Педагогічні умови формування професійно значимих цінностей майбутніх бакалаврів права
Анотація
Мета дослідження: обґрунтувати комплекс педагогічних умов виховання професійно значимих цінностей майбутніх бакалаврів права в освітньому процесі вищого навчального закладу. Методи: аналіз психолого-педагогічних літературних джерел, логічний аналіз ґенези проблеми виховання, професійних та особистісних якостей майбутніх бакалаврів права, абстрагування, індукція та дедукція, узагальнення педагогічного досвіду викладачів-практиків. Емпіричними методами були спостереження, письмове та усне опитування здобувачів, метод експертних оцінок. Результати: на основі вищевказаних методів виявлено ключові цінності, на які слід орієнтуватися викладачеві закладу вищої освіти при побудові виховної роботи зі здобувачами правничої спеціальності: професійна компетентність, захист прав та свобод людини та громадянина, професійний саморозвиток. Педагогічними умовами досліджуваного процесу є використання оптимального поєднання традиційних, активних та інтерактивних методів навчання з метою актуалізації рефлексивних реакцій майбутніх правників на професійно значущі цінності; створення на заняттях сприятливої емоційно-психологічної атмосфери за рахунок вибудовування між суб'єктами освітнього процесу взаємин на основі взаємної довіри, підтримки, конструктивного діалогу; реалізація можливостей позааудиторної діяльності щодо розвитку у здобувачів ціннісного ставлення до професії. Також автор намагався обґрунтувати комплекс педагогічних умов, що дозволяє підвищити ефективність процесу виховання професійно значущих цінностей майбутніх бакалаврів права. Практична значимість дослідження полягає в тому, що основні положення наукового доробку можуть бути використані викладацьким складом закладу вищої освіти в процесі формування особистісних та професійних цінностей здобувачів правової освіти.
Посилання
Baranivskyi V.F. (2014). Tsinnisni oriientatsii studentskoi molodi ta yikh rol v konsolidatsii ukrainskoho suspilstva [Value orientations of student youth and their role in the consolidation of Ukrainian society]. Naukovyi visnyk KhNPU im. H.S.Skovorody. Seriia «Filosofiia» [Scientific Bulletin of KhNPU named after H.S. Skovorody. Series "Philosophy"]. Kharkiv: KhNPU. Vyp.43.Р. 39-52. [in Ukrainian]. URL: http://journals.hnpu.edu.ua/index.php/philosophy/article/view/1822
Kohut I. (2024). Pravovi znannia yak osnova formuvannia profesiinoi kultury ta myslennia maibutnoho bakalavra prava [Legal knowledge as a basis for the formation of professional culture and thinking of the future bachelor of law]. Aktualni problemy profesiinoi pedahohiky ta osvity: dosvid, novatsii, perspektyvy: zbirnyk materialiv Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (Natsionalnyi universytet «Lvivska politekhnika»), m. Lviv, 25 kvitnia 2024 roku; za zah. red. Natalii Mukan [Actual problems of professional pedagogy and education: experience, innovations, perspectives: a collection of materials of the International Scientific and Practical Conference]. Lviv. Р. 501-502. [in Ukrainian]. URL: http://dkrkm.org.ua/cache/2023-2024/konf/260424/zbirnyk.pdf#page=501
Malyshevskyi O. V. (2020). Subiektno-diialnisnyi pidkhid u formuvanni profesiinoi mobilnosti [The subject-deal approach in the formation of professional mobility]. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky [Proceedings. Series: Pedagogical sciences]. № 1(186). Р. 133-136. [in Ukrainian]. URL: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2020-1-186-133-136
Murzina O. A. (2015). Funktsii profesiino-tsinnisnykh oriientatsii maibutnikh yurystiv [Functions of professional and value orientations of future lawyers]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools]. Vyp. 45. Р. 203-209. [in Ukrainian]. URL: http://dspace.zsmu.edu.ua/handle/123456789/6649
Myshchyshyn M., Symkanych, T. (2022). Zmina profesiinykh tsinnisnykh oriientatsii studentiv-psykholohiv v umovakh viiny [Change of professional value orientations of psychology students in the conditions of war]. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy [Bulletin of the National University of Defense of Ukraine]. № 66(2). Р. 71–78. [in Ukrainian]. URL: https://doi.org/10.33099/2617-6858-2022-66-2-71-78
Sytnyk P. (2019). Pedahohichni umovy formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh bakalavriv prava v umovakh informatsiino-osvitnoho seredovyshcha zakladu vyshchoi osvity [Pedagogical conditions for the formation of professional competence of future bachelors of law in the conditions of the informational and educational environment of a higher education institution]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka : Zbirnyk naukovykh prats [Pedagogical education: theory and practice: Collection of scientific papers] / Kamianets-Podilskyi natsionalnyi universytet imeni Ivana Ohiienka; Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy [hol. red. Labunets V.M.]. Vyp. 27. Kamianets-Podilskyi. Р. 110-115. [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.32626/2309-9763.2019-27-0.110-115
Tsyhanii S.O. (2017). Formuvannia kultury profesiino-pravovoho spilkuvannia v maibutnikh yurystiv u protsesi fakhovoi pidhotovky [Formation of a culture of professional and legal communication among future lawyers in the process of professional training]. Avtoreferat dysertatsii na zdobuttia naukovoho stupenia kandydata pedahohichnykh nauk. 13.00.04 – teoriia i metodyka profesiinoi osvity [issertation abstract for obtaining the scientific degree of Candidate of Pedagogical Sciences. 13.00.04 – theory and methodology of professional education]. Kyiv. 22 р. [in Ukrainian]. URL: http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/27721