Вивчення українського фольклору в контексті ідей нової української школи
Анотація
У статті представлено особливості вивчення українського фольклору в шкільному курсі української літератури, зокрема його міждисциплінарну спрямованість, важливу роль у формуванні ключових компетентностей школярів, а також високий виховний потенціал. Проблема включення фольклорного матеріалу в базову та додаткову літературну освіту привертала увагу науковців-методистів, однак потребують ґрунтовної систематизації форми та методи вивчення уснопоетичних творів, які сприяють зростанню національної культури школярів, розвивають їхнє усне мовлення, творчу уяву тощо. У статті охарактеризовано етапи роботи на уроках української літератури з творами усної народної творчості. Зокрема, проаналізовано методику вивчення фольклорних творів за жанровим поділом: народні казки, легенди, перекази, байки, прислів’я, приказки, загадки, пісні, романси, думи, балади, драми. Окреслено технологію використання учнями дослідницького методу, який формує різні аспекти творчої діяльності учнів та забезпечує ефективність у навчанні. У розвідці наведено зразки конспектів уроків з вивчення календарно-обрядової поезії за чинними модельними програмами. Вивчення українського фольклору в контексті ідей нової української школи переконує, що ця царина етнокультури сприяє більш лаконічному досягненню поставлених перед педагогом навчальних і виховних завдань, адже реалізація соціокультурної змістової лінії можлива за умови прилучення учнів до національного культурного фонду, студіювання фольклорних маркерів української ментальності. Семантико-функціональна специфіка усної народної творчості, врахування вікових особливостей учнів щодо сприйняття фольклорного матеріалу зумовлюють диференційований підхід при введенні фольклорної складової у систему літературної освіти. Проведене дослідження накреслює подальші аспекти вивчення українського фольклору у шкільному курсі української літератури, розроблення нових ефективних методичних прийомів у роботі вчителя-словесника, що сприятиме формуванню ключових компетентностей здобувачів середньої освіти, їх ідейно-естетичного виховання.
Посилання
Arkhypova V., Sichkar S., Shylo S. (2021). Ukrayins'ka literatura. 5-6 klasy. Model'na navchal'na prohrama dlya zakladiv zahal'noyi seredn'oyi osvity [Ukrainian literature. Grades 5-6. Model curriculum for general secondary education institutions]. K. 27 p. [in Ukrainian]. URL:https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model.navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Movno-literat.osv.hal/Ukr.lit.5-6-kl.Arkhypova.Sichkar.Shylo.14.07.pdf
Bashmanivs'ka L. A. (2024). Metodyka navchannya ukrayins'koyi literatury: vid teoriyi do praktyky: navchal'no-metodychnyy posibnyk [Methods of teaching Ukrainian literature: from theory to practice: a study guide]. Zhytomyr: vyd-vo ZhDU im. I. Franka. 148 p. [in Ukrainian].
Hnatyuk V. (1966). Peredmova do zbirky narodnykh kazok «Barons'kyy syn v Amerytsi» [Preface to the collection of folk tales “A Baron's Son in America”]. Hnatyuk V. Vybrani statti pro narodnu tvorchist'. K.: Naukova dumka. P. 204–210. [in Ukrainian].
Derzhavnyy standart bazovoyi seredn'oyi osvity (2020). [State standard of basic secondary education]. Postanova KMU № 898 vid 30.09.2020 roku. [in Ukrainian]. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886
Zabolotnyy V. V. (2022). Ukrayins'ka literatura : pidruchnyk dlya 5 klasu zakladiv zahal'noyi seredn'oyi osvity [Ukrainian literature: textbook for the 5th grade of general secondary education institutions]. Kyyiv : Litera LTD. 208 p. [in Ukrainian].
Kontseptsiya «Nova ukrayins'ka shkola» (2016). [The concept of the «New Ukrainian School»]. [in Ukrainian]. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
Lanovyk M. B. (2005). Ukrayins'ka usna narodna tvorchist' : pidruchnyk [Ukrainian oral folk art: a textbook]. M. B. Lanovyk, Z. B. Lanovyk. 3-tye vyd., ster. Kyyiv: Znannya-Pres. 591 p. [in Ukrainian].
Novyy tlumachnyy slovnyk ukrayins'koyi movy: u 3 t. / ukladachi V. Yaremenko, O. Slipushko (2007). [New Explanatory Dictionary of the Ukrainian Language: in 3 volumes / compiled by V. Yaremenko, O. Slipushko]. Kyyiv: «AKONIT». T. 1. 926 p. [in Ukrainian].
Pakharenko V. I. (2009). Ukrayins'ka literatura: pidruch. dlya 9 kl. zahal'noosvit. navch. zakl [Ukrainian literature: textbook for the 9th grade of secondary schools]. K.: Heneza. 368 p. [in Ukrainian].
Rusnak I. Ye. (2010). Ukrayins'kyy fol'klor: navch. Posibnyk [Ukrainian folklore: a textbook]. K.: VTs «Akademiya». 304 p. [in Ukrainian].
Tokman' H. L. (2012). Metodyka navchannya ukrayins'koyi literatury v seredniy shkoli: pidruchnyk. [Methods of teaching Ukrainian literature in secondary school: a textbook]. K.: VTs «Akademiya». 312 p. [in Ukrainian].
Ukrayins'ki zahadky. [Ukrayins'ki zahadky]. [in Ukrainian]. URL: http://zagadki1.ru/ua/zagadka/v-chystim-poli-vin-roste.htm