Підготовка вихователів до створення сенсорного розвивального середовища у закладі дошкільної освіти: компетентнісний підхід
Анотація
У статті здійснено аналіз поняття «сенсорне середовище», визначено особливості компетентнісного підходу у напрямі професійної підготовки майбутніх вихователів до створення сенсорного розвивального середовища у закладах дошкільної освіти, кокретизовано шляхи і засоби ефективної підготовки студентів до професійної діяльності із сенсорного розвитку дітей дошкільного віку. Особливу увагу приділено аналізу вимог до компетентності фахівців у створенні сенсорного середовища та методам його формування в освітньому процесі. Досліджено важливість розвитку у фахівців професійних компетентностей, зокрема глибокі знання про особливості сенсорного розвитку дітей, уміння ефективно створювати стимулюючі сенсорні матеріали та ігрові ситуації, вміння використовувати сучасні педагогічні технології у цій сфері тощо. Встановлено, що оптимізації процесу фахової підготовки вихователів закладів дошкільної освіти до роботи з дітьми у напрямі створення і розвитку сенсорного розвивального середовища сприяє також створення умов для безперервної самоосвіти педагогів, участь у семінарах, проєктах, вебінарах професійного спрямування з питань сенсорного розвитку та сенсорної інтеграції дошкільників, стажування, обмін досвідом тощо. Автор розглядає методи та прийоми навчання, спрямовані на розвиток сенсорної культури дітей дошкільного віку та підвищення рівня їхнього когнітивного розвитку. У статті також надаються практичні рекомендації для педагогічних працівників та методистів закладів дошкільної освіти щодо вдосконалення підготовки до роботи з дітьми у сенсорному середовищі.
Посилання
Hrama N. H. (2018). Sensornyi rozvytok ditei rannoho viku: teoriia i praktyka: monohrafiia. Odesa. 239 р. [in Ukrainian].
Innovatsiini protsesy v doshkilnii osviti: teoriia, praktyka, perspektyvy: zb. naukovykh prats / za zah. red.: O.A. Sorochynskoi, O.S. Oliinyk. (2023). Zhytomyr. FOP Levkovets. 243 р. [in Ukrainian].
Ivanova T. S. (2020). Innovatsiini tekhnolohii u formuvanni sensornoho rozvyvalnoho seredovyshcha u doshkilnykh zakladakh. Innovatsiina pedahohika. № 4. P. 112-120. [in Ukrainian].
Kropyvnytska N. I. (2018). Kompetentnisnyi pidkhid u pidhotovtsi vykhovateliv do profesiinoi diialnosti v umovakh reformuvannia doshkilnoi osvity. Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity. № 4. P. 67-72. [in Ukrainian].
Krynytska I. M. (2018). Stvorennia sensornoho rozvyvalnoho seredovyshcha u doshkilnykh navchalnykh zakladakh: monohrafiia. Kyiv: Pedahohichna dumka. 240 р. [in Ukrainian].
Kuzmenko T. P. (2019). Stvorennia sensornoho rozvyvalnoho seredovyshcha v doshkilnomu zakladi: pedahohichni aspekty. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii. 3 (83). P. 56-61. [in Ukrainian].
Leontieva L. M. (2019). Pidhotovka doshkilnykh pedahohiv do stvorennia sensornoho rozvyvalnoho seredovyshcha u doshkilnykh zakladakh z vykorystanniam kompetentnisnoho pidkhodu. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka. № 29. P. 67-74. [in Ukrainian].
Pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv doshkilnoi osvity zasobamy interaktyvnykh ta produktyvnykh tekhnolohii : kolektyvna monohrafiia / [O. V. Kovshar, N. H. Nedodatko, M. V. Baditsa, K. Ye. Suiatynova, A. Ye. Inshakov, I. Ye. Inshakova, K. I. Konovalova, M.O. Chuloshnikova ta in.], za red. O. V. (2020). Kovshar. Kryvyi Rih. KDPU. 140 р. [in Ukrainian].
Pukas I. L. (2021). Osnovy samorozvytku profesiinoi kompetentnosti maibutnoho vykhovatelia zakladu doshkilnoi osvity: monohrafiia. Kyiv. Tsentr uchbovoi literatury. 134 р. [in Ukrainian].
Stepanova L.K. (2019). Orhanizatsiia seredovyshcha dlia stymuliuvannia sensornoho rozvytku u doshkilnykiv. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii. № 8 (45). P. 112-125. [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy «Pro doshkilnu osvitu» vid 10.04.2017 № 2145-VIII. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.