Диференціальний аналіз компетентності та компетенції, як умови інтегративності сучасної освіти України

  • Лілія Куліненко Ізмаїльський державний гуманітарний університет
Ключові слова: особистість, компетентність, компетенція, педагогічна освіта, вчитель, інновація, педагогічний процес, суспільство знань, філософія освіти

Анотація

В статті аналізуються поняття «компетентності» та «компетенції». Стверджується, що саме компетентності розглядаються сьогодні як найбільш оптимальний індикатор якості освіти в умовах сучасного суспільства, що характеризується збільшенням обсягів інформації, її ролі в життєдіяльності соціуму та індивіда. Показано, що компетентності визначаються як інтегральна якість особистості, яка проявляється в її загальній здатності та готовності до діяльності. Саме через поняття компетентності розкривається реальний результат педагогічної освіти, її якість, роль у особистісному розвитку педагога.

Посилання

Bibik N. M. (2004). Kompetentnisnyi pidkhid: refleksyvnyi analiz zastosuvannia [Competency approach: reflexive analysis of application]. Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy [Competency approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives]/ za zah. red. O. V. Ovcharuk. K. : «K.I.S.». P. 45-50. [in Ukrainian].
Hryniova V. M. (2011). Profesiina kompetentnist vykladacha vyshchoho navchalnoho zakladu yak rezultat sformovanosti yoho pedahohichnoi kultury [Professional competence of a higher education teacher as a result of their pedagogical culture formation]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu ekonomiky ta prava imeni Alfreda Nobelia. Pedahohika i psykholohiia [Bulletin of Dnipropetrovsk University of Economics and Law named after Alfred Nobel. Pedagogy and Psychology]. № 1. P. 21-26. [in Ukrainian].
Hrytsenko L. I. (2011). Profesiina kompetentnist pedahoha: tradytsii i innovatsii [Professional competence of a teacher: traditions and innovations]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti: [zb. nauk. pr.]. Vyp. 8, Ch. 2. Poltava. P. 35-42. [in Ukrainian].
Hurniak I. A. (2008). Dydaktychni zasady kompetentnisnoho pidkhodu v osviti [Didactic principles of competency-based approach in education]. Pedahohichni nauky [Pedagogical Sciences]. № 3. P. 45-52. [in Ukrainian].
Derzhavni standarty profesiinoi osvity: teoriia i metodyka: monohrafiia / za red. N. H. Nychkalo (2002). Khmelnytskyi: TUP. 334 р. [in Ukrainian].
Entsyklopediia osvity / [holovnyi red. V. H. Kremen] (2008). Kyiv: Yurinkom Inter. 1040 р. [in Ukrainian].
Zhyttieva kompetentnist osobystosti: vid teorii do praktyky / za red. I. H. Yermakova (2005). Zaporizhzhia: Tsentrion. 640 р. [in Ukrainian].
Klepko S. F. (2006). Filosofiia osvity v yevropeiskomu konteksti [Philosophy of education in the European context]. Poltava: POIPPO. 328 р. [in Ukrainian].
Ovcharuk O. (2003). Kompetentnosti yak kliuch do onovlennia zmistu osvity [Competencies as a key to updating the content of education]. Stratehiia reformuvannia osvity v Ukraini: rekomendatsii z osvitnoi polityky [Strategy of Education Reform in Ukraine: Recommendations on Education Policy]. Kyiv: «K.I.S.», P. 13-42. [in Ukrainian].
Parashchenko L. I. (2004). Tekhnolohiia formuvannia kliuchovykh kompetentnostei u starshoklasnykiv: praktychni pidkhody [Technology of forming key competencies in high school students: practical approaches]. Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy [Competency approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives] / za zah. red. O. V. Ovcharuk. Kyiv. P. 71-84. [in Ukrainian].
Pometun O. I. (2004). Teoriia ta praktyka poslidovnoi realizatsii kompetentnisnoho pidkhodu v dosvidi zarubizhnykh krain [Theory and practice of consistent implementation of the competency approach in foreign countries' experience]. Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy [Competency approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives] / za zah. red. O. V. Ovcharuk. Kyiv. P. 15-24. [in Ukrainian].
Radyshevska M. M. (2011). Sutnist interactyvnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv humanitarnykh spetsialnostei [The essence of interactive competence of future teachers of humanities]. Visnyk LNU imeni Tarasa Shevchenka [Bulletin of Taras Shevchenko National University of Luhansk]. № 13 (224). Ch. II. P. 209-217. [in Ukrainian].
Reshetnikova H. B. (2010). Kreatyvnist yak kharakterystyka profesiinykh yakostei suchasnoho vchytelia [Creativity as a characteristic of the professionalism of a modern teacher]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 16: Tvorcha osobystist vchytelia: problemy teorii i praktyky [Scientific Journal of the National Pedagogical University named after M.P. Dragomanov. Series 16: The creative personality of a teacher: problems of theory and practice]. Vyp. 11. P. 49-53. [in Ukrainian].
Savchenko O. Ya. (2004). Uminnia vchytysia yak kliuchova kompetentnist zahalnoi serednoi osvity [Learning skills as a key competence of general secondary education]. Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy [Competency approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives] / za zah. red. O. V. Ovcharuk. Kyiv. P. 33-44. [in Ukrainian].
Selevko H. (2004). Kompetentnosti ta yikh klasyfikatsiia [Competencies and their classification]. Narodna osvita [Public Education]. № 4. P. 138-143. [in Ukrainian].
Sliusarenko O. (2009). Kvalifikatsiina kryterialnist kompetentnosti: poniatiino-metodolohichni aspekty [Qualification criteria of competence: conceptual and methodological aspects]. Filosofiia osvity [Philosophy of Education]. № 1-2. P. 287-299. [in Ukrainian].
Khoruzha L. L. (2007). Kompetentnisnyi pidkhid v osviti: retrospektyvnyi pohliad na rozvytok idei [Competency-based approach in education: a retrospective view of the idea’s development]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka. Psykholohiia. Pedahohika: [zb. nauk. pr.]. Kyiv: KMPU imeni B. D. Hrinchenka. № 7. P. 178-183. [in Ukrainian].
Опубліковано
2024-10-03
Як цитувати
Лілія Куліненко. (2024). Диференціальний аналіз компетентності та компетенції, як умови інтегративності сучасної освіти України. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету, (68), C. 97-105. вилучено із http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/875