких звинувачень стають яскравим прикладом фальсифікувань з боку співробітників НКВС, які заради виконання владних наказів і розпоряджень використовували різноманітні репресивні і бюрократичні методи і засоби. І одним з продуктивних способів виконати планові показники спецоперацій з репресування громадян стає метод створення неіснуючих «контрреволюційних організацій», де педагогам відводилась провідна роль.
Посилання
Brynosh, I., & Petrovs’kyj, E. (2006). Bil' mynulogo: narysy z istorii' represij 1930-h rokiv sered osvitjan Odes'koi' oblasti (Ivanivs'kyj rajon). [Pain of the past: essays on the history of repressions of the 1930s among educators of Odessa region (Ivaniv district)]. Odesa. [in Ukrainian].
Kokin, S., & Yunhe, M. (Ed.). (2010). Velykyy teror v Ukrayini. «Kurkulʹsʹka operatsiya 1937-1938 rr.» U 2-kh chastyn; Chastyna 1. [Great terror in Ukraine. “The kulak operation of 1937-1938”]. Kyiv. [in Ukrainian].
Vyrok sudu nad pedahohamy – shkidnykamy Krasnorichans'koyi shkoly. (1935, 3 serpnya). [The verdict of the court against the teachers - pests of the Krasnorichan school]. Visti TsVK USRR, 177, 4 [in Ukrainian].
Vosmoy syezd RKP(b). Mart 1919 goda. Protokolyi. (1959). [Eighth Congress of the RCP (b). March 1919. Protocols]. Moskva. [in Russian].
Haluzevyi derzhavnyi arkhiv Sluzhby bezpeky Ukrainy (HDA SBU). [SSU Sectoral State Archive (GDA SBU)]. Fond 13, opys 1, sprava 244. [in Russian].
Hrenchenko, H. (2003). Represovani osvitiany Chernihivshchyny. [Repressed educators of Chernihiv region]. Chernihiv. [in Ukrainian].
Danylenko, V., & Kasʹyanov, H., Kulʹchytsʹkyy, S. (1991). Stalinizm na Ukrayini: 20-30-ti roky. [Stalinism in Ukraine: 20-30s]. Kyiv. [in Ukrainian].
Zhuretskyi, Ya., & Shytiuk, M. (1994). Osvitiany Mykolaivshchyny – zhertvy represii stalinizmu. [Educators of Nikolayevshchina - victims of repressions of Stalinism.]. Mykolaiv. [in Ukrainian].
Lenin, V. (1970). Pismo k M. Gorkomu ot 15 sentyabrya 1919 g. Polnoe sobranie sochineniy. V 55 tomah. T. 51: Pisma iyul 1919 – noyabr 1920. - 5-e izd. [Letter to M. Gorky dated September 15, 1919]. Moskva. [in Russian].
Mandryk, Ja. (1996). Peresliduvannja osvitjan Ukrai'ny v period stanovlennja stalins'koi' dyktatury (1929-1938 rr.). [Persecution of Ukrainian educators during the formation of the Stalinist dictatorship (1929-1938)]. Problemy osvity, 5, 121-126 [in Ukrainian].
Marochko, V., & Khillih, H. (2003). Represovani pedahohy Ukrainy: zhertvy politychnoho teroru (1929-1941). [Repressed Teachers of Ukraine: Victims of Political Terror (1929-1941)]. Kyiv. [in Ukrainian].
Pered novym navchal'nym rokom. (1937, 11 serpnya). [Before the new academic year]. Komunist, 184, 1. [in Ukrainian].
Stalin, Y. (1949). Sochineniya. V 18 tomakh. Tom 11: 1928 – mart 1929. [Essays]. Moskva. [in Russian].
Tsentral'nyy derzhavnyy arkhiv hromads'kykh obʼyednan' ta ukrayiniky (TsDAHOU). [Central State Archive of Public Associations and Ukrainians (TSDAGOU)]. Fond 1, opys 1, sprava 463. [in Russian].
TsDAHOU. [TsDAGOU]. Fond 263, opys 1, sprava 59657fp. [in Russian].
TsDAHOU. [TsDAGOU]. Fond 263, opys 1, sprava 59661fp. [in Russian].
TsDAHOU. [TsDAGOU]. Fond 263, opys 1, sprava 60548fp. [in Russian].
TsDAHOU. [TsDAGOU]. Fond 263, opys 1, sprava 60850fp. [in Russian].
TsDAHOU. [TsDAGOU]. Fond 263, opys 1, sprava 61120fp. [in Russian].
TsDAHOU. [TsDAGOU]. Fond 263, opys 1, sprava 61723fp. [in Russian].