Синтетична основа жанру байопік та перспективи його використання на уроках зарубіжної літератури в профільній школі

  • Олексій Кискін Ізмаїльський державний гуманітарний університет
Ключові слова: методика, літературна біографія, автобіографія, біографічний фільм (байопік)

Анотація

Данна стаття э аналітичним дослідженням методичних перспектив застосування ігрових кінострічок, а саме біографічних фільмів (байопіків), сюжет яких відображає життєпис зарубіжних письменників, знайомство з творчим доробком яких пропонує шкільна програма «Зарубіжна література». Задля досягнення поставленої мети в даній публікації проаналізовано монографії та навчально-методичні твори провідних сучасних вітчизняних вчених-методистів, які розробляли прийоми та засоби питання навчання біографії письменника в шкільному літературознавстві. Результатом аналітичного огляду методичного матеріалу стало узагальнення основних методологічних принципів вивчення біографії письменника. Передусім вивчення життєпису письменника має стати першою сходинкою до оцінки властивостей його художнього світобачення. Виклад біографічних відомостей - це не хронологічний перелік життєвих подробиць митця, а цікава довідка, бесіда або лекція. Метою шкільного життєпису письменника має бути заохочення учнів до опанування творчого доробку письменника через знайомство із ключовими визначальними фактами його біографії, що безпосередньо вплинули на формування його внутрішнього стану, моральних та естетичних уподобань. Також в даній статі підсумовуються методичні розвідки вітчизняних науковців щодо жанрової класифікації викладення біографічних даних в залежності від вікової категорії учнів. В даній статті надано історичний огляд формування та розвитку біографічної літератури, починаючи з доби Античності. Далі було проаналізовані основні принципи вивчення біографічного матеріалу та запропонований список літературних життєписів провідних зарубіжних письменників, чия творчість запропонована для вивчення в шкільному курсу «Зарубіжна література». У якості методичної новації в статті пропонується використання на шкільних заняттях ознайомлення із біографічними фактами літературного митця біографічних фільмів або байопіків з можливою демонстрацією визначних кадрів із них. Для цього був проведений огляд критичного матеріалу, присвяченого жанру байопік, та зроблені висновки щодо класифікації та основних жанрових особливостей. Крім того, в статті запропонований перелік кінострічок байопіків, в яких відображений життєпис письменників, творчість яких запропоновано для ознайомлення в шкільній програмі «Зарубіжна література». Наслідком даної статті можна вважати детальне дослідження методичного матеріалу щодо вивчення біографії письменника в шкільному літературознавстві, оцінка історичного шляху літературного життєпису митців художнього слова із переліком біографічних творів, визначено дефініцію біографічного фільму (байопіку), приведені основні жанрові характеристики за допомогою огляду дослідницької критичної літератури, запропоновані кінострічки-байопіки про життєвий та творчий шлях письменників, яких рекомендує шкільна програма «Зарубіжна література». Практичним результатом матеріалів даної статті можуть стати використання її положень при опрацюванні біографії письменника у профільній школі, демонстрацію уривків із кінострічок, що ілюструють життєпис літературного митця, що, в свою чергу, покращить якість навчання через підвищення зацікавленості учнів творчим здобутком письменника через знайомство з його внутрішнім світом, особливостями характеру, життєвими рішеннями, вчинками та звершеннями.

Посилання

Cheshire E. (2015). «Bio-pics: a life in pictures». Columbia University Press, 2015. 144 р. [in English].
Custen G. ( 1992). «Bio/Pics: How Hollywood Constructed Public History» Rutgers University Press. 326 p. [in English].
Demchuk O.V. (2002). Zhyttyepys pys'mennyka: Konspekty nestandartnykh urokiv. K.: Pedahohichna presa. 192 р. [in Ukrainian].
Hamilton, N. (2007). Biography. A Brief History. Cambridge, Harvard University Press. 345 p. [in English].
Irving Stone. (1938). Sailor on horseback. The biography of Jack London. London, Houghton Mifflin. 338 p. [in English]. URL: https://archive.org/details/in.ernet.dli.2015.61123/page/n5/mode/2up
Kaflyk O., Kuts A. Metodyka vyvchennya zhyttyepysu pys'mennykiv. [in Ukrainian]. URL: http://oldconf.neasmo.org.ua/node/1406
Literaturoznavchyy slovnyk-dovidnyk. (2007). Za red. R. T. Hrom’yaka, Yu. I. Kovaliva, V. I. Teremka. K.: VTs Akademiya. [in Ukrainian].
Lytton Strachey Eminent Victorians. (1918). Chatto & Windus. [in English].
Meshcheryakova N.P. (2011). Aktual'ni pytannya metodyky vykladannya literatury: Navchal'no-metodychnyy posibnyk. Kryvyy Rih. 125 р. [in Ukrainian]. URL: https://studfile.net/preview/8825571/
Miroshnychenko L.F. (2007). Metodyka vykladannya svitovoyi literatury v serednikh navchal'nykh zakladakh: navchal'nyy posibnyk. Kyyiv, Vyshcha shkola. 415 р. [in Ukrainian].
Naukovi osnovy metodyky literatury / za red. N. Y. Voloshynoyi. (2002). K.: Vyshcha shkola. 344 р. [in Ukrainian].
Pasichnyk Ye.A. (2000). Metodyka vykladannya ukrayins'koyi literatury v shkoli. K.: Lenvit. 384 р. [in Ukrainian].
Samuel J. (1826). Lives of the English Poets. London, J.F. Dove. 412 p. [in English]. URL: https://archive.org/details/livesofenglishpo01john/page/412/mode/2up
Shteynbuk. (2007). Metodyka vykladannya zarubizhnoyi literatury v shkoli: navchal'nyy posibnyk. Kyyiv. 316 р. [in Ukrainian].
Stepanyshyn B. I. (1995). Vykladannya ukrayins'koyi literatury v shkoli. K.: RVTs «Proza». 256 р. [in Ukrainian]. URL: 1stepanishin_b_i_vikladannya_ukrayins_koyi_literaturi_v_shkol.pdf
Tlumachnyy slovnyk ukrayins'koyi movy (TSUM). [in Ukrainian]. URL: https://slovnyk.ua/index.php?swrd=BAYOPIK
Tokman' H. L. (2019). Metodyka navchannya ukrayins'koyi i zarubizhnoyi literatury v seredniy shkoli: samostiyna robota studenta: navchal'no-metodychnyy posibnyk. Kyyiv: Milenium. 112 р. [in Ukrainian]. URL: https://ehsupir.uhsp.edu.ua/server/api/core/bitstreams/040c6bdc-ee62-40ae-85c2-69dc38834fa1/content
Tokman' H. L. (2002). Metodyka vykladannya ukrayins'koyi literatury v starshiy shkoli: ekzystentsial'no-dialohichna kontseptsiya. K.: Milenium. 320 р. [in Ukrainian]. URL: http://librarium.freehostia.com/librarium-freehostia-com-методика-викладання-української-літератури-старшій-школі-токмань-librarium-freehostia-com.html
Опубліковано
2024-10-03
Як цитувати
Олексій Кискін. (2024). Синтетична основа жанру байопік та перспективи його використання на уроках зарубіжної літератури в профільній школі. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету, (68), С. 70-84. вилучено із http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/872

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають