Українська мова і математика: інтегративні аспекти формування термінологічної компетентності майбутніх учителів початкової школи
Анотація
У статті актуалізовано проблему формування термінологічної компетентності майбутніх фахівців педагогічної галузі з урахуванням інтегративних аспектів навчальних дисциплін «Українська мова за професійним спрямуванням», «Сучасна українська мова з практикумом», «Методика навчання української мови», «Математика», «Методика навчання математичної освітньої галузі». Наголошено, що диференційоване опанування вузькогалузевих термінів у закладах вищої освіти повинно бути підкріплене їх інтегративним функційним навантаженням у контексті майбутньої професійної діяльності студентів. На основі аналізу інформаційного простору проблеми з’ясовано ступінь її вивчення у контексті означених освітніх компонентів. Визначення поняття «термінологічна компетентність учителів початкової школи» розширено з урахуванням специфіки педагогічної діяльності в цій освітній ланці, а саме: необхідність володіння теоретичними аспектами термінознавства; нормативного використання педагогічної термінології в професійній комунікації; продуктивного володіння термінами всіх навчальних предметів Нової української школи; реалізації на уроках міжпредметних зв’язків засобами фахової мови; формування наукового світогляду молодших школярів на основі досконалого використання актуальної різногалузевої термінології. Для визначення векторів формування термінологічної компетентності майбутніх фахівців початкової освіти здійснено хронологічну координацію змісту мовних і математичних навчальних дисциплін з урахуванням структурно-логічної схеми освітньо-професійної програми «Початкова освіта» Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника. Встановлено необхідність удосконалення математичного складника термінологічної компетентності здобувачів освіти у процесі реалізації змісту мовознавчих навчальних дисциплін і проаналізовано інтегративні можливості за цим вектором освітньої діяльності. Розкрито інтегративний потенціал удосконалення лінгвістичного складника термінологічної компетентності здобувачів освіти у процесі реалізації змісту математичних навчальних дисциплін.
Посилання
Humenyuk, I. M. (2014). Formuvannya terminolohichnoyi kompetentsiyi studentiv u konteksti vykladannya dystsypliny «Ukrayins'ka mova (za profesiynym spryamuvannyam)». [Formation of the terminological competence of students in the context of teaching the discipline "Ukrainian Language (for Professional Purposes)"]. Osvitniy prostir Ukrayiny. [Educational space of Ukraine]. № 3. Р. 52–57. [in Ukrainian].
Karapuzova, N. D., Shakot'ko, V. V. (2023). Ukrayinomovna terminolohiya z matematyky ta informatyky v pidhotovtsi maybutnikh uchyteliv. [Ukrainian terminology in mathematics and informatics in the teaching of future teachers]. Imidzh suchasnoho pedahoha. [Image of the Modern Pedagogue]. № 6 (213). Р. 82−89. [in Ukrainian].
Pasichnyk, Ya. A. (2023). Problemy matematychnoyi pidhotovky vchyteliv pochatkovykh klasiv. [Mathematical Training Problems of the Future Primary School Teachers]. Naukovi zapysky Natsional'noho universytetu «Ostroz'ka akademiya». Seriya «Psykholohiya» : naukovyy zhurnal. [Scientific Notes of Ostroh Academy National University: Psychology Series]. Ostroh : Vyd-vo NaUOA. № 16. Р. 60–64. [in Ukrainian].
Romanyshyn, R. Ya. (2020). Teoretyko-metodychni zasady formuvannya obchyslyuval'nykh navychok v uchniv pochatkovoyi shkoly : monohrafiya. [Theoretical and methodological principles of the formation of computing skills in primary school students: monograph]. Ivano-Frankivs'k : TzOV «VHTs «Prosvita». [in Ukrainian].
Skvortsova, S., Onopriyenko, O. (2019). Nova ukrayins'ka shkola: metodyka navchannya matematyky u 1–2 klasakh zakladiv zahal'noyi seredn'oyi osvity na zasadakh intehratyvnoho i kompetentnisnoho pidkhodiv : navchal'no-metodychnyy posibnyk. [The New Ukrainian School: a method of teaching mathematics in grades 1–2 of general secondary education institutions based on integrative and competency-based approaches: educational and methodological manual]. Kharkiv : Vyd-vo «Ranok». [in Ukrainian].
Skvortsova, S., Onopriyenko, O. (2020). Nova ukrayins'ka shkola: metodyka navchannya matematyky u 3–4 klasakh zakladiv zahal'noyi seredn'oyi osvity na zasadakh intehratyvnoho i kompetentnisnoho pidkhodiv : navchal'no-metodychnyy posibnyk. [New Ukrainian school: mathematics teaching methods in 3−4 grades of general secondary education institutions based on integrative and competence approaches: educational and methodological manual]. Kharkiv : Vyd-vo «Ranok». [in Ukrainian].
Khytra, Z. M. (2011). Problemy pidhotovky vchytelya pochatkovoyi shkoly do formuvannya v uchniv tsilisnoyi kartyny svitu. [Problems of training of a primary school teachers in modeling of an integrated picture of the world]. Pedahohichni nauky : teoriya, istoriya, innovatsiyni tekhnolohiyi. [Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies]. № 1 (11). Р. 453−461. [in Ukrainian].