Формування інклюзивної компетентності майбутнього вчителя англійської мови та зарубіжної літератури в профільній школі на основі програмних творів англійської літератури сучасного періоду
Анотація
Актуальність дослідження викликана потребою наукового осмислення літературознавчої проблеми – появи «особливої» людини як нового типу художнього героя в сучасній англійській літературі в контексті висвітлених у творах морально-етичних і психологічних аспектів соціальної адаптації і реабілітації людини з обмеженими можливостями з метою розвитку інклюзивної компетентності майбутніх учителів англійської мови та зарубіжної літератури у профільній школі. Завдання дослідження передбачають літературознавчий аналіз художньої проблематики творів шкільної програми з зарубіжної літератури, в яких фігурують «особливі люди» та формулювання методичних рекомендацій щодо особливостей їх обговорення та рефлексій з учнями профільної школи. Окрім знання традиційних підходів, майбутній учитель англійської мови та зарубіжної літератури має можливість розвивати свою інклюзивну компетентність засобами художньої літератури, в якій піднімаються теми протистояння хворобам, важливості справжніх людських стосунків, підтримки, взаємодопомоги та сили людського духу. Такими є романи Кена Кізі «Над гніздом зозулі» (1962), Вінстона Грума «Форрест Гамп» (1994), Джуліана Барнса «Відчуття закінчення» (2011), Джона Майкла Ґріна «Провина зірок» (2012) та ін. Ці твори включені у навчальну програму з зарубіжної літератури для 10-11 класів ЗЗСО рівня стандарту 2022 р. у блок позакласного читання, за виключенням роману В. Грума «Форрест Гамп», кіноверсія якого також може бути залучена до обговорення на літературних факультативах або класних годинах, присвячених толерантному ставленню до людей з особливими потребами. Обговорення естетико-філософського змісту цих творів на практичних та факультативних заняттях з англійської мови та зарубіжної літератури може стати основою дискусії про створення безбар’єрного соціального простору та прийняття різноманіття. Для активізації інклюзивного мислення слід розглянути наступні аспекти, які об’єднують проблематику аналізованих романів щодо стереотипів про людей з інтелектуальними обмеженнями та видів підтримки сучасним суспільством людей з особливими потребами. Автори доводять, що творчий підхід до обговорення етичної проблематики виокремлених програмних творів сприятиме не тільки кращому розумінню їх змісту та філософсько-естетичного значення, але й допоможе розвинути емпатію та інклюзивну компетентність майбутніх учителів англійської мови та зарубіжної літератури у профільній школі.
Посилання
Kostenko H. (2020). Zhyttya ta pamʺyatʹ yak moralʹni dominanty romanu Dzh. Barnsa «Vidchuttya zakinchennya». Teoretychna i dydaktychna filolohiya. Seriya «Filolohiya». Vyp. 33. P. 46-54. [in Ukrainian].
Chupakhina S. (2020). Osnovy inklyuzyvnoyi osvity: navchalʹno-metodychnyy posibnyk. Ivano-Frankivsʹk: Vydavetsʹ Kushnir H. M. 96 p. [in Ukrainian].
Shved M. Osnovy inklyuzyvnoyi osvity: pidruchnyk. Lʹviv: Ukrayinsʹkyy katolytsʹkyy universytet. 360 p. [in Ukrainian].
Shevtsiv Z. M. (2019). Osnovy inklyuzyvnoyi pedahohiky: pidruchnyk. Vyd. 2. Lʹviv: «Novyy svit – 2000». 264 p. [in Ukrainian].
Rome Ministerial Communiqué dated (11/19/2020). [in English]. URL: Rome_Ministerial_Communique.pdf (ehea.info)