Реалізація міжпредметних зв'язків фізики і хімії у процесі вивчення дисциплін фізична хімія та аналітична хімія
Анотація
У статті розглядаються проблеми з реалізації міжпредметних зв'язків фізики і хімії у процесі вивчення дисциплін фізична хімія та аналітична хімія. Актуальність означеної проблеми підтверджується однією з умов удосконалення природничої освіти, а саме приведенням навчальних предметів у єдину систему. В даний час заклади загальної середньої освіти повністю перейшли на новий зміст освіти з фізики та хімії. У зв'язку з цим постає завдання дослідження двосторонніх міжпредметних зв'язків фізики та хімії. Причиною дослідження зв'язків саме цих предметів служить те, що у курсах фізики та хімії вивчаються будова та властивості речовини, загальні закони неживої природи, формується низка узагальнених понять. Тому здійснення міжпредметних зв'язків фізики та хімії є необхідною умовою успішного оволодіння цими науками. Проведений аналіз праць вітчизняної та зарубіжної педагогічної літератури в аспекті досліджуваної проблеми показує, що: в даний час в галузі встановлення та реалізацій міжпредметних зв’язків з природничих наук, зокрема фізики, хімії, фізичної хімії, аналітичної хімії працюють багато вітчизняних та зарубіжних фахівців чиї наукові дослідження сприяють їх розвитку та використанню в освітньому процесі закладів вищої освіти. Зазначено, що міжпредметні зв’язки у навчанні природничих наук є конкретним виразом інтеграційних процесів, які існують, наприклад, між фізикою і хімією і реалізуються під час навчання фізичної хімії та аналітичної хімії. Ці зв’язки відіграють важливу роль у підвищенні теоретичної, практичної і наукової підготовки здобувачів вищої освіти, істотною особливістю якої є оволодіння студентами узагальненим характером дослідницької діяльності. Робиться наголос на тому що, міжпредметні зв’язки допомагають здобувачам вищої освіти набути відповідних фахових компетентностей і вирішити ряд професійних педагогічних задач. В цьому знаходить свій вираз головна місія міжпредметних зв’язків. Однак, ці зв’язки між вказаними освітніми компетентностями мають свою специфіку, яка накладає відбиток на викладання. Доведено, що міжпредметність – це сучасний принцип навчання, який впливає на відбір і структуру навчального матеріалу цілого ряду освітніх компонентів, зокрема фізики, хімії, фізичної хімії та аналітичної хімії, підсилює системність знань здобувачів вищої освіти, активізує методи навчання та досліджень, орієнтує на застосування комплексних форм організації навчання, забезпечуючи єдність та ефективність освітнього процесу.
Посилання
Artsishevskaya M. R. (2007). ntehratsiia zmistu osvity : monohrafiia. Lutsk: Bashnya. 311 р. [in Urkainian].
Mikhal'chuk V.M. (2014). Mizhpredmetni zviazky. Fizyka v shkolakh Ukrainy. № 11. 255 р. [in Urkainian].
Galatyuk YU.M. (2010). Mizhpredmetni zviazky u navchanni fizyky v osnovnii shkoli: navchalno–metodychnyi posibnyk. Rivne: RVV RDHU. 122 р. [in Urkainian].
Kaparnik B. (2012). Mizhpredmetni zviazky. Sutnist poniattia. Shkilnyi svit. № 6. Р. 42-49. [in Urkainian].
Korosteleva Ye., Tsymbal K. (2017). Vykorystannia binarnykh urokiv fizykakhimiia yak zasib dosiahnennia yakisnykh rezultativ v osvit. Fizyka ta astronomiia v ridnii shkoli. №6. Р. 11-14. [in Urkainian].
Polevskaya L. A. (2013). Pro intehrovani uroky. Fizyka v shkolakh Ukrainy. № 11 (231). [in Urkainian].
Martynyuk M. T., Dekarchuk M. V., Khitruk V. I. (2013 eoretychni i metodychni zasady pidhotovky vchytelia fizyky v konteksti realizatsii intehratyvnoho osvitnohaluzevoho pidkhodu do pidhotovky vchyteliv pryrodnycho-naukovykh dystsyplin. Zb. nauk. pr. Kamianets-Podil. nats. un-tu im. Ivana Ohiienka. Seriia : Pedahohichna / Kamianets-Podil. un-t im. Ivana Ohiienka. KamianetsPodilskyi : K-PDPU. Vyp. 19. Р. 299-301. [in Urkainian].
Menderetskiy V.V. (2011). Realizatsiia mozhlyvostei mizhpredmetnykh zviazkiv pry vyvchenni kursu fizyky. Visnyk Chernihivskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni T.H. Shevchenka. Vyp. 89. Chernihiv Z dosvidu intehratsii znan z fizyky u pozaurochnii roboti zviazkiv. Teoriia ta metodyka navchannia matematyky, fizyky, informatyky; Zb. nauk. prats. Kryvyi Rih: Vyd. viddil Nats Met AU.S. 258-263. [in Urkainian].
Zasekina T.M. (2020). ntehratsiia v shkilnii pryrodnychii osviti: teoriia i praktyka: monohrafiia. Kyiv: Pedahohichna dumka. 400 р. [in Urkainian].