Полікультурність спільноти дошкільнят сучасного ЗДО: деякі особливості і стратегії створення інклюзивного освітнього простору

  • Лілія Циганенко Ізмаїльський державний гуманітарний університет
Ключові слова: полікультурність дошкільників, ЗДО, концепція різноманітності, мовленнєве середовище

Анотація

Стаття присвячена актуальним питанням дошкільної освіти, а саме аналізу особливостей та стратегій створення інклюзивного освітнього простору в умовах мультикультурних груп дошкільників у ЗДО. Одним із фундаментальних аспектів існування інклюзивного освітнього середовища в дитячому садку є створення та підтримка концепції різноманітності. Аналізуються загальні принципи та підходи щодо впровадження цієї концепції; розглядаються форми її впровадження у діяльності ЗДО, серед яких присутні візуально-графічні, інклюзивно-розвивальні та інтелектуальні, мовленево-пізнавальні форми. На конкретних прикладах оцінюється перспективи та можливості впровадження стратегії різноманітності. Однією з важливих складових сталості означеної концепції є створення багатомовного середовища у дитячому садку. Саме такий підхід стане чудовим способом підкреслення мовної різноманітності та допоможе підтримати мовний розвиток кожної окремої дитини. Для південних районів Одеської області найбільш затребуваними можуть стати об’єднані групи українсько-болгарсько-румунського мовного спрямування, хоча можливий інших набір основних мовних груп, в залежності від специфіки окремого населеного пункту (українсько-албансько-румунські або українсько-румунсько-гагаузьські мовні групи). Запропоновано низку конкретних форм організації мультикультурного мовного середовища, серед яких: «Мовні куточки», «Тижні мови», «Пісні моїх друзів і сусідів». Одним з важливих елементів впровадження концепції різноманітності в закладах дошкільної освіти є розробка експериментальних локальних парціальних освітніх програм, що сприятиме підтримці мультикультурності спільноти дошкільнят та підвищенню рівня національно-патріотичного виховання у сучасних ЗДО. На прикладі проєкту «Програми культурних обмінів» розглядаються та аналізуються форми її безпосередньої організації. Перехід до нових стратегій створення інклюзивного освітнього простору в ЗДО на засадах культурного розмаїття та поліетнічності неможливий без достатньої компетенції, підготовленості та проінформованості педагогів, працівників ЗДО, батьків. Для вдалої інтеграції концепції культурного розмаїття потрібно використовувати цілісний підхід, об’єднуючи зусилля науки, фаховий досвід вчителів, авторитетні судження батьківської спільноти.

Посилання

Bazoviy komponent doshkIlnoyi osviti : nova redaktsiya (2012). [nauk. kerIvnik: A. M. Bogush, avt. kol.: A. M. Bogush, G. V. Belenka, O. L. Boginich ta In.]; MON molodsport Ukrayini, NAPN Ukrayini. Kiyiv. 26 р. [in Ukrainian].
Beh I.D. (2001). Formuvannya u ditini pochuttya tsynnosty ynshoyi lyudini. Pedagogika tolerantnosti. № 2. Р. 19-24. [in Ukrainian].
Bogush A. (2007). Kulturologicheskaya paradigma organizatsii uchebno-vospitatelnoy rabotyi s detmi v nasledii V. A. Suhomlinskogo. Slavyanskaya pedagogicheskaya kultura: nauch.-teor. zhurnal MSPO im. Ya. A. Komenskogo. № 6. P. 36-40. [in Russian]
Cherepanova S. (2015). PolIkulturne vihovannya yak protses formuvannya tolerantnosti zasobami svitovogo folkloru u dItey doshkIlnogo viku. Zbirnik naukovih prats Hersonskogo derzhavnogo universitetu. PedagogIchni nauki. Vip. 67. P. 217-220. [in Ukrainian].
Humboldt V. (1821). Über die Aufgabe des Geschichtsschreibers. [in German]. URL: https://link.springer.com/referenceworkentry/10.1007/978-3-476-05728-0_6927-1
Ivanova V.V., MIgovik M.A. (2020). Pedagogichni umovi stanovlennya etnokulturnoyi kompetentsiyi ditini doshkilnogo viku. Nauka maybutnogo. Vip. 2(6). P. 62-70. [in Ukrainian].
Kazantseva L. (2013). Movna situatsiya pivdenno-shidnogo regionu i vrahuvannya yiyi vplivu na protses navchannya doshkilnikiv ukrayinskoyi movi. Pedagogika vischoyi ta serednoyi shkoli. Vip. 37. P. 289-296. [in Ukrainian].
Kazantseva L. (2015). Realizatsiya kulturologichnogo pidhodu v navchanni doshkilnikiv ukrayinskoyi movi v polikulturnomu prostori. Nauka i osvita. № 6. P. 36-41. [in Ukrainian].
Krutiy K., Zdanevich L. (2018). Mehanizm praktichnoyi realizatsiyi stvorennya polIkulturnogo movlennevogo seredovischa v zakladi doshkilnoyi osviti. Innovatika u vihovanni : zb. nauk. pr. Vip. 7. Tom 1 / uporyad. O. B. Petrenko; red. kol.: O. B. Petrenko, T. S. TsIpan, N. M. Grinkova ta In. RIvne : RDGU. P. 41-52. [in Ukrainian].
PonImanska T.I. (2008). Vihovannya lyudyanosti: tehnologichniy aspekt. Doshkilne vihovannya. № 4. P. 3–5. [in Ukrainian].
Vyigotskiy L. (2003). Sobranie sochineniy. [in Russian]. URL: https://books.google.de/books
Опубліковано
2024-08-20
Як цитувати
Циганенко, Л. (2024). Полікультурність спільноти дошкільнят сучасного ЗДО: деякі особливості і стратегії створення інклюзивного освітнього простору. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету, (66), C. 265-272. вилучено із http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/843

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >>