Проблеми застосування інформаційно-комунікаційних технологій у професійній діяльності вчителів трудового навчання у вітчизняних дисертаційних дослідженнях

  • Олексій Гончаренко Університет Григорія Сковороди в Переяславі, Україна
Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології, дисертаційні дослідження, трудове навчання, самостійна робота, демонстрація, імітація, інформаційні бази даних

Анотація

Поява та активний розвиток комп’ютерної техніки та відповідних програм її функціонування, інформаційна революція  призвели до об’єктивної необхідності застосування всього арсеналу потужних технічних засобів у трудовій підготовці учнів. Сучасна комп’ютерна техніка перетворилась на дієвий інструмент подолання суперечностей між суспільними запитами до викладання шкільного курсу трудового навчання та реальним станом його матеріально-технічного забезпечення. Проблема практичного застосування ІКТ у трудовій підготовці не обійшла своєю увагою авторів, які здійснювали підготовку дисертаційних проектів як кандидатського, так і докторського рівнів. Проте специфіка цих кваліфікаційних праць доволі часто призводила до обмеження спеціального предмета досліджень, що не завжди дозволяло здійснення їх проведення та експериментальну перевірку на системному рівні. Те ж саме стосується і визначення вікових меж школярів на яких і спрямовувались певні методичні рекомендації авторів дисертаційних робіт. Також і дослідження лише окремих аспектів цієї проблеми не сприяло їх реальному практичному застосуванню у навчальному процесі. Тому, результати цих специфічних наукових досліджень не завжди адекватні тим викликам, в яких перебуває система трудової підготовки школярів. Спеціальним предметом відомих дисертаційних праць визначається самостійна робота учнів, проведення діагностування результатів навчально-пізнавальної роботи, індивідуалізація навчання тощо. Доводиться констатувати, що вузькість спеціального предмета цих досліджень кандидатського рівня, зосередження уваги її авторів лише на окремих аспектах запровадження ІКТ у навчальний процес, так і не дозволило створити цілісний педагогічний продукт, без сумніву, так потрібний школі. Власне, самі дисертаційні продукти призначалися лише окремим класам та фрагментам трудової підготовки школярів, що не дає можливості підійти до їх практичного використання на основі дидактичного принципу наступності. Водночас, все ще відсутні комплексні наукові дослідження використання ІКТ у трудовому навчанні – як цілісної й логічно завершеної дидактичної системи, обумовленої цілями й завданнями сучасного освітнього процесу.

Опубліковано
2022-12-06
Як цитувати
Гончаренко , О. (2022). Проблеми застосування інформаційно-комунікаційних технологій у професійній діяльності вчителів трудового навчання у вітчизняних дисертаційних дослідженнях. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету, (60), С. 31-37. вилучено із http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/651