Формування натуралістичного світогляду через Research Skills протягом життя – пріоритет природничої освіти

  • Оксана Баштовенко Ізмаїльський державний гуманітарний університет
Ключові слова: натуралістичний світогляд, дослідницькі здібності, наукова освіта, навчальні заклади

Анотація

Дослідницькі вміння є основою формування натуралістичного світогляду не лише фахівців природничого профілю, а й значною частиною знань щодо забезпечення особистої життєдіяльності, орієнтації в навколишньому світі, професійних знань відносно майбутньої професії. Навчальні заклади різного рівня дають знання, які дозволяють людині орієнтуватися в навколишньому середовищі – природничі або натуралістичні знання. Такі знання створюють основу для майбутнього формування усвідомленого сприйняття себе як частини природи і світу та дозволяють зрозуміти стратегію сталого розвитку – найважливішу глобальну теорію для всього людства. Неможливо зменшити ризики руйнування цивілізованого життя через загрози, які виникають у сучасному світі в межах однієї країни, але намагатися сформувати свідоме ставлення до свого майбутнього через розуміння майбутнього всього людства. розпочато в кожній країні окремо. Від майбутніх учителів біології та природознавства залежить формування натуралістичного світогляду майбутнього громадянина. Натуралістичний світогляд визначає здатність людини свідомо пізнавати закони фізичної, біологічної та соціальної природи і узгоджувати з ними своє життя. У підготовці майбутніх спеціалістів враховується здатність оволодіти базовими знаннями з природничих наук для пояснення будови, хімічних процесів, функціонування, життєдіяльності, розмноження, класифікації, походження, практичного використання живих організмів і систем усіх рівнів організації, а також для вивчення особливостей будови, хімічних процесів, функціонування, життєдіяльності, розмноження, класифікації, походження, практичного використання, закономірності поширення живих організмів та їх угруповань у просторі та часі, практичне застосування здоров’язорієнтованих природничих знань, теоретичні та прикладні основи педагогічного забезпечення безпечної життєдіяльності. Аналіз результатів взаємодії біологічних систем на різних рівнях організації, їх складових елементів і угруповань, усвідомлення ролі біорізноманіття у функціонуванні екосистем, раціональному природокористуванні, впливі факторів навколишнього середовища на здоров’я людини забезпечать дослідницькі навички і здібності. Спираючись на дослідницькі навички, майбутні фахівці природничого профілю спроможні продемонструвати достатній рівень знань для формування ноосферної свідомості майбутнього покоління. Вивчення здатності особистості до натуралістичного спостереження навколишнього світу дає можливість особистісного саморозвитку особистості для формування ноосферного світогляду, що є важливою складовою стратегії сталого розвитку людства.

