Науково-теоретичні засади впровадження діяльнісного підходу в освітньому процесі сучасного дошкільного закладу

  • Валентина Каркаш Ізмаїльський державний гуманітарний університет
Ключові слова: діяльнісний підхід, освітній процес, заклад дошкільної освіти (ЗДО), суб’єкт освітньої діяльності, особистість, партнерська діяльність, теоретичний та практичний досвід, інтеграційні процеси в освіті

Анотація

У статті розглянуті поняття діяльнісного підходу в освітньому процесі ЗДО на теоретичному рівні. Виділені основні умови ефективного впровадження діяльнісного підходу в освітньому процесі. Обґрунтовані поняття «діяльнісний підхід», «партнерська діяльність», «активні методи навчання». Виділені теоретичні та практичні особливості реалізації діяльнісного підходу в умовах закладів дошкільної освіти. Описані специфічні принципи діяльнісного підходу. Обґрунтовані форми та засоби реалізації діяльнісного підходу в сучасних ЗДО. Виділена ціль діяльнісного підходу у ЗДО, а саме – виховання особистості дитини як суб’єкта життєдіяльності. Охарактеризовані найважливіші напрямків роботи вихователя ЗДО в процесі реалізації діяльнісного підходу. Відображені види діяльності у реалізації діяльнісного підходу, які можна вважати прийнятними формами практики для дитини дошкільного віку. Пропонується структура безпосередньо освітньої діяльності в технології діяльнісного методу яка включає в себе шість послідовних етапів. Описана теорія (концепція) діяльності яка є провідною в педагогіці і психології. Обґрунтовані прийоми і методи, які формують вміння самостійно здобувати нові знання, збирати необхідну інформацію, висувати гіпотези, робити висновки і узагальнення, розвивати у дошкільнят умінь і навичок самостійності і саморозвитку. Визначено провідні види діяльності: ігрова, включаючи сюжетно-рольову гру, гру з правилами та інші види гри, комунікативна, пізнавально-дослідницька, а також сприйняття художньої літератури і фольклору, самообслуговування і елементарна побутова праця, музична і рухова форми активності дитини, які спрямовані на реалізацію діяльнісного підходу в освітньому процесі ЗДО. Визначені золоті правила діяльнісного підходу: подаруй дитині радість творчості, усвідомлення авторського голосу; веди дитину від власного досвіду до суспільного; будь не – «над дитиною», а – «поруч з дитиною»; радій питанням дошкільнят, але відповідати не поспішай; вчи аналізувати кожен етап роботи.

Опубліковано
2022-12-06
Як цитувати
Каркаш , В. (2022). Науково-теоретичні засади впровадження діяльнісного підходу в освітньому процесі сучасного дошкільного закладу. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету, (60), С. 64-70. вилучено із http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/656