Виховний потенціал сучасного зарубіжного графічного роману та комікс-культури
Анотація
Актуальність дослідження пов’язана з необхідністю вивчення взаємозв’язку між словесним та візуальним наративом в оповідній структурі графічного роману, який можна використовувати в різних аспектах освітнього процесу та виховання. Мета цієї розвідки полягає у спробі дослідження естетики та поетики сучасного зарубіжного графічного роману та його виховного потенціалу. Автор досліджує аспекти становлення і розвитку комікс-культури як синтетичного художнього явища, яке сформувалося в Америці наприкінці ХІХ ст. на прикладі творчості Річарда Фелтона Аутколта (Richard Felton Outcault), Джеррі Сігела (Jerry Siegel), Вілла Айснера (Will Eisner), Арта Шпігельмана (Art Spiegelman), Алана Мура (Alan Moor), Ніла Гемана (Neil Gaiman), Джин Люен Янґа (Gene Luen Yang). Аналізується поетика та специфіка художнього оформлення графічного роману, що відрізняє його від інших медіа, таких як література чи живопис та специфічні риси американської «комікс-традиції» й азійської «манга традиції». Автор доводить, що комікси можуть бути потужним інструментом для навчання на уроках зарубіжної літератури. Вони здатні зацікавити учнів, полегшити розуміння складних текстів та ідей, а також розвинути навички критичного мислення. Візуальні зображення в коміксах можуть допомогти учням краще зрозуміти складні теми або абстрактні ідеї, які важко пояснити словами. Наприклад, філософські концепції або історичні події можуть бути представлені в наочній і доступній формі. Використання навчальних коміксів може допомогти встановити зв'язки між літературою та іншими предметами, такими як історія, мистецтво або соціальні науки. Історичні комікси можуть бути використані для вивчення конкретних історичних періодів або подій. Комікси, що присвячені різним видам мистецтва, або національним варіантам міфології різних країн, будуть вдало доповнювати програму зарубіжної літератури для розширення кругозору школярів щодо інтермедіальної основи мистецтва. Для розвитку творчих навичок та глибшого розуміння матеріалу учні можуть створювати власні комікси на основі прочитаних творів за допомогою медіатехнологій виготовлення освітніх коміксів. Так, сервіс Pixton дозволяє легко створити як коротку адаптацію сюжету, так і оригінальну історію, натхненною темами чи персонажами твору та забезпечити коментарем будь-який малюнок. Така діяльність зробить навчальний процес більш цікавим і динамічним, сприятиме глибшому розумінню та засвоєнню матеріалу.
Посилання
Hrytsak N. R. (2018). Literaturna osvita molodi ta problema klipovoho myslennya. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. VI (75). Issue: 181. P. 25-28. [in Ukrainian].
Zhytenʹova N. (2013). Sutnistʹ vizualizatsiyi v navchalʹnomu protsesi. Zbirnyk naukovykh pratsʹ Kamʺyanetsʹ-Podilʹsʹkoho natsionalʹnoho universytetu imeni Ivana Ohiyenka. Vyp. 19. P. 18-21. [in Ukrainian].
Isayeva O.O. (2016). Vyvchennya literatury v tsyfrovu epokhu: pro realiyi sʹohodennya i perspektyvy v maybutnʹomu. Vsesvitnya literatura v shkolakh Ukrayiny. Vyp. 415. P. 3-8. [in Ukrainian].
Kolesnyk O. S. (2013). Poetyka hrafichnoho romanu: syntez mystetstv ta transpozytsiyi. Aktualʹni problemy istoriyi, teoriyi ta praktyky khudozhnʹoyi kulʹtury : zbirnyk naukovykh pratsʹ; Vyp. ХХХІ.. K. : Milenium. P. 301-307. [in Ukrainian].
Kosmatsʹka N. (2012). Mova suchasnoho komiksu yak yavyshcha masovoyi kulʹtury. Mova i kulʹtura. T. 4. Vyp. 15. P. 15–20. [in Ukrainian].
Udovytsʹka T. A. (2013). «Klipove myslennya» molodi: osoblyvosti proyavu v protsesi navchannya (do postanovky problemy). Vyshcha osvita Ukrayiny: teoret. ta nauk.-metod. chasopys. Dod. 1. Vyp. 31: Vyshcha osvita Ukrayiny u konteksti intehratsiyi do yevropeysʹkoho prostoru. Kyiv: In-t vyshchoyi osvity NAPN Ukrayiny. T. VIII (50). P. 407-416. [in Ukrainian].
Eco, U. (1979). The Myth of Superman. The Role of the Reader: Explorations in the Semiotics of Texts. Bloomington: Indiana University Press. P. 107-124. [in English].
Eisner, W. (1985). Comics and Sequential Art. Tamarac: Poorhouse Press. 165 p. [in English].
McLuhan M. (1962). The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man. University of Toronto Press, 1962. 293 p. [in English].
Olson, R. D. (1995). The Yellow Kid: A Centennial Celebration of the Kid Who Started the Comics. San Francisco Academy of Comic Art. [in English].URL: https://www.tcj.com/outcault-goddard-the-comics-and-the-yellow-kid/
Petersen S. R. (1995). Comics, manga, and graphic novels: a history of graphic narratives. Santa Barbara, California : Praeger. 275 p. [in English].
Zanettin F. (2018). Translating comics and graphic novels. The Routledge handbook of translation and culture. London & New York: Routledge. P. 445-460. [in English].