Посилання

Antonyuk, L.V. (2012). Kryteriyi ta rivni hotovnosti maybutnʹoho vchytelya do navchalʹno-doslidnytsʹkoyi diyalʹnosti [Criteria and levels of readiness of the future teacher for educational and research activities]. Nauka i osvita. №8. P. 7‒8. [in Ukrainian].
Bachiyeva, L. O. (2017). Doslidnytsʹka kompetentnistʹ vykladacha v umovakh uprovadzhennya innovatsiynykh tekhnolohiy navchannya [Research competence of the teacher in the conditions of implementation of innovative teaching technologies]. Problemy inzhenerno-pedahohichnoyi osvity. № 56-57. P. 105–113. [in Ukrainian]. URL: ˂http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pipo_2017_56-57_15 ˃
Bashtovenko O. (2022). Naukovyy pidkhid do vyvchennya predstavnykiv klasu maloshchetynkovykh [A scientific approach to the study of representatives of the class of small bristles]. Ekolohichni nauky. K: DEA. 2. №41. P. 96-102. [in Ukrainian].
Bashtovenko, O. (2021). Nova ukrayinsʹka shkola–aksiolohichni vymiry profesiynoyi pidhotovky fakhivtsiv fizychnoyi kulʹtury [New Ukrainian school – axiological dimensions of professional training of physical culture specialists]. Naukovyy visnyk Izmayilʹsʹkoho derzhavnoho humanitarnoho universytetu. № 56. P. 9. [in Ukrainian].
Bodnar, A. YA., Makarenko, N. H. (2014). Shlyakhy formuvannya piznavalʹnoho interesu osobystosti v protsesi profesiynoho samovyznachennya [Ways of forming the cognitive interest of an individual in the process of professional self-determination]. Naukovi zapysky NvUKMA. Pedahohichni, psykholohichni nauky ta sotsialʹna robota. № 162. P. 32‒38. [in Ukrainian].
Bondarenko, L. I. (2013). Modelʹ formuvannya doslidnytsʹkoyi kompetentnosti maybutnikh vykladachiv vyshchoyi shkoly [Model of formation of research competence of future teachers of higher education]. Visnyk Luhansʹkoho natsionalʹnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky. №15. P. 46‒47. [in Ukrainian].
Bulʹvinsʹka, O. (2019). Cuchasni metody navchannya i vykladannya na osnovi doslidzhennya: zarubizhnyy dosvid [Modern methods of learning and teaching based on research: foreign experience]. OD. №1‒2. P. 83–103. [in Ukrainian]. URL: https://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/582>
Burchak, L. V. (2011). Formuvannya doslidnytsʹkoyi kompetentnosti maybutnʹoho vchytelya khimiyi [Formation of research competence of the future chemistry teacher]. Sumy: RVV SOIPPO. [in Ukrainian].
Duzha, I. (2020). Poyednannya navchannya ta naukovoho doslidzhennya yak umova zdobuttya suchasnoyi osvity [The combination of learning and scientific research as a condition for obtaining modern education] [in Ukrainian]. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/40685/1/325.pdf>
Dzyuba, N. (2007). Orhanizatsiya provedennya poshukovoyi ta naukovo-doslidnoyi roboty. Orhanizatsiya navchalʹno-vykhovnoho protsesu u VNZ I-II rivnya akredytatsiyi [Organization of search and research work. Organization of the educational process in universities of the Ι-ΙΙ level of accreditation]. Vyp. KH. Nemishayeve: NMTS. P. 57– 68 [in Ukrainian].
From Everyday to Scientific Observation: How Children Learn to Observe the Biologist’s World Catherine Eberbach and Kevin Crowley Review of Educational Research Spring 2009. Vol. 79.( 1). Р. 39–68. AERA. [in English]. URL: http://rer.aera.ne>t
Holovanʹ, M.S., Yatsenko, V.V. (2012). Sutnistʹ ta zmist ponyattya «doslidnytsʹka kompetentnistʹ [The essence and content of the concept of "research competence "] Teoriya ta metodyka navchannya fundamentalʹnykh dystsyplin u vyshchiy shkoli: Zbirnyk naukovykh pratsʹ. NMetAU. №VII. P. 55-62. [in Ukrainian].
Horshkova, L.M., Kovalʹ, L.V. (2013). Formuvannya doslidnytsʹkoyi kompetentnosti z botaniky i fiziolohiyi roslyn u maybutnikh uchyteliv biolohiyi: monohrafiya [Formation of research competence in botany and plant physiology among future biology teachers: monograph] Hlukhiv: RVV HNPU im. O. Dovzhenka. [in Ukrainian].
Hrytsay, N.B. (2020). Metodyka navchannya biolohiyi. Navchalʹnyy posibnyk dlya studentiv vyshchykh navchalʹnykh zakladiv [Methods of teaching biology. Study guide for students of higher educational institutions] Lʹviv: «Novyy Svit-2000». [in Ukrainian]. URL: https://ns2000.com.ua/wp-content/uploads/2019/10/Metodyka-navchannia-biolohii.pdf>
Kevin C. (2007). The Child Is Born a Naturalist»: Nature Study, Woodcraft Indians, and the Theory of Recapitulation Armitage The Journal of the Gilded Age and Progressive Era. Vol. 6. (1). Р. 43-70. [in English].
Khlonʹ N. V., Kmetsʹ A. M. (2020). Formuvannya hotovnosti maybutnikh uchyteliv biolohiyi ta pryrodoznavstva do provedennya pryrodnychykh ekskursiy z uchnyamy osnovnoyi shkoly [Formation of readiness of future biology and natural science teachers to conduct nature excursions with elementary school students] Naukovyy chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. № 76. P. 168-172. [in Ukrainian].
Koreneva, I.M. (2019). Systema pidhotovky maybutnikh uchyteliv biolohiyi do realizatsiyi funktsiy osvity dlya staloho rozvytku: monohrafiya [The system of training future biology teachers to implement the functions of education for sustainable development: monograph]. Sumy: Vinnychenko M. D. [in Ukrainian].
Kotsun B.B., Kotsun L.O. (2002). Osnovy naturalistychnoyi roboty: robocha navchalʹna prohrama [Basics of naturalistic work: working curriculum]. Lutsʹk: «Vezha». 26 p. [in Ukrainian].
