Формування фахових професійних компетентностей при вивченні теорії ймовірностей та математичної статистики
Анотація
Метою даного дослідження є аналіз та визначення основних аспектів формування професійних компетентностей у майбутніх вчителів математики під час вивчення теорії ймовірностей та математичної статистики. Дослідження спрямоване на виявлення ефективних методів та підходів, що сприяють розвитку необхідних професійних навичок та знань у студентів педагогічних спеціальностей. Загальновизнаним є компетентнісний підхід до визначення результатів навчання майбутніх фахівців та є предметом наукового дослідження, Н. Бібік, Я. Болюбаш, І. Гудзик, О. Савченко, та ін. Професійна компетентність у педагогічній діяльності визначається як інтегративна характеристика особистості, що включає сукупність знань, умінь, навичок, особистісних якостей та ціннісних орієнтацій, необхідних для ефективного виконання професійних обов'язків. Дослідження проводилося в Ізмаїльському державному гуманітарному університеті і присвячено реалізації компетентнісного підходу до формування готовності майбутніх вчителів, що навчаються за освітньо-професійною програмою «Середня освіта: математика». Навчальний компонент «Теорія ймовірностей та математична статистика» є обов’язковим компонентом ОП, якому відведена значна роль у формуванні змістово-процесуального компоненту підготовки вчителя математики зокрема, формуванню загальних та спеціальних компетентностей. Досвід викладання та проведене дослідження результативності дозволяє авторові стверджувати, що доцільним є поєднання традиційних методів (лекція, бесіда, демонстрація), технологічних методів (мультимедійні презентації, використання навчальних платформ, зокрема, Moodle). Серед педагогічних засобів, що використовуються при вивченні компоненту, результативним є використання системи додаткових засобів перевірки засвоєних знань та вмінь, зокрема, фронтальної перевірки теоретичного матеріалу та тестовий контроль. Використання розглянутих засобів, допомагає створити ефективний навчальний процес, що сприяє формуванню глибоких знань і практичних навичок у студентів. Цілісний навчальний процес є основою формування програмних результатів навчання майбутніх вчителів математики. Напрямки подальших досліджень вбачаються у дослідженні ефективності різних інноваційних підходів до викладання теорії ймовірностей у педагогічних вишах.
Посилання
Andreieva, H. M. (2013). Pedahohichni osnovy formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv [Pedagogical Foundations of the Formation of Professional Competence of Future Teachers]. Kyiv: Vydavnytstvo Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. [in Ukrainian].
Bibik, N. M. (2013). Kompetentnisny pidkhid u suchasniy osviti: svitovyy dosvid ta ukrayins'ki perspektyvy [Competence-Based Approach in Modern Education: World Experience and Ukrainian Perspectives]. Kyiv: B. D. Grinchenko KMPU. [in Ukrainian].
Vashchenko, L. S. (2006). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti vchytelia matematyky: teoretychni ta metodychni aspekty [Formation of Professional Competence of Mathematics Teachers: Theoretical and Methodological Aspects]. Kyiv: Publishing House of M. P. Drahomanov National Pedagogical University. [in Ukrainian].
Honcharenko, S. U. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk..[Ukrainian Pedagogical Dictionary]. Kyiv: Lybid. [in Ukrainian].
Zhuk, Yu. O., Malovanyi, Yu. I. (2010). Teoriia ymovirnostei ta matematychna statystyka: Navchalnyi posibnyk [Theory of Probability and Mathematical Statistics]: Kyiv: Center for Educational Literature. A Textbook. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury. [in Ukrainian].
Ivlieva, O. M. (2016). Konstruiuvannia testiv navchalnykh dosiahnen studentiv – maibutnikh vchyteliv informatyky. [Designing Tests of Educational Achievements of Students - Future Teachers of Informatics] Komp’iuter u shkoli ta sim’i. [Computer at School and Family]. №2. P. 15-20. [in Ukrainian].
Lavrychenko, O. I., Filimonova, T. S. (2019). Profesiina pidhotovka maibutnikh pedahohiv: teoriia ta praktyka. [Professional Training of Future Teachers: Theory and Practice]. Kyiv: Vydavnytstvo Osvita. Kyiv: "Education" Publishing House. [in Ukrainian].
Lytvyn, V. K. (2012). Profesiina pidhotovka maibutnikh uchyteliv matematyky: teoretychni zasady. [Professional Training of Future Mathematics Teachers: Theoretical Foundation]. Kharkiv: Kharkivskyi natsionalnyi universytet imeni V. N. Karazina. Kharkiv: V. N. Karazin Kharkiv National University. [in Ukrainian].
Osvitno-profesiina prohrama «Serednia osvita: matematyka» pershoho rivnia vyshchoi osvity na zdobuttia osvitnoho stupenia bakalavr za spetsialnistiu 014 Serednia osvita predmetnoiu spetsialnistiu 014.04. Matematyka haluzi znan 01 Osvita/Pedahohika. (2022). [The educational-professional program "Secondary Education: Mathematics" of the first level of higher education leading to a bachelor's degree in specialty 014 Secondary Education with a subject specialty 014.04 Mathematics in the field of knowledge 01 Education/Pedagogy]. IDHU. [in Ukrainian].
Savchenko, O. P. (2010). Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii vyshchii shkoli [Competence-Based Approach in Modern Higher Education]. Pedahohichni vydannia / e-zhurnal «Pedahohichna nauka: istoriia, teoriia, praktyka, tendentsii rozvytku». [in Ukrainian].URL: http://intellect-invest.org.ua/pedagog_editions_e-magazine_pedagogical_science_vypuski_n3_ 2010_st_16/