Kuchay O. V., Bida O. A., & Kuchay T. P. (2022). Zarodzhennya ta rozvytok pryrodnychoyi osvity u XI–XIX st. [Origin and development of science education in the XI–XIX centuries]. Naukovi zapysky. Seriya: Pedahohichni nauky. № 206. P. 151-157. [in Ukrainian].
Lavrentʹyeva, O. (2015). Naukovo-doslidnytsʹka diyalʹnistʹ maybutnikh uchyteliv u systemi vdoskonalennya metodolohichnoyi kulʹtury [Research activities of future teachers in the system of improving methodological culture]. Fizyko-matematychna osvita. Naukovyy zhurnal. Sumy: SumDPU im. A.S. Makarenka. Vyp.1 (4). P. 7‒13. [in Ukrainian]. URL: http://repository.sspu.sumy.ua/bitstream/123456789/6166/1/Lavrentieva.pdf>
Neporozhnya, L.V. (2018). Formuvannya pryrodnycho-naukovoyi kompetentnosti starshoklasnykiv u protsesi navchannya fizyky: metodychnyy posibnyk [Formation of natural and scientific competence of high school students in the process of learning physics: methodical guide]. Kyyiv. [in Ukrainian]. URL: https://undip.org.ua/library/formuvannia-pryrodnycho-naukovoi-kompetentnosti-starshoklasnykiv-u-protsesi-navchannia-fizyky-metodychnyy-posibnyk/>
Panchenko, S.M., Tykhenko, L.V. (2013). Osnovy sposterezhenʹ za stanom dovkillya: navchalʹno-metodychnyy posibnyk [Basics of monitoring the state of the environment: educational and methodological manual]. Sumy: Universytet·sʹka knyha. 352 p. [in Ukrainian]. URL: https://geobot.org.ua/files/publication/299/panchenko_tihenko_osnov_sposterstandovkil_2013-1.pdf>
Ptashenchuk, O.O. (2018). Nabuttya doslidnytsʹkoyi kompetentnosti maybutnimy vchytelyamy biolohiyi yak vymoha chasu [Acquisition of research competence by future biology teachers as a requirement of the time]. Visnyk Cherkasʹkoho natsionalʹnoho universytetu imeni Bohdana Khmelʹnytsʹkoho. Seriya: «Pedahohichni nauky». №4. [in Ukrainian]. URL: https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/2117>
Rudyshyn, S., Lutsenko, O., Kmetsʹ A. & Konenko, V. (2023). Navchalʹno-doslidnytsʹka diyalʹnistʹ maybutnikh uchyteliv biolohiyi v protsesi profesiynoyi pidhotovky: rolʹ suchasnoho kabinetu biolohiyi [Educational and research activity of future biology teachers in the process of professional training: the role of the modern biology office]. Ukrayinsʹkyy Pedahohichnyy zhurnal. № 4. P. 159–174. [in Ukrainian].
Samilyk, V. I. (2018). Formuvannya hotovnosti maybutnikh uchyteliv biolohiyi do pryrodookhoronnoyi diyalʹnosti metodom keysiv [Formation of the readiness of future biology teachers for environmental protection activities by the method of cases.] Molodʹ i rynok. Vyp.4. (159). P. 130–134. [in Ukrainian].
Shapran Y. (2012). Formuvannya profesiynoyi kompetentnosti maybutnikh uchyteliv biolohiyi u protsesi provedennya polʹovoyi praktyky [Formation of professional competence of future biology teachers in the process of conducting field practice]. Humanitarnyy visnyk. № 26. P. 359-363 [in Ukrainian].
Slyepkanʹ, Z.I. (2005). Naukovi zasady pedahohichnoho protsesu u vyshchiy shkoli: navchalʹnyy posibnyk [Scientific foundations of the pedagogical process in higher education: a study guide]. Kyyiv: Vyshcha shkola. [in Ukrainian]. URL: https://sociology.knu.ua/uk/library/naukovi-zasadi-pedagogichnogo-procesu-u-vishchiy-shkoli-navchposib>
Stepanyuk, A.V., Moskalyuk, N.V. (2010). Rozvytok doslidnytsʹkykh uminʹ studentiv yak skladova profesiynoyi pidhotovky maybutnikh uchyteliv pryrodnychoho profilyu [Development of research skills of students as a component of professional training of future science teachers] Naukovi zapysky TNPU im. V. Hnatyuka. Seriya «Pedahohika». № 2. P. 33‒38. [in Ukrainian]. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/243>
Sysoyeva, S.O., Kozak L. V. (2016). Rozvytok doslidnytsʹkoyi kompetentnosti vykladachiv vyshchoyi shkoly: navch. Posibnyk [Development of research competence of higher school teachers: education] K.: TOV «Vydavnyche pidpryyemstvo «EDELʹVEYS». 156 p. [in Ukrainian]. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/19333/1/NavchalnijPosibnykKozak% 20v4+.pdf>
Vashchenko, L. S. (2017). Rozvytok doslidnytsʹkykh uminʹ starshoklasnykiv v umovakh profilʹnoyi shkoly [Development of research skills of high school students in the conditions of a specialized school]. Biolohiya i khimiya u ridniy shkoli. №3. P. 23–27.
Verbytsʹkyy, V.V. (2003). Ekoloho-naturalistychna osvita v Ukrayini: istoriya, problemy, perspektyvy: monohrafiya [Ecological and naturalistic education in Ukraine: history, problems, prospects: monograph]. Kyyiv: Avers. 160 p. [in Ukrainian].
Yaprynetsʹ T. S. (2015). Psykholoho-dydaktychne pidgruntya navchalʹno-piznavalʹnoyi diyalʹnosti shkolyariv na urokakh heohrafiyi v osnovniy shkoli. Naukovyy visnyk Mykolayivsʹkoho natsionalʹnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynsʹkoho. Pedahohichni nauky. № 3. P. 310-315 [in Ukrainian]. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmdup_2015_3_60.
Опубліковано
2024-08-20
Як цитувати
Баштовенко, О. (2024). Формування натуралістичного світогляду через Research Skills протягом життя – пріоритет природничої освіти. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету, (66), С. 11-21. вилучено із http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/805

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають